Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

En sminkad gris

Hej på dig, käre läsare! Det är då alltid ett nöje att se dig här. Som alltid så hoppas jag på att besöket inte ska vara förgäves utan att något av glädje, nytta eller förströelse når din näthinna. För mig själv är det idag en speciell dag då den tolfte oktober innebar nytt besökarrekord på årsbasis på denna blogg.

Det innebär alltså att idag baserar besökarantalet 2011 som var rekordåret senast. Och då återstår ändå 2,5 månad på det här året. På SIS-index finns jag på plats 469 och trenden är uppåt. Det är skoj.


Nåväl, längre än så varar inte själbelåtenheten. Däremot har jag planer på att rensa bland mina otaliga etiketter som inte säger så mycket mången gång. Skulle vilja måla om och byta typsnitt, kanske en ny logotyp? Är det något jag velar med så är det form och funktion. Innehåll är jag starkare och mer målinriktad på. Så nu ska jag prova och se om jag kan bli av med läsare med rasistiska åsikter. Eller ännu bättre, få några att tänka om.

Blev full i skratt efter fotbollsmatchen mellan Sverige och Österrike där Sverige till sist segrade. Mycket spännande. Av någon anledning så kom jag att fundera på Österrikes roll under andra världskriget och att Adolf Hitler föddes där, jag tror att det berodde på Marko Arnautovics Hitlerjugendfrisyr. Österrike är ett land som inte tillnärmelsevis gjort upp med nazisttiden så som Tyskland gjort. Framgent ser det heller inte så positivt ut.

Hur som helst, efter matchen så talade Zlatan med TV-reportern om Sveriges lagmoral,svensk mentalitet och svenska vikingar - och självfallet innefattade Zlatan sig i dessa epitet. Självklart, säger jag, självklart är Zlatan svensk, liksom så många andra. Om man vill vara svensk, så varsågod. Det gäller för var och en att välja själv vad man vill identifiera sig med. Vem är jag att avgöra det?

Att unkenhetens Sverigedemokrater ska anse sig ha rätten att avgöra vem som är svensk eller inte visar att partiet i grunden är högerextremistiskt. SD är och förblir en sminkad gris och att ge dem en röst i det kommande valet är att också skriva under på att människor inte har ett likavärde. Beklagar, men så är det. Jag hoppas att Zlatans passning till Åkesson och gänget inte gick obemärkt förbi. Jag skrattade gott - Zlatan är en färgstark personlighet.

En trevlig helg tillönskas! Och du som blev upprörd över mina texter ovan och inte håller med om mina åsikter kring SD - kommentera inte här utan starta en blogg. Och om du dessutom inte tänker komma hit mer och läsa mina alster - det gör inget, du kommer inte att vara saknad en sekund.

Läs även andra bloggares åsikter om , , intressant?

Kommentarer

  1. Zlatan är en oerhört fascinerande personlighet och min syn på honom har förändrats kraftigt. I kronologisk ordning:

    Ajax: Hypad talang som kanske blir lika bra som journalisterna säger men just nu är han för haussad.

    Juventus1: Hypad talang som har vissa brister i personligheten men fantastisk talang.

    Juventus2: Enorm talang som lever upp till sin egen självbild men som behöver bli en bättre lagspelare.

    Inter-Barcelona: En enorm talang som är fullkomligt briljant i rätt miljö.

    Milan-PSG: En mogen person som har lärt sig och nu verkligen är en superstjärna som kan arbeta i alla miljöer.

    Jag tror att det är en naturlig utveckling som kan gälla för många människor som växer upp i förortsmiljöer. Tyvärr innebär vår integrationspolitik att många nyanlända föräldrar har svårt att uppfostra sina barn på ett sådant sätt att de platsar in i "laget" och samhället är heller inte bra på att vägleda barn till att bli goda samhällsmedborgare. Vissa blir det och andra blir det inte vilket i längden är synd för både dem själva och för samhället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zlatans bakgrund blir alltmer hans styrka. Han var varit ganska 'arg' förr, numera tycks han ha 'hittat hem'.

      Radera
  2. Oavsett om jag inte håller med dig eller om jag gör det så kan man ju principiellt säga att jag inte tycker politiska inlägg ska skapa debatt på en annars ack så bra ekonomiblogg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var då en synnerligen politiskt korrekt kommentar. Sådana hänsyn har jag själv slutat med. :)

      Radera
  3. Hmm. Gillar din blogg, men att ange dn som källa för dina påståenden om Sverigedemokraterna och de som röstar på partiet, är kanske inte så genomtänkt.

    Du faller tyvärr i samma fälla som så många andra. Trist.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår inte vilken fälla du talar om och inte heller vilka de 'många andra' är. Dagens Nyheter är oberoende liberal vilket ligger mig närmst politiskt. Vilka källor vill du åkalla kring SD?

      Radera
    2. Problemet är att du inte kan använda källor från media över huvud taget i ett sådant case. Det är felet många gör när de bildar sig egna åsikter i debatter (fällan).

      Den naturliga källan hade varit Sverigedemokraterna officiella program (eller möjligtvis en åsiktsundersökning om den specifika frågan bland deras väljare) .. absolut inte DN, Aftonbladet, Svt eller annat. Alla är vinklade på något sätt. Tro det eller ej.

      Det är dock underligt att ledande Sverigedemokrater inte svarade ett klart Ja på frågan om Zlatan är svensk. Det tycker troligtvis de flesta Sverigedemokrater, även jag. Men artikeln är tre år gammal, så mycket kan ha ändrats.


      Radera
    3. Du menar att objektiva källor är partiernas officiella hemsidor? Du måtte skämta.

      Det vanligaste felet vi människor gör, när vi tror oss bilda egna åsikter, är att vi letar efter bekräftelse på de åsikter vi redan hyser.

      Radera
    4. Ja, det menar jag. När det gäller SD är det var de officiellt säger som gäller. Hur skulle det annars gå till menar du? Vem annars skall bestämma det?

      Vad en reporter på dn godtyckligt tolkar och sedan skriver (återigen utan källhänvisningar) är av underordnat intresse. Ännu mindre en sanning. Denna princip missar många kuvade svenskar.

      Likaså gäller det din egna text:
      "Att unkenhetens Sverigedemokrater ska anse sig ha rätten att avgöra vem som är svensk eller inte visar att partiet i grunden är högerextremistiskt."

      Inte ens i den tre år gamla artikel du hänvisar till står det du påstår.
      Sverigedemokraterna har heller aldrig sagt något liknande.

      Det är alltså din egna tolkning, och du har förstås rätt till den, men utan källa är den tyvärr inte seriös eller trovärdig.

      Nä, nu är dags att läsa ikapp lite på din i övrigt förträffliga blogg!



      Radera
  4. Jag håller helt med!
    Men det är inte en sminkad gris. Det är en gris, inte ens sminkad för det är så uppenbart att det är en gris.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan inte hålla med. Förr var det kängor och rakade skallar. Numera kostym och vattenkammat. Därmed har de också lyckats ta sig in i finrummet. Taktiskt rätt men ack så sorgligt.

      Radera
  5. Roligt att du får belöning för din aktivitet i bloggosfären.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt men samtidigt ökat ansvar. :)

      Radera
    2. Hur då ökat ansvar? Det du gjort hittills har resulterat i många läsare. Fortsätt vara dig själv, så blir det kanon även i fortsättningen:-) !

      Och förresten, helt rätt att vara politisk om du vill. Det är din blogg och du skriver vad du vill.

      Newman

      Radera
    3. Tack Newman! Det var en sådan kommentar jag bäst behövde. :)
      Mitt ansvar ligger i att skriva genomtänkt, så ser jag det.

      Radera
  6. Själv uppskattar jag den fantastiska underhållning han ger mig i princip varje vecka. Ända sedan tiden i Juventus har jag följt honom och får ofta njuta av hans nummer. Varför ska det vara svårare än så, sport ser vi ju för att underhållas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det bästa hade varit om sport kunde vara utan politisk påverkan - frågan är om det kommer att vara möjligt?

      Radera
  7. Tack för dina tankar och funderingar. Zlatan är en av mina favoriter, när det gäller sport.
    Ha det så bra denna underbart vackra höstdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma mor Spargris! Jag tvekade innan jag tryckte på publiceringsknappen, det ska erkännas. :)

      Radera
  8. Man får tycka vad man vill om både SD och annat och jag har naturligtvis själv mina åsikter om precis allt. Jag försöker dock undvika att kalla mina meningsmotståndare för nedsättande epitet, typ gris, och liknande. Det finns släkt, vänner, kollegor och annat löst folk i min närhet som till viss del har åsikter jag inte alls håller med om. Men det är knappast ett hedersbetyg för en själv att använda nedsättande epitet mot andra och det är knappast något som hjälper en att skaffa eller behålla vänner eller att nå någon större förståelse för hur andra människor resonerar. Jag minns att du inte för allt för länge sedan skrev att du inte hade några riktiga vänner. Du har kanske en liten del av förklaringen till varför i inlägget du just skrev? Vet du med 100% säkerhet vad alla i din närhet röstar på? Släkt, kollegor, potentiella vänner?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sminkad gris är en liknelse, ganska känd faktiskt, och betyder att man försöker försköna något som inte går att försköna. Svenska språket är rikt om man vill använda sig av det. Partiet SD och dess politik är en sminkad gris. De som röstar på partiet är det inte, blott förda bakom ljuset. Partiledningen inom SD hyser onekligen starka rasistiska fördomar, det finns en oas att ösa ur.

      Nej, jag vet inte vad alla runt omkring mig röstar på, däremot kan jag ana ibland. Inte minst när nedsättande ord hörs kring färgade människor och inte minst muslimer. Är inte det nedsättande?

      Riktiga vänner är det ont om och det lär inte vara kopplat till kollektiv åsiktsmanipulation heller. Jag undrar om de gamla rasistfalangerna inom SD anser sig vara riktiga vänner?

      Radera
  9. Jag kan bara beklaga hur du valde att tolka och besvara mitt inlägg. Att en liknelse är känd gör den inte per automatik bra eller smakfull, det vet du säkert själv. Visst skrev jag precis i föregående inlägg att man ska försöka undvika att kalla folk för nedsättande epitet? Och du är naturligtvis helt säker på att det är du själv som har skådat ljuset?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker åtminstone svara på dina frågor.

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg