Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Goda råd är gratis

Det är intressant att läsa om hur duktiga folk är att spara. Femton, tjugofem eller femtio procent av lönen kan stoppas undan, allt enligt vittnesbörd. Klubben för inbördes beundran? För inte syns det till några ensamstående mammor, sjukpensionärer eller arbetslösa som vill berätta om att de inte förmår att spara en endaste slant utan kämpar hårt för att få vardagen att gå ihop. Inte är det självklart att överskuldsättning hänger samman med dåligt privatekonomi.

Däremot är det så att väldigt många människor har ett näst intill traumatiskt förhållande till pengar och ekonomi. Varför är det så att vanligt, bondförnuftigt folk inte kan, vågar eller vill ta ett samlat grepp på sin privatekonomi? Jag vill påstå att ansvaret är den enskildes, inte bankens, inte rådgivarnas eller statens. För vem ska sköta och ta hand om dina pengar? Jo, du själv. Pengar är personliga. Du äger dina pengar att göra rätt eller riktigt med - eller totalt tokigt.

Att många förfasar sig över Grekland och grekerna, deras misskötta statsfinanser och lata landsmän som inte vill arbeta, det är att kasta sten i glashus. Att 44 procent av de grekiska husägarna saknar bolån jämfört med 2,4 procent av svenskarna borde tysta de flesta. Vi svenskar är mer skuldsatta än någonsin och felet är vårt eget.

Men vad gör man då om ens privatekonomi är en stinkande sörja av krediter, lån, övermäktiga avbetalningar och höga räntor? Jo, det skiljer sig mycket lite ifrån hur programledarna i ‘Lyxfällan’ hanterar problemen - de tar tag i dem, de tittar konsekvenserna i vitögat och agerar med de få, enkla medel som står till buds - se till att jobba mer, krymp kostnader, sälj prylar, avyttra kostnader, betala av lån och sänk räntekostnaderna.

Pengar är ett medel, inget mål i sig. Oavsett om du har många av dem eller endast få, så behöver du göra en plan för hur de ska användas. Ett rikare liv, egen tid och hälsa är kanske några av de riktiga målen? Du kan se på det hela som ett parti ‘Alfapet’ - du har större möjlighet att vinna med de brickor du har istället för att sitta och vänta på den där brickan som aldrig kommer. Alla har olika förutsättningar, men alla har brickor att spela med.

Låt inte det förflutna spöka för dig. Allt börjar alltid här och nu, och kan dessutom startas om hur många gånger som helst. Vad du gjort eller inte gjort tidigare i livet spelar ingen roll alls utan bara vad du gör nu och framåt. Jag såg en ganska dålig film som heter ‘Total Recall’ där jag dock vill citera några meningar som jag tycker är tänkvärda.

-Det är varje mans resa att komma på vem man är, men svaret på det ligger i nutiden, inte i det förflutna. Som för oss alla. 
-Men det förflutna berättar ju vem vi blir? 
-Nej, det förflutna är en minneskonstruktion. Det förblindar och lurar oss att tro på det. Men hjärtat vill leva i nuet. Se efter där. 

 Ge järnet! Det är upp till dig och ingen annan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Det är väldigt intressant att läsa ekonomibloggar faktiskt. Spannet sträcker sig från totalt köpstopp, förbi de som trots en rätt slösaktig vardag ändå lyckas spara massor med smarta placeringar och hög inkomst, till de som verkar leva på noll och ingenting och tillbaka till dem som aldrig har några pengar trots att de borde finnas i överflöd. Också du förstås, som sällan skriver om din egna ekonomi, utan mest verkar vilja förbättra andras. :p

    Själv bloggar jag inte, jag skulle bara få dåligt samvete av det. På ett sätt har jag bra ekonomi, på ett sätt är jag faktiskt stolt över att den inte är värre med tanke på omständigheter som är och har varit. Men på ett annat sätt så är det klart det skulle kunnat vara mycket bättre och skulle något hända mig så skulle den raseras ganska snabbt. I stort sett så är jag nog en ganska typisk medelsvensson när det kommer till ekonomi, och det är ju inte så mycket att vara stolt över..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nog skriver jag allt till mig själv också, tro mig. Jag är en slarvputte av rang när det gäller pengar och jag tror att det finns fler därute. :D

      Fortsätt att vara stolt, det är en bra känsla värd att hålla fast vid. Sedan är det säkert så att både du och jag kan hitta sätt till förbättringar i privatekonomin som kan göra oss ännu stoltare? :)

      Radera
  2. Lysande!
    Ha en trevlig helg.

    SvaraRadera
  3. Strålande bloggat igen PP, framför allt den senare delen!

    Förresten, hur går det med författandet - är det någon bok i vardande?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket. :)

      Dessvärre inte, men jag har lämnat in en kortnovell till en tävling. Om det inte går något vidare där ska jag använda min story i en egen bok, tänkte jag. :)

      Radera
  4. Jag håller inte riktigt med dig. Jo självklart har den ensamstående mamman sämre förutsättningar att spara, men undantag finns alltid. Problemet idag är att ekonomi ses som nåt 'intresse'. Jag är inte 'intresserad' av att betala mina räkningar, men jag gör det ändå då jag blir garanterat olycklig om jag struntar i det.

    Det finns inga system som kan lösa människors brist på engagemang och tur är väl det kanske. Kunskap och upplysning är lösningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar om det är tillräckligt? Kanske bolån skulle ha otäcka bilder på sig, så som cigarettpaketen?

      Radera
  5. Jag har alltid haft en liten inkomst, ända sedan jag flyttade hemifrån. Levt på 5000-8000 kr per månad. Under studietiden hade jag CSN-lån och då lyckades jag under året spara ihop pengar för att klara mig under sommaren, utan extrajobb. Bor man själv, i lägenhet med billig hyra, så går det att leva billigt. Nu har jag ungefär 12000 i lön per månad och amorterar 7000 på mina CSN-lån, eftersom jag fortfarande är ensamstående och har fått tag på billigt boende som inneboende.

    Det finns människor som inte har möjlighet att spara pengar och det finns människor som inte har vett att spara pengar. Bägge är det synd om, men den senare har i alla fall möjlighet att påverka sin situation.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg