Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

En bra dag

Inte helt lätt att ta sig ur sängen när det inte längre blir ljust. Och snart går vi över till vintertid då det mörknar en bra stund innan det är dags att gå hem från jobbet. Jag vet inte om jag riktigt gillar det - oktober och november kan vara tungt för sinnet.

Idag har varit en bra dag. Först och främst så gick lilla bilen prickfritt genom besiktningen, det är alltid en lättnad då det inte är något som behöver åtgärdas. Det är sällan billigt, oavsett vad som ska fixas till. Sedan så var det en trevlig börsdag men stigande kurser över hela min portfölj, något jag inte blivit bortskämd med på ett tag. Slutligen så plockade Sverige poäng mot Tyskland i fotboll. Tyvärr stängde jag av TV:n vid tremålsunderläget och det är allt sorgligt det. Fyra lika blev det, minsann. Otroligt.

Att konjunkturen är under inbromsning blir tydligare för varje dag. Det märks även på min arbetsplats där mycket arbete läggs ned på kostnadskontroll, inte minst. Att ha ett jobb att gå till är inte förunnat sju av hundra svenskar och sämre lär det bli. Oavsett detta, så har jag i dagarna varit på anställningsintervju på ett företag som jag väldigt gärna skulle vilja arbeta på. Det här är ett företag som har en betydligt bättre personalpolitik än där jag arbetar idag - något som mången firma lär behöva begrunda i takt med att bristen på kvalificerad arbetskraft blir större? Nåväl, för mig är det viktigt att en arbetsplats värdesätter sin personal och inte enbart ser den som 'head counts' och kostnader. Det finns en hel del bristfällig 'etik' där jag arbetar idag. Dessutom vill jag jobba för en verksamhet som skapar samhällsnytta - aldrig att jag skulle ens titta åt cigarettillverkare, exempelvis.

Intäkter och etik bör hänga samman, så långt det är möjligt, enligt mig. Inte för att det är lätt alla gånger, men där det är uppenbart - där bör man hålla sina pengar borta som investering. Jag skriver ingen annan på näsan, utan det är upp till var och en att vara sitt eget samvete. En del människor har inget samvete alls, dessvärre.

En aktie jag inte vill inneha är exempelvis CocaCola - ett företag som saluför en dryck som tar människors liv och hälsa. Så ser jag det - hur resonerar du?


Om du inte sett filmen på denna sida så rekommenderas den varmt. Att läsk förstör tänder, gör oss feta och till diabetiker med allvarliga följdsjukdomar gör att CocaCola och andra sockerdistributörer inte platsar i min aktieportfölj. Att aspartam, nutrasweet och andra artificiella sötningsmedel är rena döden vet du väl förmodligen? Naturligtvis slår CocaCola ifrån sig, inget konstigt i det. Men som part i målet blir de aldrig trovärdiga nog. Ett smutsigt företag, tillika.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Är inte heller förtjust i Coca cola, men som du dricker jag julmust till julmaten. Jag tror att det är mängden som är avgörande här. Jag tycker att läsk är betydligt mer okej att investera i än t.ex vapen eller klädfirmor som utnyttjar sweat shops i låglöneländer...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg