Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Försök igen

En ledig dag är alltid värd att helgas. Idag var en sådan dag. Barnen har höstlov och familjen tog en liten utflykt och badade och åkte vattenrutsch för allt vad tygen höll. Åter hemma så är vi alla ganska trötta och eftersom väderleken tycker att vi ska hålla oss inomhus så följer vi den rekommendationen.

I afton blir det nog en rykande het kopp kaffe och en stund över månadens bokslut. Jag finner faktiskt ett visst nöje med det, inte minst numera när jag har ett budgetverktyg värt namnet. En av de nya större posterna i familjen Pennings budget är att avsätta slantar för inköp av personbilar, något vi aldrig förr har gjort. Många mil till och från jobbet gör dock att vi bestämt oss för att verkligen ha medel innestående för bilbyten, när de blir aktuella. Att en personbil i familjen Pennings hushåll helst ska rulla tjugofemtusen mil före byte är en privatekonomisk dygd, tycker jag.

Imorgon så jobbar frun medan jag själv är ledig och hemma hos barnen. Vi får se om de uppskattar det då jag gärna jagar ut dem i friska luften då de hukat framför varsin dator någon timme. Jag har dock en film som överraskning åt dem och kanske varm choklad med vispgrädde då de kommer in med rosig kind?

Av jobbet jag sökte blev intet. Det var tråkigt på ett sätt eftersom jag tror att det hade passat mig väl. Samtidigt så var min profil inte ens i närheten av vad de sökte så det måste ha varit mer än krass kompetens som slog an en sträng i min ansökan. Jag både hoppas och tror att det kommer fler tåg förbi min perrong under 2013. Det är inte tillåtet att ge upp, men det vet ni ju redan?

Jag lyssnade på ett tal som den sydafrikanska kyrkoledaren och ärkebiskopen Desmond Tutu höll, en man som jag hyser den största respekt för. Desmond Tutu deltog aktivt inte bara i kampen mot apartheid, utan i kampen för allas lika värde. Han förespråkade kvinnors rätt till abort, vilket inte sågs med blida ögon från kollegor inom kyrkan. Han talade även om homosexuellas rättigheter, vilket han jämförde med de svartas kamp 'att vara gay är lika lite ett val som att vara svart eller vit'. När - hör och häpna - den norska kyrkan införde anställningsförbud för präster som levde i homosexuella relationer var Tutu den första att reagera. Han menade att det var hans skyldighet på samma sätt som när norska kyrkan några år tidigare hade stöttat Sydafrika i kampen mot apartheid.

Andlig eller ej, Desmond Tutu träffar så rätt när han sa följande, för mig bevingade ord: 'We have a God who doesn't say 'Ah.. got you!' No! God says 'Get up!' And God dusts us off and says 'Try again, try again..'. Den springande punkten är att aldrig ge upp. Går det åt skogen, så försök igen. Försök alltid igen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Har följt din blogg ett litet tag och vill bara säga att du skriver otroligt bra - alltid intressanta och tänkvärda inlägg som inspirerar. Här finns mkt vishet att ta till sig. Håller tummarna för att det löser sig på jobbfronten!
    Trevlig Allhelgona!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att höra, det uppskattar jag mycket. Trevlig helg! :)

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg