Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Pengar är tid

Det är tillåtet att känna sig lite tjurig ibland. Idag är en sådan dag. Jag har ont i mitt förbenade knä. Vissa dagar känns det bra men idag har det värkt och dummat sig. 45 bast är jag - ska kroppen redan börja falla samman? Sedan har det varit bråkigt på jobbet. Alla förstår inte alltid mig och jag inte dem. Jag menar då mina kodrader i programmen jag skriver. Som tur är. Men idag har de varit tvära mot mig och jag har visat mitt tydliga ogillande, jag med.

Blev lite gladare när jag hittade en trevlig liten app till Android som heter 'Money is time'. Ingen märkvärdighet men appen har ett prima pedagogiskt syfte, nämligen att koppla samman just tid och pengar. Programmet består av två stycken sammankopplade räkneverk som interagerar, det ena består av slantar och det andra av tid. Om du ställer in din månadslön i appens inställningar, och då lämpligen din nettolön, så kan du peta in belopp i den ena räknaren och få till svar hur lång tid det tar att få ihop beloppet. Inte dumt när du står i affären och håller i något hett efterlängtat - bara att kolla i appen att det då kanske tar dig 2 dagar, 3 timmar och 42 minuter på jobbet för att ha råd. Ganska avkylande, kanske? Appen är gratis men då med lite reklam, inget som stör mig.

Det verkar som om företagen har inväntat nytt budgetår innan de börjat att rekrytera igen. Det är en lite underlig tid då det samtidigt talas om arbetslöshet uppåt nio procent under året. Men det kanske inte gäller min egen bransch - datanissebranschen? Jag har faktiskt slängt iväg två ansökningar i veckan, mest på pin kiv mot min programkod. Att vara tjock ska tydligen gynna karriären, men jag ställer mig tveksam. Nu ska jag bara bli lite slimmare!

Idag kom också betalningsplanen från CSN. Totalt trettiofyratusen kronor blir familjens återbetalningsbelopp. Det är detsamma som en prima semesterresa, det.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. hej.
    jadu min kropp la av vid 20års ålder-idag är jag 35år och är sjukpensionär.

    SvaraRadera
  2. Hej Per Penning!

    Nytt år och nya möjligheter. Jag vill amortera så mycket som möjligt på mitt bolån, men undrar hur stor buffert jag bör ha för ex vis sjukdom, oförutsedda kostnader, reparationer osv. Jag har inget bollplank, vill du hjälpa mig resonera lite kring min situation?

    /Också 45 år..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fem månaderslöner i buffert tycker jag är en bra start. :)

      Radera
    2. Tack för ditt svar! Jag har nu ett tryggt lågrisksparande som räcker till 6 månaders kostnader för min familj (en vuxen och två barn). Fem månadslöner är i och för sig mer än det, men vi tänker nog rätt lika där då.

      Är det dags att amortera nu då? Amortering brukar väl räknas som sparande? Kan man säga att renovering av huset också kan ses som sparande? Jag har bolån på 900 000 kr och amorterar idag inte alls, men har en del renoveringsprojekt på gång för att hålla huset i gott skick. Inga lyxrenoveringar.. =)

      Sen är det klart att det vore kul med lite semester eller andra nöjen. Och nog "borde" man spara eller investera mer.. Min plan är att fortsättningsvis sätta av 15 % av nettoinkomsten till långsiktigt sparande, som inte ska röras förrän vid pensionen. Eller bör jag amortera istället? Eller betala av på studielånet? (Ca 80 000 kr kvar i studielån efter några tuffa år.)

      Denna dröm om att bli skuldfri.. hur viktigt är det egentligen? Jag vill både amortera, renovera och åka på semester.. =)

      /Fortfarande 45 år..

      Radera
    3. Hej! Du verkar då ha bra kontroll på din privatekonomi. :)
      Jag brukar inte råda andra men själv resonerar jag enligt följande:
      En buffert på c:a 6 månaderslöner.
      Ett boende som är max belånat till 50% av marknadsvärdet.
      Därefter ett långsiktigt sparande.
      Semesterkostnad avhängigt av hur 'status' är.

      Radera
    4. Hej! Jo, koll är ju en sak, haha.. Jag är bra på att spara och mindre bra på att roa mig. Jag kanske skulle försöka få en bättre balans där, men trygghet i ekonomin känns viktigt, speciellt i dessa tider när jobben på många håll försvinner upp i rök. Tack för ditt "resonerande"!

      /46 senare i år..

      Radera
  3. Hej!

    Ahh, vilken stressande app! Eller positivt avkylande beroende på vad man har för shoppingbeteende. Själv har jag, trots att jag är kvinna, minimalt shoppingbehov och skulle snarare bli stressad av att ha en sån app för saker jag ändå måste köpa.

    För övrigt tycker jag det verkar som om du behöver en energikick i form av ett nytt jobb. 45 år är ingen ålder i jobbsammanhang! Det är roligt att byta jobb, alla jobb är kul i början för att det är nya människor och nya lokaler, nytt kaffe i maskinen och ny resväg. Plus oftast högre lön.

    Lycka till med jobbsökandet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha, Ekonomen! Jag hoppas på lite framgång på jobbfronten under 2013. :)

      Radera
  4. Har läst din blogg i smyg ett tag, mycket intressanta inlägg tycker jag!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg