Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Hjälten i ditt liv

Söndag förmiddag och ett stilla regn faller utanför fönstret. Utemöblerna ter sig övergivna och sorgsna över en sommartid som nu definitivt flytt. En dubbel espresso ryker ur koppen bredvid mig och dagens upplägg ska nu planläggas i koffeinkreativitet. 'Hjälten i mitt liv' framförd av Lisa Nilsson ifrån filmen '1939' snurrar på den imaginära skivtallriken i Spotifyklienten. Varje ny dag är alltid en möjlighet till en omstart, ballast är till för att ha kastats överbord innan ögonen sluts för nattvilan.

Idag bjuder denna vackra dag på styrketräning på gymmet efter en kort cykeltur genom vindstilla duggregn. Ett program ifrån 'Sommar' blir mitt sällskap när kroppen får tänja, böja och arbeta sig trött. Efter dusch och tvag en liten biltur med sonen att hälsa på en släkting över en kopp java och fläta. Väl hemma igen några måttag med tumstock, undersökning av glödljus till LED och en stunds bläddrande i taxfreekatalog inför semesterresan. Söndagmiddag med stearinljus som fond avslutas med en stunds ekonomifilosoferande kring budget.

Hur skulle vårt liv te sig idag med en budget där sparandet uppgår till 70 procent? Skulle det ens vara möjligt? Och ens önskvärt? Detta är frågan för dagen som jag och mitt excelark ska ta sig an. Siffror och kolumner ska sedan peka på hur vardagen skulle te sig. Ett drägligt liv eller ett i armod? Jag leker också med tanken att familjen Penning skulle genomföra en månad med dessa förutsättningar så som en empirisk studie. Får se om ett sådant förslag kan falla i god jord.

Att hitta en balans i sparande och leverne är för var och en utmaningen. Att enbart spara och gneta för en rik framtid som kommer på skam eller aldrig alls är inget liv för mig. Ett vidlyftigt leverne likt en brakfest utan tanke på baksmällan som morgondagen har i sitt fång fungerar inte heller - oro och ångest över lån och fogde skulle förgifta bålet. Privatekonomi är som att trimma in bas och diskant med hederliga gamla potentiometrar - man måste vrida lite i taget för att sedan lyssna på ljudbilden. Sedan vrida lite till tills musiken kan fullt avnjutas.

Så låt oss fortsätta att drömma, så som Lisa sjunger. En dröm om en god privatekonomi där vi håller själva i rodret. För det är våra liv. Filmen jag ser på är min film. Filmen du ser är din film. Hjälten i mitt liv är jag. Hjälten i ditt liv är du. Liksom manusförfattaren, skurken, statisten, producenten och inte minst ljussättaren. Allt ljus på hjälten!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Jag har spenderat senaste 2 åren att försöka komma på något bra sätt att göra det på. Slutändan blev det bara "Keep it simple" Focus på "Vad finns när utgifter betalda" Sen även "hur stor del av min inkomst / utgift är räntor, lån amorteringar" Samt total uträkningar. Som tex hur stor är min skuld och hur stora ä mina tillgångar. men dom är inte lika vitkiga. I dags läget så ligger jag ungefär på 60-70% av lönen krävs för att betala alla utgifter. Blir jag av med alla lån hamnar denna summan på närmare 20% i stället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, se dessa lån och deras påverkan. :/

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg