Utvald
- Hämta länk
- X
- E-post
- Andra appar
Annonsens

Jag har reklamannonser här på min blogg som dock är tydliga i att de är just reklam. Mitt redaktionella innehåll finns att tillgå utan att förhindras på något sätt - så som jag anser att det bör vara, åtminstone i 'tidskriftssammanhang'. Radio och TV är en knepigare fråga eftersom programmen hackas sönder av reklamavbrott.
Visst tjänas det stora pengar på reklam. Se bara på Google, Facebook och snart även Twitter - annonserna kommer att fortsätta att stå som spön i backen eftersom det är ont om nytänkande i reklambranschen. Att lura människor ingår i de senare desperata metoderna. Fulspelet med så kallad 'native advertising', där annonsen efterliknar redaktionellt innehåll, syns alltmer och gör åtminstone mig än mer förbannad och less. Sponsrad journalistik är en annan svår fråga som kan förvilla och skada trovärdigheten hos mediet. Själv har jag tagit principbeslutet att alltid informera om ett inlägg är av sponsrad karaktär, även om de är få till antalet. Alla annonsörer gillar inte detta men är en trovärdighetsfråga.
Ett intressant område är reklam och pension. Pensionsbolagen som hanterar våra besparingar betalar tydligen duktiga pengar för att försöka nå dig och att välja just deras bolag för din tjänstepension eller pensionsbesparing. Värst är Folksam med 44 miljoner kronor hittills i år, därefter följer AMF (40 miljoner), Länsförsäkringar (25 miljoner) och SPP (18 miljoner). Reklam kan vara frestande men du som konsument vill ju egentligen helst kunna jämföra, något du kan göra på Konsumenternas oberoende vägledning. Inte minst förväntad livslängd, prognosränta, flytträtt och förvaltningsavgifter är intressanta parametrar.
Så när det gäller mina pengar så är jag extra vaksam på hur reklambudskapen påverkar mina beslut. Alla vill ju alltid ha mina slantar, det vet jag ju. Hur väljer du förresten pensionsförvaltare, fondmäklare eller försäkringsbolag? Påverkar reklamen dina beslut eller är du alltid iskallt objektiv i dina val?
Läs även andra bloggares åsikter om Fördom, Kostnader, PPM och Pension, Premiepension, Pension, Privatekonomi, Tjänstepension, Verktyg, Etik i ekonomi, intressant?
- Hämta länk
- X
- E-post
- Andra appar
Kommentarer
Skicka en kommentar
Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.
Skall erkänna att jag är en sucker för reklam, därför sitter det en "ingen reklam tack" på brevlådan så jag slipper lockas av alla nedsatta verktyg jag kanske behöver någon gång och som hjärtat gärna vill handla för att det är kul.
SvaraRaderaFredrik, jag har en liknande skylt på brevlådan! :D
Radera