Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Trygg och orädd

Jag blev en aning förfärad när jag läste i gårdagens Sydsvenskan hur illa ställt det är med kunskapen kring vikten av att försäkra sina barn. Ett antal mammor, inga pappor alls däremot, fick frågan om de visste om deras barn var olycksfallsförsäkrat på sin fritid? Tveksamheten var ganska så stor. En hoppades att så var fallet, vilket i mina öronen låter blåögt och ointresserat. En annan tyckte det blev för dyrt. En tredje trodde att hennes barn var försäkrat via hemförsäkringen. Så som bohag, kanske? Nej, nu beter jag mig dumt. Jag vet ju själv hur arbetsamt det är att vara småbarnsförälder och det är mycket att tänka på. Men det här är mycket viktigt.

Redan i magen så kan man försäkra sitt ofödda barn. När jag och fru Penning väntade vårt första barn så försäkrade vi i ett försäkringsbolag som hette Holmia. Den var inte speciellt dyr heller, vill jag minnas. Numera ägs Holmia av Trygg Hansa och försäkringen heter 'Gravisförsäkring'. Jag vet inte om någon liknande försäkring finns hos andra försäkringsbolag men jag vill starkt rekommendera en sådan. Att födas är det farligaste vi gör i livet.

När jag var barn så hade jag och mina syskon inga försäkringar utöver de som fanns via kommunen och skolan. För vi klättrade i träd och trillade ned, vi åkte skateboard och bröt ben och armar och vi cyklade utan hjälm i förfärande hastigheter över stock och sten. Visst, vi överlevde allihop men vi borde varit försäkrade.

I samtliga av Sveriges kommuner finns det goda anledningar att teckna kompletterande försäkringar för dina barn. Vissa kommuner har tecknat försäkringar på heltid medan andra enbart har det för skolvistelsen. Oavsett, så täcker dessa försäkringar enbart olyckor men inte sjukdom.

En barnförsäkring kan tecknas så fort ni lämnar BB och den gäller för både olycksfall och sjukdom. Ingen människa går väl runt och tänker på att deras barn ska drabbas av diabetes, ADHD, autism eller cancer. Men om det tråkiga eller förfärliga inträffar är det inte pengar som man också vill oroa sig över. En barnförsäkring ska alla barn ha, anser jag. Ett sjukt barn med ett dåligt försäkringsskydd i barndomen kan också betyda livslång ekonomisk knapphet.

Familjen Penning har haft nytta av sina barnförsäkringar genom åren. En hel del sjukhusvistelser, benbrott, ärr och annat som försäkringsbolaget gett ersättning för. Vi har våra barnförsäkringar hos Trygg Hansa och är nöjda med dem. Ja, glöm inte bort dig själv och din partner - en personförsäkring för er är i sin tur ytterligare en trygghet. Om du anser att du inte har råd med dessa försäkringar så prioriterar du tokigt. Bättre då en halvförsäkring på bilen och en högre självrisk, kanske? Om livet är dig kärt, vill säga. Barnförsäkringen får du dock inte tumma på alls.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. Hej Per!

    Tack en väldigt trevlig blogg!

    Jag har faktiskt funderat en del på detta. Har en son sedan ett år tillbaka som "bara" ingår i vår vanliga hemförsäkring. Den gäller ju även för sjukhusvistelser på resor mm.

    Jag var inte heller försäkrad utöver skola och hemförsäkring som barn. Både jag och min sambo tjänar 35-40' och sparar ca 10' ihop i aktier och räntor. Huset är ärvt och obelånat. Vi har definitivt råd men jag såg ingen anledning med sådan försäkring. Vad ska vi med 1000-200.000 till om något händer vår son?

    Jag upplever ofta extra försäkringar som lite onödiga och dyra. Åtminstone i vårt "ekonomiska" fall?

    Eller tänker jag lite fel här?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan! Roligt att du tycker om mina texter. :)

      Att ni har en god privatekonomi är ju jättebra men har enligt mig inget med att inte ha en barnförsäkring. En dylik produkt kostar mindre än 200 kronor per månad. Jag får inte en spänn för detta men jag tycker du borde läsa Trygg Hansas produktblad för att få en inblick i vad det innebär. Det finns här:

      http://www.trygghansa.se/SiteCollectionDocuments/pdf/2010/P00358_1109-tryggabarn.pdf

      Sedan var du skaffar försäkringen är av mindre vikt, tror jag. Men vad jag lärt mig är att det är oerhört svårt att inte krävas på undantag i försäkringen om någon sjukdom eller liknande redan påvisats - det kan vara allt från allergi till barnastma. Så teckna så snart det bara går är mitt råd. :)

      Radera
  2. Skyddet man är ute efter med en barnförsäkring är ju inte några tusen man får ett ärr eller liknande. Inte ens det engångsbelopp på 100.000kr som du får för vissa NPF diagnoser, tex autism är så viktigt tycker jag. (Ersättning för autism får du förresten enbart om du tecknat trygga barn plus - deras tilläggsförsäkring.)

    Det viktiga tycker jag är den ersättning man får vid invaliditet. (Både medicinsk och ekonomisk) Där pratar vi mycket högre belopp som med rätt placering kan ge barnen en dräglig framtid om det värsta skulle hända.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut - det finns en skala här. Samtidigt så ger försäkringen mycket kostnadsstöd vid sjukhusvistelse och för ärr är kan det också handla om tiosusentals kronor. Jag tycker inte det är helt oviktigt.

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg