Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Aktier i advent

Häftigt med snö! Tänka sig att första advent kunde firas med vinterlandskap. Det blev väldigt inspirerande att äta lussekatter och dricka glögg med tända ljus där fluffiga flingor singlade ned utanför köksfönstret. Första ljuset är tänt - här kommer julen farande!

Denna söndagafton sitter jag och imponeras över hur mycket spännande podcaster det finns att prenumerera på i iTunes. Exempel på en bra sådan är 'Plånboken' ifrån SR P1. Så oerhört smidigt det är att i min iPod kunna lyssna på intressanta radioprogram exempelvis när jag är och tränar på gymmet. Utbudet är enormt, mycket är gratis och tiden skulle inte räcka till att lyssna på allt.

Jag har en iPod, en ganska gammal en också. Jag svär dessutom i kyrkan och tillstår att jag kör iTunes i Windows 7 på en i sedvanlig ordning plastig och ful PC-burk. Har nyligen installerat version 11 av programmet och finner det trevligt om än en aning förvirrande, så som allt nytt oftast är. Jag har upptäckt att de tagit bort Coverflow, något jag sörjer över.

Jag äger ingen Mac-dator. Inte heller någon iPhone, vilket nästan alla jag känner gör. Inga andra produkter från Apple heller. Däremot så har jag Apple-aktier och jag funderar på att köpa flera. Massor med människor älskar Apples produkter och köper dem gladeligen, något jag tror kommer att fortsätta ett bra tag framöver. Inte nödvändigtvis bättre produkter men när det gäller känsla och kvalitet står Apple i en klass för sig.

Jag är ju en driven användare av Googles tjänster och undrar om mitt och familjens liv skulle fungerar en logistiskt utan Gmail, Google Calendar och våra androidtelefoner. Jag älskar Android så som mobilt operativsystem och utvecklingen har varit häpnadsväckande. En Samsung Galaxy S3 är ett imponerande verktyg, om än ett plastigt sådant. Som teknikaktie är Google självklar i min portfölj.

I skrivande stund laddas just nu Windows 8 ned i min dator för att uppgraderas. Det återstår att se när jag trycker på knappen för själva uppgraderingen. Jag är lite tvehågsen då jag finner det nya gränssnittet svårare att arbeta med och dessutom inte så vackert, kanske? Och den dagen jag behöver en ny dator till hemmet så kanske, kanske det blir en från Apple? Några Microsoftaktier får ligga kvar hos mig.

Jag har förresten upptäckt en för mig ny spännande artist - Alela Diane. Lyssna gärna på hennes låt 'Take us back'. Jag vet att musiksmak är olika men jag tror att många finner rofylldhet i en artist som Alela.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg