Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Hetvägg

Kylan drar in vid husknuten. Det blåser snålt, värmepumpen har vaknat till liv igen och pumpar ut höstens första värme i golv och radiatorer. Från ett sommarhus där markiserna inte orkat ge svalka inomhus till en vinterboning där årets sista värmande solstrålar tillåts värma upp fritt genom fönsterna är det blott några få veckor mellan. Märkligt vad fort det gick? I år med?

En månad återstår på familjen Pennings dyra elavtal med E.ON. Från den första november påbörjas ett rörligt elavtal med Telinet Energi som påstår sig ha marknadens absolut lägsta elpris. Blir det så under vintern är jag nöjd men facit kommer i efterhand. Än så länge har jag inte funnit något billigare avtal, inte ens idag när jag kikade på Elpriskollen - 78,14 öre/kWh är konkurrenskraftigt.

Vi går alltså ifrån ett fast avtal till ett rörligt som följer spotpriset på elmarknaden. Att det finns förväntningar på ett elpris runt 92 öre i vinter från elmarknaden kan dock komma på skam då den senaste tidens regn fyllt på vattenmagasinen. Att vi troligen kommer undan billigare denna vinter än den förra är sannolikt.

En plats att jämföra priser på, och då inte minst elektricitet, är Compricer. Att min blogg, som är svår att kategorisera så som en renodlad privatekonomisk dagbok, nominerats till en 'Blog Awards 2013' inom området privatekonomi känns hedrande och förvirrande samtidigt. Bland de övriga nominerade bloggarna finns dessutom flera av mina inspiratörer så det är ett fint sällskap jag hamnat i. Trevligt är att Compricer också valt att lyfta fram bloggar inom miljö vilket känns än mer angeläget.


Elpriser och privatekonomi hänger tätt samman. Hur får man egentligen sina barn att förstå att varmvattnet i duschen inte är helt billigt? Och hur får man dem att begripa att det uppvärmda vattnet inte är obegränsat? Jag har funderat på allt mellan myntautomat till snålmunstycken men inte kommit fram till någon optimal åtgärd. Jag oroar mig över att jag angriper symptom istället för orsak och bara skapar irritation. Ibland känner jag mig gnällig och gnatig och på väg in i cynismens tidsålder. Samtidigt så vill jag ju bara att våra slantar ska räcka till mer av värde för oss alla i familjen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. Vet inte varifrån du har uppgiften från att vattenmagasinen är påfyllda?

    Senaste siffran är från förra onsdagen, då var fyllnadsgraden 72,6% mot normala 81,4%.
    Nya siffror kommer i eftermiddag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, där ser man. Jo, jag läste det i denna artikel:

      https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2013/10/01/har-ar-elbolagen-du-ska-undvika.html

      Radera
  2. Räkna ut snittförbrukningen av vatten per vecka eller månad och kör uppföljning, gör något kul när lyckas håller er under snittet!

    Sen tycker jag du borde ha högre ambition med ditt elavtal än det billigaste, köp förnybar el!


    /T

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra idé, jag ska kanske börja notera vattenmätarens siffror tillsammans med barnen?

      Ja, där fick jag dåligt samvete...

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg