Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Ekonomiskt oberoende på en minut

'Oberoende' är ett kärnfullt ord som innehåller mycket - styrka, självständighet, tydlighet och envishet är några av de mer positiva. Även mindre smickrande epitet finns att koppla till egenskapen - kanske är neutral eller fristående några av dem? En oberoende person är vanligtvis trygg och tillfreds med sig själv men inte nödvändigtvis sedd som en behaglig och vänlig personlighet. Av naturen är vi inga individer utan kollektiv i dess olika former - de som en gång i tiden gick sin egen väg åts upp eller dog av umbäranden. Samarbete är nog det vi är bäst ämnade för?

Att vara 'ekonomiskt oberoende' är däremot ingen egenskap utan blott ett tillstånd och inget som handlar om personlighet. Det är ganska skönt det, eftersom ekonomiskt oberoende inte behöver skyltas med - om man inte vill. Men vad är då ekonomiskt oberoende? Jo, det är det sista steget i byggandet av en stark privatekonomi.

I det första steget så saknar vi ekonomiska kunskaper och har ingen aning om hur vi bäst bör använda de pengar vi har. Istället sker konsumtion impulsivt och utan eftertanke. För att nå steg två behöver vi bli medvetna om vilka åtgärder som ger oss bättre ekonomiska resultat, så som grundläggande färdigheter i sparsamhet, sparande och skuldminskning. På TV är det i 'Skuldfällan' en hel del människor lär sig detta den smärtsamma vägen. Men det är likväl den rätta vägen.

I det tredje steget arbetar vi med att ta kontroll över vår ekonomiska framtid - vi amorterar bort skulder, sparar långsiktigt och i buffert. Vi känner att vi har kontroll på privatekonomin och att det bär i rätt riktning.

Etapp fyra innebär att du efter ett antal år nått skuldfrihet, ett sparkapital och en buffert samt att du har betydligt lägre kostnader än inkomster totalt. Etapp fyra är nämligen det sista steget innan - ja, just det, ekonomiskt oberoende.

Som ekonomiskt oberoende finns ingen oro längre för pengar - det finns tillräckliga resurser för att inte behöva utföra lönearbete och all tid är fri tid. För den som är ekonomiskt oberoende finns inga bojor längre. Vissa skulle kanske kalla ekonomiskt oberoende för självvald 'pension'? Arbete är frivilligt, helt enkelt.

Att vara ekonomiskt oberoende innebär inte, enligt mig, att nödvändigtvis leva på avkastningen av ett kapital allena. Nej, att nyttja besparingarna är inget fel alls. Om du är exempelvis femtio år när du når 'ditt' ekonomiska oberoende så kan ju kalkylen vara den att ditt kapital ska räcka under de kommande trettio åren - och sedan vara slut.

Det här var ekonomiskt oberoende på en minut, ungefär. I verkligheten tar det en stund längre.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Tycker mig skönja en viss nivå av plagiat

    http://www.getrichslowly.org/blog/2013/11/21/what-are-savings-for/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Observant och helt korrekt. Jag läser mycket bloggar och i detta fall borde jag hänvisat till källan. Bot och bättring från min sida.

      Radera
  2. Då är jag halvvägs till ekonomiskt oberoende, men tidsmässigt knappt på väg. Insikten som behövs för steg 1-2 går fort som en tanke. steg 3-4 det är väl här det mesta jobbet görs och tar mest tid. Steg 5? kan gå fort, kanske i morgon efter rätt lottorad ;) .

    SvaraRadera
  3. Jag tror man bör sträva efter att vara i steg 4 när man blir pensionär.
    Då har man pensionen som grundplåt, inga skulder och extra inkomster av kapitalet (utdelningar).
    Ganska skönt att vara ekonomiskt oberoende även då, förhoppningsvis har barnen då flyttat och kostnaderna är lägre.
    Att försöka ersätta en fulltids lön med avkastning från besparingar och investeringar är en ganska orealistisk ide för de flesta personer.
    Därför bör man alltid vara långsiktig i sina investeringar, även om det inte är så kul, och se fram mot (en tidig?) pensionen.
    Besser

    SvaraRadera
    Svar
    1. En vanlig skrämselpropaganda, inte minst ifrån bankerna, är att livet som pensionär blir uselt och fattigt utan ett privat pensionssparande. Att se till att vara skuldfri nämns då inte? :)

      Radera
  4. Jag tycker du är mycket underhållande i din skrivning. Din blogg följer jag med glädje.

    Jag tycker dock att du hänvisar till Lyxfällan lite väl ofta. Det är ett program som innehåller förnedrings-TV. Människor med dåligt ekonomiskt omdöme som tyvärr leds av programledare med nästan lika dåligt ekonomiskt omdöme. Se bara artikeln:
    http://www.expressen.se/noje/programledarna-fast-i-lyxfallan/

    Detta fenomen är typiskt ekonomiska rådgivare. Den som ger råd på banken gör det som anställd för att banken ska tjäna pengar. Hade rådgivaren varit duktig på riktigt hade han/hon varit ekonomiskt oberoende och hade således inte jobbat på banken för futtiga 26.000 i månaden. Samma sak är det med alla som ska skriva böcker om ekonomi. Hur framgångsrika har de varit egentligen? Hade de verkligen kunnat hantera teknisk analys på riktigt hade de inte behövt skriva böcker men nu gör de det för att kunna ha mat på bordet. Det gäller att vara källkritisk och se vad det är för vinning som just denna skribent har.

    Mvh Björn...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Björn. :)
      Ja, min ambition är inte att göra reklam för Lyxfällan, det beklagar jag om det upplevs som. Visst är det förnedrings-TV men tyvärr kommer det sällan i ljuset hur illa människor hanterar sina privatekonomier - åtminstone detta förmedlar programmet. Hur många människor som sitter fast i svåra skulder och har betalningsproblem är säkert otaliga.

      Radera
  5. Jag måste bara ge min syn på ek oberoende. Ibland verkar det vara det enda självändamålet att vara skuldfri, men till vilket pris? Frihet?

    Lite tillspetsat så kan jag flytta ut i ett tält i skogen och jaga min egen mat, tillverka mina egna kläder etc. Är det frihet? I så fall betackar jag mig för frihet. Jag vill inte på något sätt spendera 8h om dagen på mitt jobb, men anser att alla andra alternativ är sämre och ger mig sämre frihet. Balans, balans, balans..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad har ett liv i skogen med skuldfrihet att göra? Skuldfrihet i sig är en frihet och den har väl inte med att göra om du arbetar eller inte?

      Snarare är det så att dagens skuldsatthet leder till ett framtida tältande...

      Radera
    2. Och din egen skuld då? Du tror du är He-Man för att du amorterar din livslånga skuld? Hyckleri. Kliv av från pidestalen..

      Radera
    3. Jag är rätt trött på dig med..

      Radera
  6. Vill du bara ha ryggdunkare och ja-sägare bland dina kommenterar så för all del.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg