Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Hårresande

Jag tycker det är spännande och skrämmande, inte minst nu i juletid, att upptäcka hur mycket pengar som folk spenderar. Hur stor del av alla inköp är på krita? Mängder av de stora kassarna från shoppinggallerian som stuvas in i en, på sin höjd, årsgammal SUV. Är den betald, tro? Eller är det en tjänstebil, kanske? Jag vet inte så noga varför det verkar så innerligt skumt, men jag tror att min hårfrisörska från Polen gör det.

Jag var hos henne och ansade min grå, glesnande kalufs häromdagen. Patrycja jobbar nästan alltid, så det är enkelt att hitta en tid hos henne som passar mig, dessutom på kort varsel. Utöver det så är det billigt och blir bra, enligt mig. Så nu när jag satt där och blev friserad så frågade jag henne om hon skulle vara ledig kring jul.

'Naj, inte ledig. Alla vill vara fina till jul, så jag jobba. O sen vill alla va fina till nyår, så jag jobba då med. Men sen är jag ledig, för sen har inga penga.'

Ligger kanske en sanning i Patrycjas analys, eller kanske empiriska erfarenhet, av det privatekonomiska läget före och efter nyår? Ur hand i mun. Från löning till löning. Gröten kanske serveras även efter jul? Kanske SUV:en inte kan tankas i början av 2013?

Min erfarenhet av människor i min närhet är att de i takt med stigande inkomster belånar sig allt häftigare. Och jag hör människor med rejäla inkomster berätta att de har saker och ting i balans nu, men att de skulle haverera ekonomiskt om en av dem förlorade jobbet. Har de förresten ens tänkt ordet sjukdom? Jag ser också inköp av resor, kapitalvaror, bilar och bostäder som inte står i proportion till de faktiska inkomsterna. Eller hur många är egentligen lottomiljonärerna eller storarvtagarna?

Jag är oförstående, jag får det inte att rimma, inte ens nu till jul. Är det 'De andra' som spökar vidare? Ja, så är det nog. Jag kan inte känna avundsjuka utan mest oro. Jag har släktingar bland 'De andra', inte minst. Och goda vänner.

Slutligen så ställer jag mig också helt oförstående till varför fransk nougat togs bort ifrån Alladinasken. Hur kunde det ske?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Tycker du har rätt i allt. Till och med om chokladen.
    Annars kan man säga att många svenskar tror att någon annan ska ta hand om dem när det går åt helvete. Många känner också att de är "värda" att ha allt som "alla andra" har.
    Sanningen är att bankerna äger de flesta husen och huvuddelen av de finare bilarna. "Spara först och köp sen?" (Vad menar du, liksom?)
    Men allt det här vet ju du.
    Ha en God Jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En riktigt god jul tillbaka! :)

      Hur fanken kan romrussin finnas kvar?

      Radera
    2. Romrussin är ett måste! Nougaten var också fin, men det går att hitta godare varianter...

      Radera
    3. Jaja - för din skull då. ;)

      Radera
  2. Jo, det handlar om psykologi, marknadsföring och ekonomi. Man plockar bort t ex fransk nougat. Kanske var den dyr att producera, kanske hatade folk den, kanske var den bara sådär lite lagom trist. Förhoppningsvis var den såpass intressant att fok börjar prata om att den tas bort.

    Man behåller romrussin. Varför? Folk gillar inte den. Alltså fyller den ett syfte. Den står ut och funkar som ett ankare mot de andra bitarna som folk gillar. De andra smakar bättre. Kul också att snacka om romrussin. "Så du gillar den?! Åh fan!"

    Nu förenklar jag väldigt mycket. Men så funkar det i den världen (branschen) jag lever och verkar inom.

    SvaraRadera
  3. http://www.svenskbladet.se/vetenskap/index.php?alias=chokladbiten_romrussin_nytt_biobransle.html

    SvaraRadera
  4. "Han säger även att de få personer som tycker om att äta Romrussin sakta håller på att dö ut, dels av ålder, dels eftersom ingen vill ha barn med någon med dålig smak."

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg