Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Vad är pengar?


Ja, vad är pengar? Andreas Cervenka, ekonomikrönikör i Svenska Dagbladet, har fått till en läsvärd och rolig skrift i sin lilla bok 'Vad är pengar? Allt du velat veta om världsekonomin men inte vågat fråga om'. Denna har jag nu läst och om så bara hälften är sant och riktigt i den så är det ändå tillräckligt för att jag ska få nervösa ticks och en känsla av undergång. En känsla av att allt går åt helsefyr och att jag borde sälja alla fonder och aktier, köpa en guldtacka och låsa in mig och familjen i källaren i väntan på skärselden.

Bankerna är bedragare och tjuvar, staten är överbelånad och korrupt, gemene man är skuldsatta idioter och alla tillsammans är dessutom giriga, hycklare och dårar. Ja, jag tror att jag fick till en ganska bra sammanfattning där av boken som faktiskt är en sida av sanningen som jag inte finner osann alls. Vi är alla en del av ett system som mest troligt kommer att kollapsa en dag - inte imorgon eller i övermorgon men kanske en dag snart. Allas drivkraft att tjäna pengar på andra ter sig som ett pyramidspel.

Boken var läsvärd och trevlig i sitt upplägg. Jag hoppas egentligen att den är en ren, uppdiktad saga.

Läs även andra bloggares åsikter om , , intressant?

Kommentarer

  1. Risken är nog dock stor för att din guldtacka blir värdelös om världen går under. Ett flertal gånger i historien vid t.ex krig har fattiga människor skrapat ihop sina sista ägodelar för att köpa t.ex mat. Judarna i Tyskland kunde betala en guldring för en limpa bröd för att det var så ont om bröd för dom. Och varje familj hade ett högst begränsat antal av guldsmycken men ett nästan obegränsat behov av mat. Gold bugs tror att om världen går under kommer de kunna dela upp sin guldtacka och leva gott på den. Jag tvivlar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår inte riktigt vad du vill ha sagt... Fiatpengar och aktier kan bli värdelösa även om inte världen går under. Judarna kunde antingen använda sitt guld till att köpa mat eller välja att bevara sin köpkraft till efter kriget. " Gold bugs tror att om världen går under kommer de kunna dela upp sin guldtacka och leva gott på den." mer sannolikt än om de sitter på en hög med fiatpengar iaf...

      Radera
    2. Ja, fiatpengar blir värdelösa om världen går under. Fiatpengar, pengar som inte har något verkligt värde och dess värde bestäms godtyckligt. Vad är guld då? Jo, det har inte heller något verkligt värde och dess värde bestäms godtyckligt. Ja, i extrema kristider kan folk använda sitt guld och smycken för att köpa mat. Dock trissas priserna upp så enormt så du kan få betala en förmögenhet på bara en frukost. Efter några dagar är allt ditt guld inget värt.

      Radera
    3. "Efter några dagar är allt ditt guld inget värt." guld idag har ungefär samma köpkraft som i tex det romerska riket. Jag tycker inte att det går att säga att gulds värde bestäms godtyckligt på samma sätt som fiatpengar. Mängden guld är ju begränsat till det som finns över jord och kostnaden för att ta upp det som finns under jord. Andra fördelar med guldpengar är att de är osynliga för beslutsfattare, de kan inte "stjäla" min köpkraft genom inflation. Behöver jag fly kan jag enkelt växla in mina guldmynt mot det nya landets valuta. "Ja, i extrema kristider kan folk använda sitt guld och smycken för att köpa mat." jag kan med andra ord överleva en kris för att motparten värderar guld så högt att denna kan tänka sig avstå från överskottet av sin mat mot guld.

      Radera
    4. "Guld idag har ungefär samma köpkraft som i tex det romerska riket." Säg det till de många krigsdrabbade i vår värld som har fått ge bort hela sin förmögenhet av guld och smycken bara föra att kunna köpa lite bröd för dagen. Både du och jag kan lyfta fram exempel till vår egen fördel från historien i denna diskussion. Om det verkligen blir så eller inte kan ingen säga då det inte hänt men jag tvivlar iaf starkt på det. Och oavsett, är det värt att ha en undermålig avkastning på X% av din portfölj i hela ditt liv i förberedelse för något som antagligen inte ens kommer att hända och även om det händer så kanske guldet iaf inte kan rädda dig. (Guld avkastar i princip ingenting, det har avkastat i snitt 1% inflationsjusterat om året sedan 1927.)

      Och du har ju ingen "köpkraft" iaf med guld. Vad ska du göra, knipsa av en bit när du går ner till Hemköp nästa gång? Det bara ligger hemma hos dig, helt oanvändbart. Och det kommer det att göra hela ditt liv tills katastrofen kommer och du hoppas att det räddar dig. Och OM det räddar dig, hur länge kan det rädda dig tror du? Vilka summor av guld kommer du att behöva?

      Om du verkligen tror på vad du säger här så ska du köpa/har köpt mängder utav guld. Sedan ska du sitta på detta hela livet och hoppas att katastrofen kommer så att du kan kanske kan ha en chans att överleva bättre. Så hur mycket guld har du nu? Några gram? Hur mycket tror du att det kommer att hjälpa dig vid den eventuella katastrofen?

      Denna strategi kommer bara göra dig fattig. Och mycket besviken på dödsbädden.

      Radera
    5. Och du gör en väldigt intressant sak också. Du väljer ut bara en del av vad jag sa och citerar bara det så att det låter som att jag säger något helt annat. Detta gör du ju för att kunna fortsätta vara ignorant och kunna lura dig själv att du har rätt. Märker du ens detta själv?

      Men jag förväntar mig inte något sådant från en människa som tror att staten har uppfunnit inflationen för att stjäla folks köpkraft.
      http://www.youtube.com/watch?v=rSwQmNq6dVo

      Radera
    6. "Du väljer ut bara en del av vad jag sa och citerar bara det så att det låter som att jag säger något helt annat." och du försöker bedriva någon kampanj för att utmåla mig som en "Doomsday prepper" för att minska ner värdet på mina argument. Jag äger skog, åkrar, aktier och har ett "Wibblekonto" med fiatpengar. Till dessa tillgångar så har jag en del fysiskt guld och silver som försäkring mot stökiga tider.

      Radera
  2. Tro inte på undergången och tro framför allt inte på Andreas Cervenka.
    Han har synpunkter på allt och tycker själv att han är rolig men det är mest mycket snack och liten verkstad.
    Journalister vill alltid väcka sensation och då går värden under.
    Det är inte lika spännande om världsekonomin går bra och de uppblåsta problemen i media bara är tillfälliga hack i kurvan.
    Att tro att guldtackor är vettiga investeringar är bara dumheter. Det förutsätter alltid att någon annan skall betala ännu mer än du själv betalade, dvs både kunna och vilja betala ett högre pris.
    Besser

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Tro inte på undergången" o det baserar du på de historiska exempel på stora civilisationer som en gång byggts upp och fortfarande finns kvar typ Inka, romarriket, faraonerna, mongolerna osv osv...? "Det är inte lika spännande om världsekonomin går bra..." Fast den går ju inte bra. Det är ju bara ett luftslott som står inför en framtid med fler människor som ska dela på dyrare och mer svårtillgänglig energi. Sevärt : http://www.youtube.com/watch?v=8WBiTnBwSWc

      Radera
  3. Ta bara en sån enkel sak som att strömmen förvinner i 2månader.
    Då blir det problem i Sverige!!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg