Utvald
- Hämta länk
- X
- E-post
- Andra appar
En premiumbil på dekis
Skrattade gott, även om det gjorde ont, åt Applefundamentalisten Lou Mannheims jämförelse mellan Apple och BMW. Den gjordes på hans Twitterflöde och den är synnerligen träffsäker. Spaltmeter upp och ned i allsköns finanspress varnar för att Apples fall kommer att bli hårt och tungt och argumenten staplas på varandra om varför det blir just så. Lou har dissekerat några av de värsta påståendena och jag tillåter mig att återge dem här. För i en jämförelse med BMW ekar de ihåligt, eller vad säger du? Tack för den träffsäkra humorn, herr Mannheim.
- BMW kan inte räkna med att fortsätta öka sin försäljning helt enkelt eftersom alla som kan och vill köpa BMW redan har gjort det.
- Folk har börjat tröttna på BMW:s design och formspråk (dubbla lyktor, delad grill) deras bilar har sett i princip likadana ut sedan 1975!
- En bil är ingenting nytt eller lyxigt idag- bara ett sätt att ta sig från A till B. BMW kan inte fortsätta ta mer betalt än konkurrenterna.
- Det finns idag massor av asiatiska alternativ till BMW - billiga och minst lika bra bilar som kostar bara en femtedel så mycket som en BMW
- BMW kommer inte att kunna fortsätta att ta fram nya modeller som lockar köpare, man har redan sedan, kombi, SUV, sport och motorcyklar.
- Kinesiska biltillverkare tar fram nya modeller flera gånger om året. BMW måste skynda på utvecklingen av nya modeller för att hänga med.
- BMW låser in sina kunder med sina servicepaket och svindyra reparationer och extrautrustningar. Kunderna går inte på sånt längre.
- BMW:s image falnar alltmer. De kan inte fortsätta lura sina kunder att betala en premie över t.ex. vad en Toyota kostar idag.
- En källa i Asien gör gällande att BMW har halverat sina beställningar från en underleverantör. Slutsatsen är därför att kunderna flyr BMW
- BMW:s anseende som kvalitetsbil är idag rejält skamfilat sedan några kunder rapporterat problem med Z4:ans vindrutetorkare.
Så hur kommer det att gå för Apple? Förnuftet säger att det kommer att gå utmärkt men kanske inte lika bra som tidigare. Men det är få andra teknikföretag som jag håller högre och vågar satsa en slant i.
Läs även andra bloggares åsikter om Apple, Aktier, Etik i ekonomi, Investering, Motivation, , intressant?
- Hämta länk
- X
- E-post
- Andra appar
Kommentarer
Skicka en kommentar
Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.
Oerhört kul jämförelse.....
SvaraRaderaSjälvklart kommer Apple att växa i framtiden, men det är inte säkert att den blir en ny BMW.
Kanske går det som för Mercedes, fortfarande lönsam men inte som BMW.
Nästa fråga är priset på aktien.
Om utvecklingen går mot en Mercedes, vad är då rätt dagspris på aktien?
Besser
Apple kan mycket väl bli lika framgångsrikt under nästkommande 10 år som det varit de senaste 10 åren. Själv menar jag att det beror på om de fortsätter utveckla överraskande och överlägsna produkter som t.ex. IPod, IPhone och IPad vilka blev något av paradigmskiften. Detta är inte alls omöjligt. Vi får se vad Apple överraskar oss med de kommande 2-3 åren. Att fortsätta med varianter av befintliga produkter som nya Iphone5 eller IPad Mini torde däremot inte hålla konkurrenterna stången.
SvaraRadera