Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Annonsens

Är du, liksom jag, oerhört trött på reklam som förhindrar min upplevelse eller försöker lura mig att de inte är annonser? I alla dess former, i utskick och annonser, på TV och i radio, så står det mig upp i halsen. Reklammakarna är besvärande medvetna om detta faktum. Vi blir allt tröttare på reklam och allt skickligare på att undvika den vilket blir ett stort problem för både annonsörer och reklamföretagen. Att människor blir allt mer negativa till reklam har verifierats i undersökningar och förklaringen som ges är den ökande reklamexponeringen. Fan trot!

Jag har reklamannonser här på min blogg som dock är tydliga i att de är just reklam. Mitt redaktionella innehåll finns att tillgå utan att förhindras på något sätt - så som jag anser att det bör vara, åtminstone i 'tidskriftssammanhang'. Radio och TV är en knepigare fråga eftersom programmen hackas sönder av reklamavbrott.

Visst tjänas det stora pengar på reklam. Se bara på Google, Facebook och snart även Twitter - annonserna kommer att fortsätta att stå som spön i backen eftersom det är ont om nytänkande i reklambranschen. Att lura människor ingår i de senare desperata metoderna. Fulspelet med så kallad 'native advertising', där annonsen efterliknar redaktionellt innehåll, syns alltmer och gör åtminstone mig än mer förbannad och less. Sponsrad journalistik är en annan svår fråga som kan förvilla och skada trovärdigheten hos mediet. Själv har jag tagit principbeslutet att alltid informera om ett inlägg är av sponsrad karaktär, även om de är få till antalet. Alla annonsörer gillar inte detta men är en trovärdighetsfråga.

Ett intressant område är reklam och pension. Pensionsbolagen som hanterar våra besparingar betalar tydligen duktiga pengar för att försöka nå dig och att välja just deras bolag för din tjänstepension eller pensionsbesparing. Värst är Folksam med 44 miljoner kronor hittills i år, därefter följer AMF (40 miljoner), Länsförsäkringar (25 miljoner) och SPP (18 miljoner). Reklam kan vara frestande men du som konsument vill ju egentligen helst kunna jämföra, något du kan göra på Konsumenternas oberoende vägledning. Inte minst förväntad livslängd, prognosränta, flytträtt och förvaltningsavgifter är intressanta parametrar.

Så när det gäller mina pengar så är jag extra vaksam på hur reklambudskapen påverkar mina beslut. Alla vill ju alltid ha mina slantar, det vet jag ju. Hur väljer du förresten pensionsförvaltare, fondmäklare eller försäkringsbolag? Påverkar reklamen dina beslut eller är du alltid iskallt objektiv i dina val?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Skall erkänna att jag är en sucker för reklam, därför sitter det en "ingen reklam tack" på brevlådan så jag slipper lockas av alla nedsatta verktyg jag kanske behöver någon gång och som hjärtat gärna vill handla för att det är kul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fredrik, jag har en liknande skylt på brevlådan! :D

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg