Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Jämlikhet är vägen

Nog skulle det vara intressant, om det på den yttersta dagen, visade sig att Gud var en kvinna. Ja, eller en häst eller groda. Men inte en man. Då hade nog en del av patriarkalet fått sig en tankeställare. Skulle det slutligen ändå visa sig att det inte finns några högre makter, så vore det ju faktiskt synd att inte ta tag i den där gamla unkna frågan redan nu - kring mannens diffusa överlägsenhet över kvinnan. Den är så tröttande, så.

Nu senast så var det IKEA och deras oblyga bortsuddande av kvinnor i den Saudiska katalogen. Jag har ingen förståelse alls för fjäskandet för inskränkta wahhabiter och deras sjuka kvinnosyn.

Sedan så har vi fotbollen. Det visar sig att UEFA betalade ut 6,8 miljarder kronor till de 32 manliga lagen i Champions League. Till de 32 damlagen tilldelades det ynka 16 miljoner kronor. Att damfotboll på världsnivå skulle vara värd en fyrahundratrettiondedel av den manliga är rent ut sagt idiotiskt och korkat. Tyvärr lider svensk klubbfotboll på många håll och kanter fortsatt av en inställning att all verksamhet runt det manliga A-laget enbart är en stöttande sådan.

Den som tror att hästar och ridning är en större kvinnoidrott än fotbollen har fel för sig. Gamla unkna gubbar, kliv ned från ledningen och lämna över till yngre, mer pragmatiska krafter.

Nu härförleden, när jag var med dottern på hennes första möte inför konfirmationen - ja, hon har valt att göra detta och jag har inga synpunkter kring det - så talade prästen om och om igen om 'Herren', 'Fader vår' och 'han' när han relaterad till Gud. Amenvaf..? Har vi inte kommit längre? Gud måste ju vara en 'hen', något annat kan vi ju inte bevisa något kring? Eller möjligen 'den' eller 'det'?

Jag hoppas på en kvinnlig Gud, jag. Det vore allt spännande att få den yttersta domen för våldtäktsmän, kvinnomisshandlare och kvinnoförtryckare av alla dess slag - om de fick den av en kvinna? Det hade varit en munter syn.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Kan inte riktigt uppfatta om du är sarkastisk eller inte. Men jag svara ändå.

    IKEA är ett företag vars syfte är att tjäna pengar. De har ingen rätt eller skyldighet att lägga sig i geopolitiska och patriarkala maktstrukturer.

    Damfotboll är helt enkelt inte lika intressant för allmänheten. Detta kan man tycka vad man vill om, men damfotbollen tjänar helt enkelt inte in lika mycket pengar som herrfotbollen. Detta leder till lägre löner för de kvinnliga spelarna.

    Är inte själv kristen. Men de Abrahamitiska religionerna har en manlig Gud. Det står i t.ex. bibeln att gud skapade Adam i sin avbild och att Eva skapades av Adams revben.

    Jag antar att det ditt inlägg var lite halvt på skoj. Men visst, om där nu är en gud så tror jag dock inte att han/hon/det kommer ha något som vi kallar kön =P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer jag inte tala om, det får läsaren avgöra. :)

      Din beskrivning av IKEA är för mig väldigt cynisk. :/

      Jag hoppas på ett uppsving för damfotbollen - kanske med hjälp av den nya förbundskaptenen?

      Bibeln är till för bokstavstrogna, enligt mig. Och alla bokstavstrogna har en skruv lös. För utan tvivel är man inte klok. ;)

      Radera
  2. Att man tar bort kvinnorna i kataloger i andra länder är ju ytterst tveksamt om man säger så.

    Men sen att säga att damfotbollen är värd fyrahundratrettiondedel av den manliga fotbollen bara för att de betalar ut mindre prispengar känns inte helt rätt.

    För man kan enbart räkna på de pengarna som de går plus. Kostnader har även damerna även om de är mycket mindre. Därför kommer den totala omsättningen ju klart att vara mer än en fyrahundratrettiondedel men det är ju inte säkert att vinsten är det. UEFA kan ju knappast betala ut pengar om de inte får in några (finns nog inga ryska oljenissar där). Sen låter det självklart som att de betalar ut en ganska liten summa.

    Det är ju t ex så att när vi skickar ett herrlag till EM så går det plus med pengar till vårt förbund som sedan kan investeras i saker. När vi skickar ett damlag går förbundet back med pengar. Därför ser jag inte det som att all verksamhet rörande herrlag är stöttande utan det tyder ju om något på att det är damlaget vi stöttar.

    Fotboll är en sport som de allra flesta vill se herrar spela och därför finns det mycket mer pengar i herrfotbollen. Detta är nog svårt att göra något åt.

    Kvinnlig gud hade absolut varit intressant. Men jag trodde att vi hade kommit så långt att vi inte trodde på någon gud längre ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej så är det nog för många. För egen del så tror jag på goda människor, de som gör skillnad. :-)

      Radera
  3. För ett företag av IKEAs storlek med stora möjligheter att påverka så är det enda syftet inte att tjäna pengar. Enormt förlegat sätt att se det på det sättet. Trist att det finns fortfarande finns en sån unken syn bland människor. Alla har ett ansvar att verka för grundläggande rättigheter. Och det gäller givetvis alla oavsett strlk men IKEA har ju möjligheter som inte småföretaget har att påverka. Viktigt dock att påpeka att IKEA sfären skänker miljardbelopp till välgörande ändamål så visst gör de en hel del bra redan, men katalogerna ett uppenbart misstag.

    Grundinställningen att verka för goda ändamål är ju ngt som bör vara självklart för alla som har möjlighet. Vi ser ju tex i USA att världens rikaste har som slutmål att skänka bort en betydande del av sin förmögenhet och jag vill gå så långt som att säga att det bör vara en självklarhet för alla med en bra ekonomi. Att samla pengar på hög eller ha som mål att skapa en stor säck pengar till barnen är helt förkastligt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Studier säger att filantropi gör oss lyckliga. Vad tror ni?

      Radera
  4. Saudi Arabien är ett mycket speciellt land.Om du skall göra affärer i landet är du så illa tvungen att anpassa dig till landet seder.När du reser in i landet tas alla veckotidningar där kvinnor har bara armar,hår utan täckning och kort kjol i beslag av tullen.Alla västerlädska tidningar som sälj är censurerade.Någon har med tuschpenna suttit och strukit över bara ben,armar och hår på alla kvinnor som finns på bild i tidningen.Man har till och med en religiös polis som med bambukäppar till hjälp ser till att den inhemska befolkningen som finns i närheten av moskeen går in och ber när det är bönetid.Och gud nåde den affärsägare som inte stänger affären under bönetiden.Han tas omedelbart in i finkan där han får ett antal rapp av en bambukäpp som straff.Enligt deras tideräkning är dom inne på fjortonhundra talet,vi får hoppas att dom har nått våran nivå av jämställdhet när dom kommer in på tvåtusentalet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är oroväckande med saudiernas finansiering av moskéer i västvärlden...

      Radera
  5. Varför skulle de inte ta bort kvinnorna, eller männen för den delen..
    Bilder retusheras alltid..
    Ibland vill man ha sexappeal eller ta bort skavanker , ibland tar man bort en lastbil eller en person..
    Vi kan inte lära saudierna hur dom ska leva sina liv o skylla jämställdheten..
    Dom måste göra resan mot bättre jämställhet själva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller inte med. Det är en för enkel lösning att rycka på axlarna. Kvinnor har det svårt i Saudi.

      Radera
  6. Har läs din blogg ett tag och vet att du kan så mycket bättre än detta.. Hoppas du är ironisk
    Att ens nämna ordet hen är en katastrof i sig men att tycka det är fel att herrarna har så mycket mer är värre. Hur mycket bidrar damfotbollen med ekonomiskt kontra herrfotbollen? Ett väldigt "kommunistiskt" inlägg av dig, varför har fäktningslandslaget inte mer pengar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är helt opolitisk men hur man tolkar en text pekar obönhörligen tillbaka på en själv. Vad ska vi kalla jävulen förresten? Hen håle?

      Radera
  7. ... och där tog jag bort din blogg ur favoritlistan för att aldrig mer återvända.

    Väl mött.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du inte återkommer så bli det svårt att ses igen? Jag undrar allt vilken sticköm punkt jag petade på hos dig?

      Radera
  8. Ve den som trampar på de manliga fotbollstårna. Det gör man tydligen inte ostraffat. "Där tog jag bort din blogg..". Dråpliga reaktioner. Själv ställer jag mig helt på Per Pennings sida, både gällande den konstaterat gubbstyrda fotbollsvärlden och IKEA kommentaren. Heja!

    SvaraRadera
  9. Feminism är kontroversiellt trots att det borde vara så självklart. Företag som rekryterar de bästa från hela befolkningen får bättre medarbetare än de som bara rekryterar från halva befolkningen. IKEA har råd att inte handla med Saudierna om deras krav är orimliga, anser jag!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg