Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Northland Resources utan resurser

Tog mig ur sängen idag och såg till att spä på svensk BNP lite. Insåg att vara hemma sjuk är inget roligt alls. Är väl inte helt kurant än men på rätt väg är det.

Tokig väg, däremot, tog det idag för de tusentals förhoppningssparare som investerat mången slant i gruvnäringen i Pajala. Northland Resources, som jag haft en slant i tidigare men avyttrat då jag inte kände förtroende för ledningen, har nu en andra gång behov av kapital och via ett handelsstopp i aktien sett till att den tappade närmare sjuttio procent i värde. På forum här och var går det att läsa om människor som tappat hundratusentals kronor i värde på sina NAUR-aktier varav en del belånat sig och kanske även sin bostad. Ilska, desperation, förnekelse, ånger, uppgivenhet - alla känslor i registret finns representerade. En del väljer också att köpa på sig mer aktier för att sänka sina inköpskurser, en desperat akt i mina ögon.

Jag har själv förlorat en slant i Northland Resources men då talar vi om ett fyrasiffrigt belopp. Att sitta med lån på sina NAUR i hundratusenkronorsklassen är bra mycket sorgligare. Jag tappade som sagt förtroendet helt för bolagets ledning i samband med den första nyemissionen och bestämde mig för att hålla mig borta - även om gruvnäringen i Pajala skulle kunna bli en bra affär på sikt. Idag fick jag tyvärr rätt igen. Jag tror att amatörer sådana som jag med flera bör hålla sig borta från bolag likt Northland Resources och satsa på stabila, direktavkastande aktier istället. Ingen risk att bli knallrik på en vecka - men heller inte luspank på en dag.

Nu ska jag utmana ödet och ta en stor risk. Jag ska återigen försöka uppgradera min dator till Windows 8. Hör ni inget ifrån mig på en vecka eller så, då gick det inte bra.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. Det svider faktiskt lite i empatikörteln varje gång någonting sånt här händer.

    Samtidigt har jag tyvärr insett att man aldrig kan vinna om man försöker varna folk. Folk vill helt enkelt inte höra kritik om sina förhoppningsaktier. Om de har tur så handlar det dessutom självfallet om deras överlägsna intellekt och har de fel så slutar de diskutera på nätet.

    SvaraRadera
  2. Det som är så otroligt trist är att snart sagt varje gång något sådant händer så hittar man Avanzas och Nordnets kapitalförsäkringskunder bland topp-10-ägarna.

    SvaraRadera
  3. Jag hade också en del Naur ett tag, den enda av mina aktier som inte var av typen stort etablerat företag som i princip alltid tjänar pengar och ger utdelning men kanske inte har så hög tillväxt. Jag sålde lyckligtvis av allt för en månad sedan då jag insåg att jag inte hade en susning om vad järnmalmspriset skulle ligga på när man väl kom i upp i full produktion och att de höga priser som gällt de senaste åren mycket väl kunde vara rent önsketänkande från min sida. Jag har viss erfarenhet tidigare av företag som är beroende av priset på en handelsvara.
    Jag tror det är viktigt att komma ihåg att risken är ganska påtaglig att ledningen i ett företag ljuger om kostnader o.s.v. i lägen då företagets verksamhet finansieras av nyemmisioner och lån. Det finns starka incitament att göra det då.

    SvaraRadera
  4. Jag äger aktier i northland. Mitt GAV är 14 nok.... Nu känns det inte ens lönt att sälja aktierna så jag får helt enkelt se vad som händer med bolaget.

    Nu har jag inte förlorat några astronomiska summor (kanske högst en månadslön?!) Men läxan jag lärt mig är att aldrig gå in för tungt i ett bolag som inte tjänar pengar.

    Mvh ekonomisk trygghet från mobilen

    SvaraRadera
  5. Apropå din Windows 8-uppgradering, gick det bra?
    Jag gjorde det själv igår kväll och det funkade, men det är oklart huruvida antivirusprogrammet kör som det ska. Det säger själv att det kör som det ska, men Windows säger att datorn är oskyddad. Sen återstår ju att vänja sig vid allt det nya också...

    SvaraRadera
  6. Tack för era kommentarer. Jag är fortsatt däckad i influensa så jag beklagar att jag är fåordig. :(

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg