Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Styrketår

Sjukskriven idag. Insåg under en besvärlig natt att det var bäst så. Ingen ork att fixa jobbtempot så det fick bli en blank dag i jobbkalendern. Blir trots att jag är sjuk rastlös så en tvättmaskin har jag kört, bäddat om i sängarna och städat lite. Att jag inte kan träna alls just nu är också frustrerande. Och nu sitter jag här redo för ett inlägg kring pension och närmare bestämt premiepensionen.

Jag har dessvärre en taskig historik kring PPM. Gick på en del nitar inledningsvis baserat på rekommendationer vilket gjorde att jag och frun, för jag skuggar våra konton, gick rejält back. Efter detta hade jag en period där jag bytte ofta vilket var framgångsrikt ibland men inte alltid. I slutet av 2012 kastade jag in handduken och tog rygg på Lundaluppen, som fördelar Avanza Zero med 70 procent och Spiltan Räntefond Sverige med 30 procent. Fjolåret slutade på minus 2 893 kronor. I genomsnitt har våra PPM avkastat 2 procent per år, vilket är tragiskt.

I år har jag en lätt modifierad strategi med tre ingående fonder. Avanza Zero, SPP Emerging Markets och Catella Avkastningsfond med fördelning enligt bilden. Varför har jag valt dessa? En av orsakerna är att dessa tre fonder är billiga. Avanza Zero är så klart den billigaste och helt avgiftsfri och placerar enligt SIX30RX som är uppbyggt kring de 30 värdemässigt mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen. SPP:s fond är en tillväxtmarknadsfond som försöker följa indexet MSCI Emerging Markets Index. Catella Avkastningsfond investerar i räntebärande värdepapper och strävar mot en bättre avkastning än ett jämförelseindex baserat på lika delar svenska statsskuldväxlar och statsobligationer.

Jag kommer att omfördela, likt Lundaluppen, så att den ingående fördelningen förblir densamma. Någon som tror att detta kan bli bra framgent?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Öppnade min PPM första gången under förra året, tror jag och har även jag en 3%-ig utveckling sedan start, vilket känns sådär. Eller hur? Sparkonto-style. :/

    Har mig veterligen aldrig gjort ett aktivt val (förrän i mitten av förra året) och kanske är det så att AP7 Såfa inte givit bättre utveckling än så. Nåväl, nu har jag valt en strategi ganska lik din.

    Blev inspirerad av ditt inlägg och författade även jag en redogörelse av rådande portfölj.
    http://perssonspengar.blogspot.se/2013/01/min-ppm-portfolj.html

    :)

    SvaraRadera
  2. Blev för övrigt intresserad av din Catella Avkastningsfond, som alternativ till den Spiltan Räntefond jag har idag. Hmm. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den fonden kan vara ett alternativ till en trygg hamn. :)

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg