Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Frihet från fogden

Hur skulle livet te sig för familjen Penning om värdet på vårt lilla hus skulle falla med de tjugofem procent som beräkningar från Danske Bank visar på? Inte direkt annorlunda så länge som vi avser att bo kvar. Samtidigt, att bo kvar är något ingen gör för evigt. Om det lägstavärde som SBAB:s Värdeguiden skulle gälla för vår villa och detta värde skulle falla med tjugofem procent skulle vår belåning överstiga värderingen med så pass mycket att det med dagens amortering skulle ta nästan sju år att gå jämnt skägg. Visserligen är Värdeguiden ett ganska trubbigt verktyg men jag har ett udda lyte - jag älskar att räkna på 'Worst Case Scenarios' och det är faktiskt nyttigt. Att saker och ting ska gå fullständigt åt helsefyr är oftast mindre sannolikt, men risken finns där. Att förvänta sig lite ger därför oftare tillfällen till glädje.

Jag har inget emot att amortera fortare på grund av ovan kalkyl. Det ger mer lugn och ro, helt enkelt. I nuläget ökar jag inte på amorteringstakten utan den mellanskillnad som vi sparat i lägre räntekostnader sparas på ett fondkonto vilket idag motsvarar 32 % av amorteringsbeloppet. I en värld av högre räntor än vad dessa pengar kan avkasta blir de till en engångsamortering.

Att inte alls tro på prisjusteringar nedåt utan att enbart hoppas på att bostadspriserna fortsätter uppåt är vanskligt. Bara förra året så såldes mer än åttahundra villor och bostadsrätter på exekutiv auktion och i många av dessa hem fanns skuldsatta barnfamiljer - barn som får se sin trygghet försvinna på ett synnerligen bryskt sätt för att deras föräldrar många gånger inte agerat på ett ansvarsfullt sätt. Att ett dylikt mål är uppe i Högsta domstolen är en föga tröst för de som redan fått lämna med en resväska i handen.

Receptet för en god privatekonomi är egentligen ganska enkelt i sak men kanske svårare att formulera. I korthet är det en kombination av skuldfrihet och finansiella tillgångar. Jag säger som författaren Jack Kerouac i boken 'Dharmadårarna': 'en dag ska jag finna de rätta orden, och de ska vara enkla'. Vad skulle kunna vara en bra formulering? 'Frihet' känns bra i munnen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Hej!

    Vill bara tacka för dina intressanta och oftast mycket tankevärda inlägg. Du är en favorit.

    Vill samtidigt slå ett litet slag för min nystartade blogg som du gärna får kika in på. Du finns givetvis länkad till höger som en av mina favoritbloggare :)

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Frihetsfonden. Jag kikade in hos dig och det ser spännande ut. :)

      Radera
  2. Sitter i den situationen. Lägenheten värderades till 550 000 nyligen. Köpte den för 700 000. Suger men det realiserars ju inte förrens jag flyttar. Är visserligen grymt sugen på flytta men lutar mot att stanna kvar och amortera. har lån på 520 000

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Intressant hur du tänker kring att sätta mellanskillnaden i fonder istället för att öka amorteringen.

      Vad är det för typ av fond? Risk? Avgift?

      Med vänlig hälsning Johan

      Radera
    2. Hej

      Intressant hur du tänker kring att sätta mellanskillnaden i fonder istället för att öka amorteringen.

      Vad är det för typ av fond? Risk? Avgift?

      Med vänlig hälsning Johan

      Radera
    3. Blakhouse, det låter som om amortering är receptet. :/

      Radera
    4. Johan, det är en mix av Avanza Zero, Skagen Global & Kontiki, Didner & Gerge småbolagsfond samt Catella avkastning.

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg