Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Studie i skuld

Det finns inga bra lån om de inte är helt räntefria eller möjligen har negativ ränta. I dagarna kom årsbeskedet från CSN som berättade om konsekvenserna av herr och fru Pennings glada studentdagar. Innan jag fortsätter med innehållet i dessa två årsbesked så vill jag anmoda dagens unga blivande studenter - har du möjlighet så undvik eller begränsa dina studielån. Du blir då gladare på sikt.

Det trevligare av de två årsbeskeden är mitt eget. 102 389 kronor är kvar på lånet. Räntan under 2013 blir historiskt låg med 1,3 procent vilket innebär en lite större amortering under det kommande året. I en prognos där min lön ligger fast så är skulden betald 2018, året jag blir 52 år. Helt plötsligt kommer jag då att ha ytterligare arton eller nitton lakan mer över per år.

Fru Penning, som gått på föräldrapenning så mycket längre tid än jag, har ett dystrare kontoutdrag. 224 892 kronor och frugan hinner bli 59 år innan skulden är ur världen. Då blir det så klart ytterligare en tjugo papp över per år.

Studielån är roligast när de används. Numera, när vi betalar ungefär fyrtiotusen om året, är det endast en belastning. Nåväl, självgjort är välgjort.

Har du studielån? Var det värt att ta dem eller kunde du gjort annorlunda?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. Jag gjorde slut med CSN för några år sedan. Visst kostade studietiden men jag har aldrig gjort en lika bra investering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det var en härlig kärlekshistoria. :D

      Radera
  2. Hejsan.
    Min första kommentar hos dig. :) Hittade den för ett tag sedan och följer den nu med stort intresse.

    Gjorde en koll hos CSN på återbetalningstiden på mitt studielån och upptäckte att det är avbetalt om 8 år.
    Överväger att sätta in lite extra för att korta ner tiden.
    Fast med den låga räntan så lockar det mer till att betala av lånet på bostaden innan.

    Hur stor buffert i lättåtkomliga kontanter tycker du att man bör ha på banken?

    Har sedan många år haft svårt för att spara pengar och gjorde gärna åt hela lönen. Har dock de senaste 5-6 åren gjort en klar förbättring och har nu ett ok sparkapital, ca 3 månadslöner netto.

    Ha en trevlig helg, Gunnarsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunnarsson, så roligt att se dig! :)

      Vår korta buffert är femtiotusen kronor och det är för en fyrapersonersfamilj. Det låter som du har en prima buffert.

      Absolut så är bolån prio ett. :)

      Radera
  3. Själv tog jag studielån i 3 år för att utbilda mej till förskollärare. Ekonomiskt smart...? Näää, inte. Efter 17 år i yrket tjänar jag ca 25000 i månaden (före skatt), och har mycket kvar att betala till csn. Skulle antagligen fått en högre "livsinkomst" om jag utbildat mej till barnskötare och börjat jobba direkt efter gymnasiet. Vore bra om information om sådant här ingick i grund eller gymnasieskolan. Vilka yrken lönar det sig rent ekonomiskt att utbilda sig till...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sorgligt på flera sätt. Förskolan som tar hand om våra barn, de viktigaste människorna på jorden, betalar sina eldsjälar uruselt. Men att vara finansalanalytiker, det är något annat det. :/

      Det finns många grupper inom yrkeslivet som borde få upprättelse - lärare, sjukvårdspersonal, mentalvårdare och en lång lista blir det.

      Radera
    2. Ja, det var ju det... Utbildade mig till gymnasielärare under 4,5 år. Tog studielån hela tiden. Tjänar 25000 kr/mån (och detta tack vare en väldigt bra rektor som sett till att få upp min lön så mycket det bara går). Har lite drygt 230000 kr kvar i lån hos CSN och blir enligt deras beräkningar skuldfri om 21 år. Då är jag nästan pensionär...

      Jag stod i valet mellan ekonom och lärare, valde det senare av någon (säkert välgrundad) anledning. Ångrar mig bittert idag, särskilt när jag läser bloggen "ägamintid" där ekonomparet tillsammans drar in 60000 kr/mån efter skatt. Helt sjukt. Fan att man kunde välja så fel.

      Men vafasen, jag har en fantastisk fru och två heltokigt söta döttrar och alla har vi hälsan i behåll. Vi har jobb, vi har en fin bil, vi tränar, vi har gott om vänner och vi kan åka på semester en gång varje år. Man får lyfta blicken lite ibland och sluta jämföra sig, då mår man bara dåligt. Det finns alltid någon som har "lite mer" än en själv. Bättre då att titta på vad man faktiskt har och vara nöjd med det fina som finns där.

      Nu ska jag gå och lägga mig i en varm säng bredvid en varm fru. Godnatt och tack för en bra blogg. :-)

      Radera
    3. Som du skriver i näst sista stycket - du ser det som är bra i ditt liv. Jämföra med andra är ohälsosamt. :)

      Radera
  4. Klart det finns bra lån, ett lån till en hyresfastighet till ex. där avkastningen täcker räntan på lånet och mycket mer därtill :). Studerar själv för tillfället och hoppas att jag inte kommer ångra mig i framtiden när jag sitter med studielån, får väll hoppas att man sitter med ett välbetalt jobb också ;). Bra blogg för övrigt, keep it up!
    MVH John

    SvaraRadera
  5. Jag tror att det alltid kommer vara mer fördelaktigt att ta csnlån framför bostadslån, därför tar jag studielånet trots att jag inte behöver. För att kunna finansiera framtida bostadsköp med hjälp av csnlånet istället för dyrare bostadslån. Skattereduceringen på bostadslån är nog inte så cementerad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En variant - kanske inte vad det var tänkt för. :D

      Radera
    2. Jobbar man halvtid när man pluggar heltid så har man alternativet åtminstone;)

      Radera
  6. Jag pluggade i två år och tjejen i fyra år men tack vare att vi levde snålt, vi båda kunde jobba hela somrarna och att jag hade jobbat ett par år innan och kunnat spara undan en del så klarade vi oss utan att ta lån..
    Och i efterhand ångrar vi oss inte ett dugg även om det var lite enformig mat osv.

    SvaraRadera
  7. Att ta studielån för att ha möjlighet att studera är det bästa jag gjort. Utan de studieåren hade jag aldrig kommit dit jag är idag.

    Jag har också fem år kvar innan jag är skuldfri som det ser ut nu. Med tanke på den låga räntan hade jag gärna haft lånet kvar några år till och istället betalat av andra lån.

    SvaraRadera
  8. Maxade lånen under måttot att jag i alla fall skulle ha en kul studietid. Gick bra fick välbetalt jobb och kunde valt att betala tillbaka efter 1år. Men CSN är bra lån med inbyggd livförsäkring, låg ränta med låga återbetalningskrav. Får mer ränta på banken än vad CSN kostar so behåller det tillsvidare.

    SvaraRadera
  9. Tack Per för en välskriven blogg och passande bilder :)
    alltid lika spännande att läsa om er vardagsekonomin i perpenningsvärd....

    Ja alla som har pluggat har en hat-kärlek till CSN först när man pluggade sedan när de(staten) ska pengarna tillbaka...
    men det är också väldigt ett bra system som gör att folk kan utbilda sig i Sverige ...utan att ha rika föräldrar bakom sig....

    dagens csn system tror jag att man ska betala tillbaka allt på 25 år....så jag är glad att man har det gamla system...
    där jag ser ut att ha ekvation 3 års studier = 15 års avbetalning

    Även min fru har lagt mycket tid på barnen och det kan tyvärr inte räknas i pengar eller avbetalningar men de säger att varje barn man har (kostar) 1,5 miljon så rika är man indirekt när barnen är fyller 20... 4,5 miljon plus för min del

    Häslningar Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha, Johan. :)

      Nej, det är riktigt att möjligheten vi har i Sverige med studielån är utmärkt.

      Radera
  10. Hej! Själv läste jag till civ.ekonom och försökte hålla igen på lånet. Ett år efter examen med relativt bra lön och fortsatt studentomkostnader betalade jag av hela lånet, ca 140 tsek. Kanske hade varit bra att betala av på bostadslån istället, men psykologiskt skönt att bli av med CSN. Dessutom kunde jag ju gjort som flera av mina kompisar, köpt finare bil å tjusig klocka. Själv unnade jag mig att bli av med CSN. Tack för en bra blogg! //Nils

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den psykologiska effekten ska inte underskattas. Du har kanske läst min omvandling av bolån i kvadratmeterpris. Galet men inspirerande. :)

      Radera
  11. Måste bara fråga, när jag räknar snabbt i huvudet är ju CSN-lånet rätt smart att ta, så länge man inte behöver pengarna? Det gjorde inte jag, vilket jag ångrar lite i efterhand. För om man kan byta ut vilket (befintligt) lån som helst mot CSN-lånet borde man ju rimligtvis gå plus? Jag vet att det inte är avdragsgillt, men vad är det som eventuellt sabbar ekvationen? Lägger de på administrativa avgifter etc?

    SvaraRadera
    Svar
    1. CSN-lån är synnerligen fördelaktigt. En ränta på 1,3 % är svårslaget.

      Radera
  12. Håller med tidigare talare. Jag ångrar inte mina 4 år studielån. Utan dessa hade jag inte fått det välbetalda jobb jag har idag och de dryga 700 kr lånet idag kostar mig varje månad ser jag inte som någon större kostnad.

    Vad tycker du om att införa restriktion på vad CSN ska kunnas lånas för? Är det ok att låna till "utbildning" som inte gör samhällsnytta?

    Mvh, Fredrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte ska man ångra val av studier. Min poäng var endast att ju mindre lån man behöver ta för studier desto bättre senare i livet. Kanske bo hemma under studierna, om det går, eller jobba extra? :)

      Radera
  13. Mitt först inlägg här, gillar din blogg mycket.

    Är grymt nöjd över att ta fulla studielån faktiskt. Kommer från en familj där INGEN i tidigare generation pluggat på högskola. Jag insåg snabbt i livet att jag ville något annat än mina släktingar, inte behöva vända och vrida på varje krona. Jobbade inte en dag under studietiden (förutom somrarna), allt för att vara så taggad som möjligt efter universitetet och det visade sig att jag gjorde rätt. Är idag 30 år och snittar ca 800 k om året (bor i Sthlm), väldigt nöjd över att jag tog studielån. Vet ej om jag ska betala av studielånet i snabb takt eller om jag ska prioritera att amortera på boendet? Även om lönen är bra räknar jag inte med att kunna komma upp i samma summor om några år när det förhoppningsvis finns barn med i bilden (vilket betydee mindre jobb och lägre lön). Kan inte alls komma underfund med hur jag vill spendera mina sparade pengar. AMortera CSN, amortera på boende eller spara till semesterkassa när man har barn och inte tjänar lika bra?

    Hur skulle du gjort? Sparkontot uppgår till ca 400 000 kr just nu och lägenhetslånet för mig och min sambo till ca 3 milj (marknadsvärde på lägenheten är ca 3,8 milj)

    Mvh, Åsa.

    SvaraRadera
  14. Hej igen!

    Åsa som skrev den senaste kommentaren. Glömde säga att jag snittar ett sparande varje månad om ca 13 000 kr, då lever jag rätt bra i övrigt med en hel del semesterresor, bil osv. Jag gör inte avkall på något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, du tycks ha en utmärkt ekonomi så du borde känna dig trygg. Har du andra lån än CSN så är de säkert dyrare. Men som sagt, du behöver knappast någon rådgivning. :-)

      Radera
  15. Det märks att CSN-lånet engagerar många vid den här tiden på året.

    Själv kom man väl undan lite väl billigt, om man jämför med en del skräckhistorier man hör om lån på en halv miljon eller liknande. Jag gick ut utbildningen i våras, lyckades landa ett bra jobb på cirka 25k och eftersom jag bodde hemma under halva studietiden(påminner mig om att vara extra tacksam mot föräldrarna) uppgår lånet endast till 90000. Med CSNs plan skulle det ta 14 eller 16 år att betala tillbaka allt, men jag tror jag betalar av det så fort som möjligt, trots den låga räntan. Frihetskänslor och allt det där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja föräldrar ska man vara tacksam mot. :-)

      Radera
  16. Jag har hört att det ska vara svårt att att få betala av hela sitt CSN lån på en gång, stämmer detta? Hur går man tillväga för att göra detta? Hittar inte infon på CSN.

    SvaraRadera
  17. Jag jobbar hårt på att amortera CSN, betalar ca 7000 i månaden dit och har nu lån på 140 000 (hade 240 000 som mest för tre år sedan). Vet att det finns många ekonomiska fördelar med att spara och investera, dock har jag redan vid 25 års ålder varit långtidssjukskriven två gånger och haft problem att betala CSN eftersom jag då levt på socialbidrag. Så nu när jag har jobb och samtidigt vet att risken för att bli långvarigt sjuk igen är stor, så vill jag försöka betala av min skuld. Den dagen jag är helt skuldfri så kommer jag att börja spara pengar, tills dess har jag bara en liten buffert.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske du skulle fundera på att bygga en större buffert på ett konto med god ränta? CSN-räntan är historiskt låg numera. :)

      Radera
    2. Jo, det är sant och det tycker jag är en bra idé i sig. Men å andra sidan, jag är kroniskt sjuk och skulle jag behöva hjälp från soc framöver, så måste jag ju leva upp de pengarna först. Då känns det lite surt att ha sparat och behöva leva upp dem samtidigt som skulden finns kvar och frodas. Sen behöver jag ingen stor buffert, har 15000 och det räcker om det blir något med bilen, som är min enda riskfaktor ekonomiskt sett.

      Men den dagen när jag är skuldfri, om ett år och nio månader, så ska det både buffertsparas och investeras på många olika sätt har jag tänkt!

      Radera
    3. Du resonerar säkert rätt. Att vara sjuk (eller arbetslös) är svårt - även ekonomiskt. Av 'folkhemmet' finns inte mycket kvar, på gott och ont.

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg