Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Försöka själv

Nu i dagarna visade en undersökning vad vi svenska föräldrar väljer att spara till våra barn. Och då handlade det alltså inte om avlagda pinaler utan om reda, skattade kronor. Att spara till barnen, det är inget enkelt ämne att avhandla. Dessutom så är det kontroversiellt och ibland till och med ett infekterat sådant. Exempelvis så kan vågorna gå höga i diskussionsforum som Familjeliv. Visst är det intressant? För vissa är den outtalade sanningen att barnbidraget bör sparas till barnens framtid om man anser sig ha råd. Andra får sitt dåliga samvete påspätt då de inte kan spara undan något utan måste prioritera mat, hyra och kläder. Men det behöver du inte få, då det inte finns någon norm att hänga upp sig på.

Jag har påpekat det förut. Att spara till barnen behöver du inte alls ägna dig åt. Att ovan nämnda undersökning berättar att du måste lägga undan 515 riksdaler till din dotter eller son för att hålla näsan ovanför medelvärdet kan du strunta i. Min åsikt är klar - du ska inte spara en krona till dina barn. Det är en ren björntjänst.

Om du och din familj har dåliga marginaler, inget buffertsparande och svårt att få ekonomin att gå ihop - då ska ni inte döva samvetet genom att spara till barnen. Det löser inte era problem alls. Först och främst så ska er familjs privatekonomi prioriteras så att ni kan betala av era lån, spara i ladorna och leva så som en familj bör göra - ägna er åt varandra. Barn blir inga trygga människor för att de har en slant på banken, de blir det av att växa upp i en fungerande familj. Och en familj med bräcklig ekonomi har svårare att fungera optimalt. Dålig ekonomi är en av de vanligaste konflikthärdarna i en familj.

Har ni det gott ställt så finns det heller ingen anledning att spara till barnen. En medvetenhet hos lille Klas eller Klara om att det finns kosing till dem när det blir stora lär dem inget om pengar och hur de tjänas in. Spara inget och berätta att så är fallet. Hjälp dem istället att tjäna egna. Spara i den egna bufferten i familjens privatekonomi och ni har de bästa förutsättningar att ändå att stötta era barn med körkort eller kontantinsats till lägenheten - om det blir aktuellt.

Vår dotter får månadspeng för egen konsumtion. Det är det hela. Hon vet inget annat heller. Hon tjänar pengar på ett extrajobb hon har och sparar till en resa. Vi har också sagt till henne att vi prioriterar att lägga våra pengar på familjens resor och semestrar i första hand och att hon måste spara ihop pengarna själv. Hon har en morot - hon vill åka. Och hon lär sig att pengar inte kommer gratis. Hon lär sig bli en privatekonom som vi föräldrar förhoppningsvis inte behöver bekymra oss för. Det här är inte elakt, det här är kvalitativ uppfostran.


Så det finns inget att få dåligt samvete över - eller att slå sig för bröstet. De 35% som på Webbfrågan svarar 'ingenting' i barnsparande kanske alla gör som familjen Penning? Öser ur ymnighetshornet med massor av omtanke, kärlek, medkänsla och förståelse, men inga slantar alls. Att servera och curla är kontraproduktivt för alla barn. Tyvärr finns det alldeles för många föräldrar som inte kan frammana en bild av att deras barn snabbt blir vuxna. Dags att i så fall lära sig, och det illa kvickt. För era barns skull, för er egen skull och så även för samhället.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Hej Per! Jag snubblade in på din blogg tidigare i veckan och passar på att försöka läsa så mycket som möjligt när jag är hemma med influensa. Men det är mycket att läsa :) fast väldigt intressant! Så det jag ville säga var, tack för en bra blogg.

    Sen kan jag tillägga att jag håller precis med dig angående att spara till barnen. Jag spar ingenting utan prioriterar att ordna en stabil och trygg ekonomi för oss här och nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket. Ja, det har blivit mycket skrivet här genom åren. Hoppas du hittar något av värde. :)

      Och jag önskar dig lycka till, absolut! Din blogg ska jag följa. :)

      Radera
  2. Hej mister Penning!
    Vill börja med att tacka för en alldeles lysande blogg som jag följer sen några månader tillbaka.

    Angående att spara till barn så är jag väldigt kluven. Jag har inga barn själv men är "bara" 34 år gammal så jag kommer väldigt väl ihåg den dagen jag på pappret tog steget ut i vuxenvärlden.

    På den tiden hade det nyligen skurit sig rejält mellan mig och min far som jag växt upp med och jag flyttade hemifrån till eget boende när jag fyllde 18. När jag skulle deklarera för första gången så upptäckte jag att jag hade 150000 kr som var mina. Jag och min far pratade aldrig någonsin ekonomi så jag var helt ovetande om att jag hade pengar. Pengarna tog slut på 2 år. Köpte en bil för 30000 men resten gick till festande och rent skräp.

    Idag ångrar jag det bittert men en sak som det trots allt gav mig är att jag tydligt lärde mig att det går väldigt fort att göra av med en ganska stor slant men det är desto kämpigare att spara ihop samma summa. Numera älskar jag att spara och jag har tagit lärdom av mitt omogna och korkade beteende. Synd bara att jag inte hade ett uns av privatekonomiskt kunnade på min 18 års dag.

    Min slutsats av detta är att det absolut viktigaste är att tidigt börja prata ekonomi med sina barn. Att helt enkelt få dom att förstå vad pengar är. Förstår man det när man blir myndig så har man fått en bra start alldeles oavsett om ens föräldrar sparat eller ej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Häpp! Jag kunde inte skrivit det bättre själv. Och även om jag inte fick några pengar av mina föräldrar så känner jag igen mig mycket i dig. :)

      Ge era barn en bra start i sina ekonomiska liv - prata pengar!

      Radera
  3. Förstår inte riktigt logiken i resonemanget. Självklart skall man inte ge ungen en miljon att bränna. Men utdelningar från en aktieportfölj är i högsta grad gratis.

    Själv satsar jag på att barnen skall ha motsvarande en passiv inkomst på 4-5000kr när dom går ut gymnasiet.
    Inte för att jag tror att dom kommer behöva det men för att det är vad jag anser vara någon form av "överlevnadsnivå".
    Blir ett tråkigt liv men går att "övervintra" utan att hamna i lånefällor osv. Alternativt minska mängden studielån etc.

    Hemligheten med en god ekonomi är som bekant att hålla balansen mellan inkomster och utgifter. Att man vill att enns barn skall börja med att bygga upp en negativ post är över mitt förstånd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det viktiga i resonemanget är att lära sina barn ekonomiskt förstånd.

      Radera
  4. Det ena behöver ju inte utesluta det andra tycker jag. Jag tycker att det är jätteviktigt att prata pengar med barnen. Och mina barn ska minsann få lära sig att spara till det som de vill ha och jobba extra/sommarjobba. Dvs få en sund ekonomisk grundsyn och lära sig att ingenting kommer av sig själv. Dock sparar jag pengar till barnen. Barnbidraget åker in på ett konto och sedan handlas det aktier och fonder. Men jag gör det i mitt namn, så på pappret är det inget sparande till barnen. Min plan är att barnen skall slippa ta studielån när de pluggar. Jag tänkte varje månad betala ut motsvarande CSN:s lånedel för att de ska slippa låna pengar. Jag tror inte att jag gör dem en björntjänst genom detta om jag samtidigt har lärt dem ett sunt ekonomiskt beteende. Jag tror bara att de slipper studielån :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där, du sparar alltså inte till barnen. :)
      De kanske väljer att inte studera. Eller så händer något annat på vägen. Min viktigaste poäng är att just lära sina barn hantera pengar på ett sunt sätt. Att barn 'vet' att de kommer att ha tillgång till sparade slantar en dag är inget bra incitament. Vad du egentligen gör är att sponsra dina barn med något bra en vacker dag och de pengarna är ju faktiskt dina att bestämma syftet med.

      Radera
  5. Som flera är inne på, det handlar nog mer om "ekonomisk uppfostran" än att spara eller inte spara till barnen.
    För egen del sparar vi till barnen i deras namn, och samtidigt bygger jag "på skoj" upp en aktieportfölj som om allt går väl kommer tillfalla barnen. Sparandet i barnens namn är dock inte jättestort, och den antar delen, aktierna, blir ju deras då jag väljer att skänka dem.
    Annars är ju även "käpphästen" amortering av huslånet ett sparande till ens arvingar, även om.det förhoppningsvis tillfaller dem sent i livet...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg