Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Bokslut för september 2012

Riktig höst har det blivit. Ja, det är riktigt kallt, minsann. Frugan har varit duktig och plockat in trädgårdsmöblerna. Jag klippte gräsmattan för sista gången i år, hoppas jag. Likväl så hoppas jag på de där härligt svala höstdagarna med sol och svag vind. Jag har länge haft problem med ett knä, vilket gjort att löpning inte är att tänka på. En lagom lång promenad är allt som fungerar. Och så att cykla.

Jag har länga trampat runt på en rostig damcykel och det har väl fungerat. Men i veckan så slog jag till och beställde en cykel på nätet från Mustang. De har höstrea just nu och det blev en citycykel med åtta växlar för min del. Imorgon ska den komma med DHL och det ska bli spännande att prova den. Måtte vädret slå om så att jag kan njuta av trampet.

Utöver en ny cykel var det här en dyr månad. Lite renovering av fasaden kostade några tusenlappar och en del födelsedagspresenter och det drog iväg lite extra. Nu närmast så blickar vi fram emot barnens novemberlov då vi hoppas på att kunna göra en liten utfärd, kanske till Danmark. Numera har vi fokus på att spara i en kortsiktig respektive långsiktig buffert. Det har aldrig varit en fröjd att spara i en buffert men nu är vi bättre på väg, mycket tack vara mitt budgetverktyg.

Det finns argument för att det är en bättre idé att investera sina pengar istället för att amortera då det är låga räntor och dessutom ganska bistra tider. Trygghetsnarkomani har dock gjort att familjen Penning valt att amortera lite friskare för att bättre kunna hantera lite högre räntor - som förr eller senare kommer. Och att spara i buffert.

Den långa bufferten, som är tillgänglig efter en dag eller två, ska uppgå till tvåhundrafemtiotusen kronor. I dagsläget är den 24 768 kronor eller 10 %. Sparandet påbörjades i juni och mest troligt kommer det att ta flera år att nå målet här. Hur fort det går beror på omständigheter som fallerande vitvaror eller krånglande bilar. Men vi håller tummarna. Den korta bufferten är mer sekundär och flyttas då och då över till den långa. Tanken är att den bör ligga runt femtiotusen kronor en dag men idag är den endast 3 000 kronor eller 6 %.

En vacker dag kommer jag att börja månadsrapportera igen. I korta drag så har månadens bokslut blivit enligt nedan:
  • Tillgångarna ökade med blygsamma 309 kronor vilket ger 35 472 kronor hittills i år.
  • Lånen har minskar med 7 226 kronor och 40 680 kronor hittills i år.
  • Detta ger en genomsnittlig förbättring med 7 615 kronor per månad
Inget imponerande, kanske, men vi arbetar vidare månad för månad. För just den ackumulerade vinsten ska inte förringas över tiden. Dessa 7 615 kronorna per månad sparar oss nästan 2 000 kronor i månaden i ränta vid 5 % om fem år. Varje månad därefter.

Läs även andra bloggares åsikter om , , intressant?

Kommentarer

  1. Nja, nio manader har vi val bara avklarat an sa lange i ar sa jag tror din genomsnittliga forbattring per manad ar 8.461kr vilket inte ar sa illa.
    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur det finns läsare som räknar bättre än jag. :)

      Radera
  2. Hej Per,
    Alltid intressant att läsa dina inlägg. Hur resonerar du kring dina buffertar? En lång buffert med en kvarts miljon kronor och en kort buffert med 50k. Kan ju tro att den långa bufferten syftar mot skydd vid sjukdom eller arbetslöshet. Eller? Vad är syftet med den korta bufferten? Är det en Rainy Day (för att tala YNABska) eller mer av odefinerat målsparande?
    Det vore intressant med en utveckling av dina buffert-tankar. Eventuellt i ett kommande blogginlägg?!

    SvaraRadera
  3. Din blogg är förjädra fin. Alltid insiktsfullt och alltid välskrivet.

    Keep it up!

    /Kristoffer

    SvaraRadera
  4. Hej, jag har några frågor om cykeln :)

    Hur bestämmer man storleken på en cykel? Får jag fråga hur lång du är?

    Jag själv är 190cm och blev lite sugen på att beställa en ny cykel hos Mustang. Kanske ska slå till på en likadan som du köpte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tompa - själv är jag fem centimeter kortare och hade inga problem att ställa in en bra körställning. Men Mustang är snabba på att svara i kundtjänsten, så ställ gärna frågan.

      Nu har jag bara provcyklat men den verkar mycket kvalitativ. Dock hade jag gärna sett ett kedjeskydd i metall istället för plast.

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg