Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

En rar liten dröm

Känner du att du ibland sitter fast? Att du vill iväg eller bort men att det inte finns en rimlig möjlighet? Då är vi åtminstone två, du och jag. Mycket, väldigt mycket, i mitt liv är bra, bättre eller fantastiskt men i vissa delar finns det stor förbättringspotential. Ursäkter att inte ta tag i dem har jag gott om men jag vet att de är inget annat än - ursäkter. Samtidigt så är medvetenhet vad som krävs för att en förändring överhuvudtaget ska komma till stånd. Vad gäller egentligen? Vad är det som står ivägen för en sådan förändring? En sådan sak är tankekontroll.

Jag har lärt mig att mina tankar kontrollerar mitt liv. Ja, det gäller även för dig. Tankar ger dig kraften att avgöra hur du mår och hur du ser på din omvärld. Tankar är egentligen inget annat än ‘förslag’ som poppar fram, de kommer och går. Problemet med tankar är att om de blir otrevliga så tenderar vi att tro på dem. Vi börjar att analysera, oroa oss och att tänka ut lösningar på det otäcka vi ser komma - något som inte ens finns. Det mesta av oron och osäkerheten är egentillverkade hjärnspöken. De finns egentligen inte, så varför bekymra sig i förväg? Oro är som att betala ränta på ett lån du aldrig tagit. Att bestämma över vad jag ska tänka är en viktig nyckel.

Att drömma är inte dumt utan en nödvändighet. Och då menar jag inte när du sover. Att drömma är början till nytt skapande. Men ofta skaffar vi oss ursäkter för att förverkliga dem. Varför? Vi står ivägen för oss själva. Det är både en lättnad och pinsamt att det är så enkelt. Det är egentligen bara att börja. Idag. Nu. För vet du vad du vill göra, vad som är din stora dröm? De flesta människor vet det inte, dessvärre.

Det behöver inte vara en stor dröm. Även små drömmar är värdefulla. Ja, till och med en vag, diffus liten dröm är mycket värd. Den är värd att vårda och att realisera. Och det kräver handling av dig. Planera gärna men inte utan att agera, det är meningslöst. Din dröm är ditt ansvar och ingen annans. Om inte ditt liv är riktigt så som du tänkt dig så är det du ensam som kan göra något åt det. Allt är inte möjligt att förändra, men det finns alltid något som kan det. Lyssna på ditt hjärta. Vad vill jag härnäst? Vad vill jag verkligen göra? Ja, jag gör det!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Väl skrivet. Känner igen mig på pricken. Oro. Oro. Till ingen nytta.

    SvaraRadera
  2. Drömmar är viktiga, väldigt viktiga. Bra drömmar utvecklar oss som person, för drömmar får oss att sträva mot ett mål....

    SvaraRadera
  3. Jag fyller på med ett par citat av värde:

    “Do not anticipate trouble or worry about what may never happen. Keep in the sunlight.”
    Benjamin Franklin

    "Trying is lying. There is no such thing as trying. You do
    it or you don´t. You get results in life or you have
    excuses why you didn´t. When people say,
    "I´ll try",they usually mean, "I´m not
    going to do it now.""
    - Dick Sutphen

    SvaraRadera
  4. En klassiker som
    Don´t Worry, Be Happy.....
    passar ofta in.
    Om man har gjort egna ordentliga förberedelser och planerat väl, så kan man hantera oväntade händelser och motgångar när de väl dyker upp.
    Väl förberedd finns det alltså ingen orsak att oroa sig för det okända.
    Besser

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg