Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Månadssummering Augusti 2013

Ja, se där! Ett månadsslut som har magen att ända på en söndag, en dag då finansaktiviteten är nära nog noll? Samtidigt så är det en så kallad lönehelg vilket nog så tydligt kunde ses på Malmös mäktigaste handelspalats - Emporia, med sina 93 tusen kvadratmeter av butiker och restauranger - där nyligen påfyllda konton var redo att vittjas. Ja, familjen Penning var i Mammons tempel ett par timmar idag och för mig var det mer än nog. Shopping är inte min tekopp mer än möjligen på nätet. Troligen lider jag av en gnutta torgskräck. Även min plånbok läckte en aning, det är svårt att vara avhållsam på frestelsernas berg.

Det är dags för ett månadsbokslut. Kursen är rak men har saktat in betänkligt. Tillgångssidan har med börstapp minskat i uppsida till blott 382 kronor trots fortsatt buffertsparande. Skuldsidan fick dock fortsatt bita i gräset med en minskning med 9 747 kronor som därmed minskat med 140 706 kronor sedan 2012 års start.

Därmed har balansen fortsatt att rulla i rätt riktning - många bäckar små. 10 801 kronor i balansförändring är dock blygsamt jämfört med de senaste månaderna. Den genomsnittliga månadsförändringen orkade dock öka med en femtiolapp till 9 898 kronor. Minskningen av räntekostnaden känns också behaglig, så länge det nu varar.


Break even på lån och tillgångar exklusivt bostaden låg dock stilla för augusti på 21 år. Om 21 år är jag 67 år och oavsett vad statsminister Reinfeldt tycker så ska jag definitivt vara utanför den arbetsmarknad som behövs för vårt uppehälle. Jag undrar hur alla de människor med varukassar i mängder på Emporia resonerar kring sin pensionsålder?

Läs även andra bloggares åsikter om , , intressant?

Kommentarer

  1. Du har en mycket sund syn på ekonomi Per! Jag funderar ibland på samma sak när jag går i ett köpcentrum. Men tanken slår mig ibland att jag handlar ju själv ett par gånger om året och kanske är det just vad de andra också gör... Troligtvis är det inte så?!

    Hur som helst, din tanke att du inte ska arbeta när du är 67 år, oavsett pensionsålder, är enligt min helt rätt! Ju tidigare man kan sluta desto bättre. Men det gäller att bygga för morgondagen redan idag.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha och en härlig helg själv. :)

      Radera
  2. jag ska sluta när jag är 61 som allra senast!!Inte en dag över!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg