Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Ingen ensam olycka

Nog för att det nya årets budget ser mycket bra ut på pappret, så är frågan om den kommer att hålla ens för den allra första månaden? På något märkligt sätt tycks det inte bli så som vi tänkt oss, jag och frun. Fula, flinande utgifter tycks poppa upp just under begynnelsen av 2013.

Det är en fin budget. Den är vacker och rymmer i nuläget ett belopp av femtiotusen kronor per månad. Den innehåller allt, prydligt i små fack med ett belopp i varje. Ja, den är så klart gjord i 'You need a budget'. Det finns även sparande i budgeten och allt annat som jag kunnat komma på. Och i den bästa av världar så innebär en 'hållen' budget att ytterligare 10 procent finns 'utanför' som blir extra sparande om allt går vägen. Men januari ter sig bitterljuv.

Det började med att vi hade semester under tre dagar i Tyskland. Denna resa var planerad och finansierad. Utmärkt. Allt från bilresa till hotellkostnad fanns prydligt med i vår budget. Glada i hågen efter helgen for vi mot färjeläget. Då kom den första olyckan.

Det var utförsäljning i Bordershop med femtioprocentiga rabatter och all karaktär och ståndaktighet var som bortblåst. Så som ett barn i en godisbutik plockade jag på mig allsköns drycker som var så billiga att det kändes som ren stöld. Tänk så mycket pengar vi sparar! Ja, ni vet - den där fundamentala lögnen som inget alls har med 'sparade' pengar att göra. Så alldeles för mycket inhandlades och kassakvittot blev långt mycket längre än avsett. Snart väntade olycka två.

Knappt hemma så brinner dotterns dator upp med en blå rökpuff. Först trodde jag att det var grafikkortet som lämnat in men ett ersättningskort á 699 kronor gjorde ingen skillnad. Datorn var avliden. Så reparera en åtta år gammal dator? Nej, det är inte lönt. En ny maskin med garanti inhandlades á 2 900 kronor - och det var inte bra för budgeten, inte.

När jag väl trodde att röken lagt sig så kommer trean - den berömda trenne olyckan. Tandläkaren ringde och var vänlig att bjuda in mig till sin bekväma stol. Ridå.

Tillägg: Det blev ingen ny dator till dottern. En aning sans ledde till att jag lånade en dator från en bekant eftersom den inte användes. Däremot sitter jag här med flaskor i långa rader samt en bokning till herr tandläkaren.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. En olycka kommer sällan ensam heter det ju :(

    Då har du en redig buffert av flaskor iallafall :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan använda flaskorna till att gurgla munnen med. Då dör alla små bakterier där uti ; )

      Radera
    2. På kvällen, kanske? Men jag vägrar att spotta ut.. :D

      Radera
  2. Hej Per!

    Tack för en mycket trevlig blogg.

    Jag brukar läsa den via RSS-läsare, men men på senare tid är inläggen grovt kapade i läsaren. Har du ändrat några inställningar för RSS?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Ja, jag micklade runt i feedburner. Nu ska det funka igen. :)

      Radera
  3. Ja det är inte så lätt att hitta den där perfekta avvägningen mellan att inte överbudgetera för att alla tänkbara olyckor och att budgetera för optimistiskt.

    Men vad det gäller tandläkaren så borde det ju vara en förutsägbar kostnad givet att du går dit på rutinkontroll en gång per år.

    Kämpa på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut - jag 'vet' ju att januari är tandismånad, men jag lyckas förtränga det varje år.. :)

      Radera
  4. Hellre en tusing till tandläkaren nu, än 25 senare. Tro mig, jag talar av erfarenhet. ;-)

    Det är bara att ta nya tag nästa månad, januari brukar vara en riktig skitmånad med utgifter som poppar upp som svampar i regnskogen. Hela månaden är liksom förhäxad och jag har slutat hoppas sedan länge. När december är över låtsas jag som att jag inte finns i en månad, sen känns det bättre när det plötsligt är februari.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förnuftet håller med dig, men jag lider av tandläkarskräck.. :/

      Haha, ser också fram emot nästa månad. :D

      Radera
  5. Ska borsta tänderna extra noga !!! Huj Usch för herr tandis!

    SvaraRadera
  6. Hej! Det är första gången jag kommenterar. Jag började läsa din blogg för några veckor sen bara. Har lagt till den i favoriter så jag lätt kan gå in varje dag o läsa. Du skriver intressanta saker så jag kommer fortsätta läsa. Ja vem känner inte igen sig i det du skriver idag :)
    Tack för en bra och "nyttig" blogg.
    Mvh
    Helene Dyrelöv (vilande bloggen "helenesprivatekonomi.blogspot.se"

    SvaraRadera
  7. Jag känner igen mig i det du skriver, började också året med en kraschad dator precis efter att ha kostat på familjen en Ipad. Av någon underlig anledning så känns det alltid som att den här typen av extrautgifter alltid kommer just när man unnat sig något extra.

    SvaraRadera
  8. Du har min sympati. Oväntade kostnader är jobbigt när man gjort en fin budget. Men allt kan ses på flera sätt. Min familj har större inkomster än någonsin förut och vi känner oss rika och lyckliga men vi har mer än femton tusen mindre in än i din budget. Tack för en läsvärd blogg!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg