Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Bättre begagnat

En snöig söndagförmiddag och jag sitter och läser Sydsvenskan med en stark kopp kaffe. Jag vet inte riktigt vilken i ordningen som småhustillverkaren Älvsbyhus har med en annons som påtalar i en månadskalkyl att det blir billigare, eller så som det uttrycks - en besparing, att köpa ett prefabricerat hus från tillverkaren jämfört med att köpa ett begagnat tio år gammalt hus. På pappret ser det onekligen intressant ut och kalkylen  ter sig realistisk - per år skulle man spara runt 20 000 kronor. All sanning döljer sig dock aldrig i en kalkyl som denna.

För det första - ett hus är inte ett annat hus. Allt från byggnadsteknik till byggnadskvalitet finns där emellan. I Älvsbyhusannonsen står inget om vilket hus som avses men med lite sökande på nätet så tycks det vara modellen 'Tyr' som avses - en 121 kvadratmeters enplansvilla. Så värst mycket information finns inte på hustillverkarnas hemsida men det är känt att Älvsbyhus tillverkar den svenska marknadens billigare hus. Och att de är så kallat 'nyckelfärdiga'. I en artikel på Byggahus kan du dock läsa om ett annat hus från Älvsbyhus. där tillverkaren svara på en del frågor som inte finns besvarade på hemsidan. Bogranskarna har också tittat på en annan villa från tillverkaren.

Jag siktar mig inte specifikt in på Älvsbyhus i detta inlägg utan snarare på nybyggnation i allmänhet. Jag har hittills inte hört en enda vittnesbörd bland vänner och bekanta som flyttat in i 'nytt' som inte haft några problem alls. Bristande kvalitet, faktiska fel och till och med byggnadstekniska misstag finns där. Anledningen till att jag nämner Älvsbyhus är deras marknadsföring - nytt är billigare än begagnat.

Ett nytt hus ger billigare månadskostnad, hävdar Älvsbyhus. Jag är tveksam. Visst, en ny bostad har ett antal 'smekår' där saker och ting är nytt och förhoppningsvis inte går sönder eller behöver underhållas. Även den vanliga driftskostnaden kan vara lägre jämfört med ett begagnat hus. De så kallade 'fulla garantier' man anser sig ge håller jag inte högt alls. Historiskt sett så har heller inte Älvsbyhus hållit etik så högt i kurs. Det finns till och med en blogg som varnar för denna tillverkare, minsann.

Så vad vill jag egentligen säga med detta inlägg? Jo, att nybyggt inte innebär problemfritt och enkelt. Jag tror inte alls på lathet när det gäller att köpa sig en bostad. Man ska inte sitta och drömma sig bort i huskatalogerna och titta på de leende människorna som bara njuter och lever livet. Jag personligen tror mer på att köpa begagnat, ett hus som åtminstone har fem år på nacken där förhoppningsvis barnsjukdomarna har åtgärdats eller inte uppkommit alls. Att anlita sin egna oberoende besiktningsman är betydligt tryggare än alla GarBo-försäkringar i världen. Att inse att det alltid finns något som alltid behöver göras på alla hus är en god grundinställning. Eller vad anser du?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Den kalkylen måste ju ses som extremt tveksam. Det är inte en kostnadskalkyl utan en utgiftskalkyl och en sänkt amortering skulle visa sig som en "besparing".

    Om man tittar på nyhusköparens balansräkning efter tio år så sitter han på ett då begagnat hus värt 2,7 miljoner plus eventuell värdeökning. Amorteringarna har reducerat lånet till 2,68 miljoner, ett eget kapital på 20000 kronor.

    Begagnatköparen har ett hus värt 2,7 miljoner plus eventuell värdeökning och ett lån på 2,11 miljoner, ett eget kapital på 490000 kronor.

    Begagnatköparen har alltså lagt upp 200000 kronor mer men förvärvat 470000 kronor mer i nettotillgångar. Vem var det som gjorde den bästa affären egentligen?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg