Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Optimistens tro

För över etthundra år sedan så skrev författaren och läraren Christian D. Larson det som han kallade 'The Optimist Creed'. Nog passar dessa ord så bra även numera?

Jag lovar mig själv..

..att vara så stark att ingenting kan störa min sinnesfrid.
..att tala om hälsa, lycka och välstånd med varje person jag möter.
..att få alla mina vänner att tycka de är värdefulla.
..att se allt från den ljusa sidan och göra min optimism sann.
..att bara tänka på det bästa, att arbeta bara för det bästa och förvänta endast det bästa.
..att vara lika entusiastisk över andras framgång som min egen.
..att glömma tidigare misstag och trycka på de större framgångarna i framtiden.
..att vara förnöjsam och skänka ett leende till varje levande varelse jag möter.
..att ge så mycket tid till att förbättra mig själv att jag inte har tid att kritisera andra.
..att vara för stor för oro, för ädel för ilska, för stark för rädsla och alltför glad att tillåta närvaron av problem.
..att tänka väl om mig själv och att förkunna detta faktum för världen, inte i ord, men i stora handlingar.
..att leva i tron ​​att hela världen är på min sida, så länge jag är trogen det bästa som finns inom mig.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg