Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Små, olyckliga människor

Så här en sen fredagskväll, efter en och ett par whiskypinnar samt en bedårande halva av en Ripasso, har jag en och annan tanke att teckna ned. Den första av dessa, och den enda som egentligen innehåller något av värde, är min tacksamhet över min familj, min hustru och mina barn. Den andra tanken handlar om små människor, sådana som alltid har sitt eget bästa på agendan och troligen också det enda. Min egen hemmastöpta teori är att små människor också är olyckliga varelser. Eller vad tror du?

En liten människa är Karl-Axel Waplan, tillika verkställande direktör för gruvföretaget Northland Resources. För ett antal månader sedan så hade jag en mindre post i detta bolag. Jag, liksom många andra, hoppades på att få vara med på en framgångsrik resa i svensk gruvnäring och samtidigt tjäna en hacka. Lite kul det där, förresten. En hacka? Men jag, liksom andra, hade egentligen ingen aning alls vad vi hade valt att placera slantar i. Vi var naiva och det blir lätt en börda i börssammanhang. Men vad har det med herr VD att göra? Varför är Karl-Axel Waplan en liten människa?

Lite simpel research på nätet är allt som krävs för att finna att denna Waplan varit VD för Lundin Mining och lyckats väl i att tillförskaffa sig en väl tilltagen fallskärm motsvarande 40 miljoner kronor - enbart för att en tvist uppstod om var huvudkontoret skulle ligga. Herr Waplan kunde sedermera skratta sig hela vägen till banken - för visst är det så att den egna plånboken i alla lägen väger tyngst?

Svenska småsparare har finansierat Northland Resources fram till nu. Mycket har hanterats på en förfärligt sätt när det gäller kontakten med företagets aktieägare. Många har förlorat stora belopp och sitter numera med belåning utan täckning. VD Karl-Axel Kaplan behöver inte bekymra sig om sin privatekonomi då han och hans tropp plockar ut ersättning motsvarande 45 miljoner svenska kronor utan att bolaget har genererat en enda krona vinst. Karl-Axel Waplan är en liten människa och kanske även en usel verkställande direktör. Däremot är han utomordentligt duktig på att lura, bedra och roffa. Många säljer sina aktier i panik, andra har resignerat och hoppas på något mirakel.

Karl-Axel Waplan lär vara en förmögen. Men denna ynkliga figur lider av en sjukdom som leder till att han en dag, där vid slutet av sin tid, inser att han inte åstadkommit något av värde för mänskligheten och slutligen ångestfylld går ur tiden. Eller så infinner sig aldrig insikten och han bara avlider med en sista tanke kopplad till sitt bankkonto. För så slutar små, olyckliga människor sin tid här på jorden.

Vårt land innehåller många små men stora människor. Jag känner några. Inga av dem är giriga, för det är aldrig stora människor. Stora människor är sällan förmögna heller, för de delar med sig. Stora människor har hittat vägen dit lyckan bor. Den undrar jag om Karl-Axel Waplan med flera av sina gelikar någonsin finner? Så lite de förstått trots många levnadsår bakom sig.

Så som en något berusad fredagsfilosof avslutar jag härmed veckan. Jag tillönskar dig, käre läsare, en underbar helg.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Tummen upp och mer whisky på bloggen din ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag åt precis middag med några riktigt stora små människor som gästarbetar i Barcelona.

    Däremot kan jag inte hålla med om att stora människor sällan är förmögna. Jag anser snarare att det är väldigt vanligt att generösa människor med långsiktiga affärsrelationer lyckas bygga upp framgångsrika företag och föra egenskaperna vidare till nästa generation.

    Vi bör dessutom vara tacksamma för att dessa människor inte lägger av och donerar sina aktieinnehav som då skulle hamna i ansiktet på ansiktslösa tjänstemän istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men då talar vi inte om herr Waplan, förmodar jag?

      Radera
    2. Waplan skulle jag nog inte se som en potentiell affärspartner. Däremot finns det oerhört gott om andra (förmögna) människor som gör mycket bra för Sverige. Det var därför jag vänder mig emot beskrivningen om få förmögna människor som är stora.

      Radera
    3. De finns, definitivt. Men jag tror fortfarande att de är få till antalet. :)

      Radera
  3. Små människor skyller ofta sina misstag på andra, t ex när de köpt aktier och sedan förlorat pengar.

    För övrigt skulle inte jag tacka nej till en fallskärm om 40 miljoner kronor, knappast Pelle Penning heller. Så varför skulle då denne VD göra det? Om någon ska kritiseras är det väl styrelsen som erbjöd fallskärmen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har dessvärre inte förstått ännu vad små människor är. Det kanske kommer mer åren?

      Du har ingen aning om vad jag skulle kunna tacka nej till.

      Trevlig helg. :)

      Radera
    2. Så vad kallas de som skyller sina misstag på andra om inte små människor?

      Du håller alltså inte med att det är styrelsen som ska kritiseras när VD:ar erbjuds fantasibelopp?

      Radera
    3. Nej, jag håller inte med alls. Denna kategori kallas gnällspikar. Små människor är sådana utan empatiförmåga och som skor sig på andra.

      Absolut kan styrelsen kritiseras. Men ska VD ansvarslös anser du?

      Radera
    4. När det gäller lönen är styrelsen ensamt ansvarig. VD:n är ju motpart till styrelsen i löneförhandlingen. Han ska självklart försöka få en så bra lön som möjligt., precis om alla andra människor som löneförhandlar. Och det är styrelsens uppgift att förhandla ner VD:s löneanspråk så långt det är möjligt. Det förstår väl du också?

      Radera
  4. Inte till en whisky i alla fall. Hoppas inlägget och skallen känns bra imorgon också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, det känns prima även om jag vet att inlägget kan te sig eldfängt. :)

      Radera
  5. Vem är kapitalist?
    En kapitalist enligt Marx definition så är det en individ som har möjlighet att leva på sitt ägande.
    En arbetare är en individ som inte får sitt fulla mervärde tillbaka.
    Då undrar jag vem som är kapitalist? Jag har läst lite om Marx teorier och jag kan inte hålla med för varje arbetare i Sverige har ett form av ägande. Pensionärer är dom enda jag har hittat som lever på sitt ägande. Ska vi vara emot onda farmor och elaka farfar?

    En VD skulle inte heller räknas som kapitalist för han får inte sitt fulla mervärde tillbaka. Det är ju aktieägarna som tar det, och aktieägarna är ju vanliga individer oftast.

    Så jag tänkte att vi skulle säga vilka som är kapitalister och vilka 10% personer som det sägs äga 90% av Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Erik för din kommentar. Jag har läst den flera gånger men förmår inte att koppla den till min egen text. Du får gärna utveckla. :)

      Radera
  6. Det är ju det du skriver om
    Karl-Axel Waplan lär vara en förmögen. Men denna ynkliga figur lider av en sjukdom som leder till att han en dag, där vid slutet av sin tid. VD Karl-Axel Kaplan är en riktig kapitalist, med dålig pänningmoral. Jag tycker ditt inlägg är jätte bra. Ha Det Bäst,,,

    SvaraRadera
  7. Intressant, tror det kan handla om olika säker som lätt blandas ihop. I min mening är ekonomisk något positivt. Något som jag gärna kallar mig själv. Snål är man om tar det till överdrift och låter det gå ut över socialt umgänge familj osv. Girig däremot då tvivlar man inte en sekund att gå över lik för att få pengar. Giriga personer har jag inte så mycket till övers för.

    I detta fallet verkar det som om det är en girig styrelse som även har mörkat uppgifter till aktieägarna. Nu är ju denna situation osedvanligt besvärlig då det även handlar om orternas överlevnad. Många människor som är beroende av gruvorna för att kunna bo kvar helt enkelt. Att många av dessa sedan satsat mycket pengar i företaget för det hela ytterligare lite värre.

    SvaraRadera
  8. Sensmoral
    Stora människor vill tjäna en liten hacka.
    Små människor vill tjäna en stor hacka?
    Karl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det har inget alls egentligen med pengar att göra. Stora människor sätter andra i främsta rummet, små bara sig själv och möjligen de allra närmsta.

      Radera
  9. Surt sa räven!

    De kunde lika gärna gått åt andra hållet men nu gjorde de inte de och i slutändan är man inte mer än sin egen lyckas smed. Är ju ingen annan än just en själv som tryckt på köpknappen.

    Vet hur de känns köpte själv en aktie som hette Stormfågeln för endel år sedan å de gick ju som de gick.
    Men är helt säker på att jag aldrig kommer göra ett så bra köp igen som den gången.
    Finns inget å ingen som jag lärt mig så mycket på som den gången när mina surt förvärvade slantar gick upp i rök!

    Lycka till i fortsättningen
    /Skrot Nisse

    SvaraRadera
  10. Tomas


    "Små människor skyller ofta sina misstag på andra, t ex när de köpt aktier och sedan förlorat pengar."


    Små människor är de som ljuger och inte säger saningen om hur det står till i tex ett företag och i denna debatt Waplan.

    Stora människor är de som kan erkänna fel och brister och inte ljuger. I northlands tillfälle ljög Waplan om hur det stod tilloch har delat med sig av insaider information och detta kommer säkert ta han till domstol. Sedan kan man kalla aktie ägarna obelästa och naiva, men små människor är dom inte. Jag hade aktier i bolaget tillsammans med många andra stora internationella förvaltare som säkert hållt på med aktier längre än du har gått på denna jord.


    JIMMIEH

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Jag hade aktier i bolaget tillsammans med många andra stora internationella förvaltare som säkert hållt på med aktier längre än du har gått på denna jord."

      Jaha, men då får jag gratulera dig till ditt fina sällskap.

      För övrigt har jag inte skrivit att de som köpte aktier i detta bolag är små människor (läs om, läs rätt). Jag skrev att det var de som skyller sina misstag på andra som är små människor. Förstår du nu?

      Radera
  11. Väldigt bra inlägg. Själv gör jag så mycket jag kan på min blogg och i forum för att få folk att undvika högt risktagande, mindre aktier, de mindre listorna, hävstångsprodukter, daytrading, dåliga försäljning, börsnoteringar, banker som talar omkull folk och annat.

    Det är verkligen hemskt att sådana människor står ut att leva med sig själva när de är så misslyckade. Att fly landet för alltid hade varit lämpligt. Saab var otrolig skandal också där 4-5 personer och deras lön och bonusar åt upp allt kapital i bolaget (vd, jurister, konkursrekonstruktör och massa andra idioter) det är hemskt hur sjukt misskött näringslivet är.

    Bra exempel är fondförvaltare som inte levererar, ledningsgrupper, styrelser m.m.

    mvh Viktiga frågor

    SvaraRadera
  12. Tomas

    Jag menar inte att jag var något speciellt, bara att andra mer insatta än jag hade investerat i bolaget :)

    Och när jag kommenterade din mening

    ""Små människor skyller ofta sina misstag på andra, t ex när de köpt aktier och sedan förlorat pengar.""


    menade jag. Om någon företagschef i detta fallet Waplan säger att allt går bra och enligt schemat och budget så tror jag på det. Sådan är jag som människa, kanske lite naiv ibland men jag vill tro att människor är ärliga. Skyller jag på andra för mina förlorade pengar?, ja det gör jag för dessa människorna ljög för mig. Hade jag fått annan information hade jag inte satsat pengar på bolaget.


    Tillhör jag då de "små" människorna för jag skyller mina förlorade pengar på andra människor som ljög?. Kanske lite naiv , men min förlust fick jag för att jag är så "stor" och litar på folk.


    JIMMIEH

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg