Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

En bättre människa

Har det slagit dig att det snart är jul? Blott tjugonio dagar kvar. Inte för att alla gör det, men många firar ju denna högtid i Sverige - av olika skäl. Var och en som firar jul får så klart ha vilka orsaker de så önskar. För mig är julen en familjesammankomst i värme, ljus, ro, god mat och glada släktingar och inte i något hänseende förknippat med religion. Och julen är en tid för avkoppling och eftertanke dessutom.

Generösitet är en sak att fundera kring. Det finns på tok för många människor som vägrar att dela med sig. En sorglig samling. En del av dessa inser först på ålderns höst att hela meningen med ens existens är just att dela med sig av det man har. Andra gör det aldrig. Och det är synd och samtidigt synd om de som aldrig når den insikten.

För att vara generös, att kunna ge bort och dela med sig skänker i sin tur en trygghet och en känsla av att vara en del av ett större sammanhang. Vardagens futtigheter och petitesser upphör att existera, något som i poetiska termer också kallas 'ögonblicket'. Det är både en kroppslig och mental känsla av närvaro här och nu, något som vi alla då och då upplevt, kanske i naturen eller i en kärleksrelation. Och i modet att våga vara generös föds också ofta en större ödmjukhet, du blir en bättre människa. Och det är något vi alla bör sträva mot, varje dag. Letar du dessutom efter lycka så är det en viktig komponent.

Jag blir en aning frustrerad av att höra mina barn säga att de inte vet vad de önskar sig i julklapp. De har helt enkelt svårt att komma på något de vill ha eller behöver. Är inte det ganska talande?

Kanske det är nu, detta år, som vi ska ta steget och bli generösa mot någon som verkligen behöver något och som skulle uppskatta det? Byta bort prylar som stjäl tid, plats och naturresurser för att exempelvis skänka bort en get? Har vi det modet att våga bli generösa mot andra människor, de bortom den egna familjen eller vänkretsen? Kanske är det detta som kan ge oss äkta julefrid igen?

'When you are warm-hearted, there is no room for anger, jealousy or insecurity' citerar jag Dalai Lama. Det är jag övertygad om att det är en sanning värd att tro på.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Jag och sambom brukar få in rätt julstämning genom att se de tre filmatiserade versioner av den klassiska "A christmas carol" av Charles Dickens. Finns en Kalle Anka version, en äldre engelsk version och en animerad med Jim Carry. Sagan blir väl lite exploaterad men den immateriella julstämningen är där =)God Jul!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg