Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Rik per definition

Överköpt eller översålt. Det pendlar friskt för de tekniska analytikerna men för egen del är jag likgiltig. De gånger jag ens försökt mig på att trada har ändå inte blivit lönsamt. Jag är nöjd med de innehav som jag har i min portfölj och har knappast gjort några ändringar i den alls på länge.

Liksom Finansmamman har jag dock sålt Boule Diagnostics och på hennes inrådan köpt Fortnox istället. Jag tackar för det rådet. Jag tror visserligen att Boule är en i förlängningen god affär men i detta fall är jag för otålig att vänta.

Att bankerna går fint är trevligt om man äger bankaktier. De fortsätter att tjäna grova pengar på bolån och eftersom familjen Penning har sådana så är det väl inte mer än rätt att få tillbaka lite i utdelning? Ett av våra misstag när vi flyttade till den nya bostaden var att vi band våra bolåneräntor. I stunden kändes det tryggt men nu i efterhand synnerligen dumt. Jag roade mig med att räkna ut vad vi skulle tjänat per år med dagens rörliga ränta jämfört med våra bundna och det var skräckinjagande. Vi pratar om ett tjugotusentals kronor per år. Det misstaget gör vi inte om fler gånger - det är bättre att ha rörligt och att stoppa undan lite mera, kanske upptill 5 %.

Peter Söderman är en person som skrivit en bok som jag köpt och nu tänker läsa med intresse - 'Fattiga och rika, sanningen om svenskarnas privatekonomi'. Att inkomstskillnaderna i Sverige är ganska små kanske du kände till? Däremot så äger den rikaste procenten av svenskarna 32 % av de finansiella tillgångarna. Att bli rik på att höja sin lön är fruktlöst, enligt Söderman. Det krävs åtminstone ett långsiktigt sparande i fonder och aktier men också gärna en aktiv handel i de samma. Att bara köpa en aktie och sedan glömma bort den skapar ingen miljonär.

Ja, vem är rik per definition? Enligt Södermans resonemang så har inte en flott bostad något med rikedom att göra utan bortser helt ifrån detta. Istället så krävs det reda 5 miljoner i finansiella tillgångar för att klassas som rik. 2011 fanns det 61 000 rika svenskar enligt det resonemanget.

Ska du ha en chans att bli rik från noll och intet så bör du ha ett jobb och en inkomst. Jobbskatteavdragen har gynnat hushåll med två löntagare allra mest. Exempelvis har tvåbarnsfamiljen i en hyreslägenhet 2 900 kronor mer över att spara sedan alliansen tillträdde för sju år sedan. Även pensionärer och studenter har fått mer pengar - mellan 890 till 1 400 kronor, minsann. Däremot så ser det mörkare ut för sjuka och arbetslösa som istället sett sina inkomster minska. Det ska löna sig att jobba men inte ska det drabba de mest utsatta, det är min uppfattning.

Enligt Söderman är jag och frugan fattiga - om det nu är de som har mindre än fem millar på kontot. Vi känner oss dock inte överdrivet fattiga utan nöjer oss med att vi arbetar oss fram - månad för månad - i rätt riktning mot en skuldfri framtid.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Har också Fortnox samt Fortnox Int i min portfölj

    SvaraRadera
  2. "Jobbskatteavdragen har gynnat hushåll med två löntagare allra mest." Hur menar du? Alla två-persons-hushåll har enklare än en-persons-hushåll men vad gör jobbskatteavdraget speciellt bra för personer som lever tillsammans?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inklusive höjt flerbarnstillägg och sänkt fastighetsskatt är arbetande barnfamiljer i småhus den hushållstyp som gynnats mest.

      Radera
    2. Ah, okej. Uppfattade det som att du menade att det var speciella villkor eller något för jobbskatteavdraget om man bodde två tillsammans som man inte fick om man bor ensam.

      Radera
  3. Intressant att även med finansiella tillgångar på 5 000 000 som avkastar 5% årligen så kan man inte leva särskilt utsvävande. Det räcker ju inte till att försörja en svensson-familj t ex. Man kan alltså säga att även att vara rik enligt den definitionen kräver att man jobbar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är då en riktig iakttagelse. :)

      Radera
    2. Jag håller inte med alls. Har föräldrarna 10 Mkr så avkastar de ca 41.666 kr i månaden. Det räcker utan problem för en vanlig Svensson-familj. Även om man skulle säga att bara en av föräldrarna har 5 Mkr så blir det 20.833. Det kan många familjer klara sig på.

      Radera
    3. Chrimatistikos, du glömde reavinstskatt samt ditt antagande på 5% avkastning er högrisk.

      Radera
  4. Om föräldrarna dessutom har miljonerna i en ISK blir det även mycket låg skatt på svkastningen...

    Så det borde gå att leva ganska gott på....

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg