Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Marginalens magi


Jag letar ständigt och jämnt efter möjligheten till att betala mindre för mer. Det är inte mer än rätt, anser jag, att mina marginaler så som konsument ska förbättras i största mån. Det är inte gratis att leva men de slantar jag drar in genom hårt arbete och tidskostnad ska räcka så länge det bara går.

Så som glad internetanvändare så behöver jag inte våndas över att pruta öga mot öga med en gniden försäljare i butiken utan det mesta av jobbet är redan gjort av andra. En riktigt bra plats på det stora nätet att finna möjligheten till bättre pris är Kampanjjakt (läs mer här) där sådant som jag gillar, likt resor och elektronik, är prydligt kategoriserat. Jag kikade in dagligen ett tag tills jag istället valde att prenumerera på rabatterna via e-post.

Den senaste tiden så har jag främst tittat efter bra erbjudanden på resor eller flygstolar men jag behöver också ett par vinterskor. En ömfoting som jag behöver bra skor så att jag tyckte det var helt galet att hitta ECCO-skor med upp till 70 procent i rabatt. Istället för att planlöst leta på nätet efter billiga skor kunde jag hitta de bästa priserna från samma plats.

Fem procent här och tio procent där. Sammantaget över tiden är det enkelt att få flera gånger om i utväxling av sina pengar. Vi behöver helt enkelt en del saker och med en noga avvägd konsumtion och nogsam jämförelse av priser så blir vi alla både klokare konsumenter och får fler slantar över till annat. Marginaler är alltid till för att förbättras.

Gästbloggat av Daniel

Läs även andra bloggares åsikter om , , intressant?

Kommentarer

  1. Idel reklam! Nåväl det är ju oxå ett sätt att förbättra marginalerna ;) eftersom jag inte vill ledas in i ett köp tittar jag först vad jag vill köpa och sedan efter rabatter på rabatta eller någon googlar runt. Jag kanske har otur men min uppfattning är att rabatterna sällan synkar med mitt inköpsbehov. Bra blogg förresten, tackar! Hittade den för ett tag sedan och läser mig igenom dina inlägg. Mycket är intressant!
    Med vänlig hälsning,
    Jacob

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt. Bloggen är fylld av gamla synder. :)

      Radera
  2. Jag brukar spara undan slanten jag "vinner" på rabatten. Det blir ganska mycket pengar efter ett tag. Det går till att extra amortera!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg