Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Frisk luft


Från solsken och värme till dimma och kyla, den resan tog blott fyra timmar. Semestern är över, fem dagar av årets tjugofem lediga har passerat. Åter arbete och skola för familjen Penning och snabbt, alltför snabbt blev det vårt vanliga vardagslunk. De laddade batterierna ska åter få arbeta. Likväl är jag nöjd.

För Sverige har frisk luft. Den är syrerik på något underligt vis. Det är lättare att tänka här på hemmaplan och idéer och funderingar leder oftare till en slutsats. Värme är skönt men kyla är kreativitet. Det är lättare att klä sig varmt än klä sig svalt.

Jag missade månadsskiftet. Det gör inte så mycket. De börsnyheter som presenterats har ändå bara bidragit till en stillastående börs. Vart resan bär återstår att se. Hittills detta år har mina tre guldhönor stigit med 25% (aktiehönan), 27% (kapitalförsäkringshönan) och 5% (Investeringssparhönan). Den senare är blott en kyckling ännu som såg sitt ljus den fjortonde maj i år och hon inledde lite skralt med en nedgång på 9% men har repat mod på senare tid. Aktiehönan innehåller hälften av alla besparingar medan kapitalförsäkringshönan innehåller 46 procent vilket gör ISP-kycklingen till minstingen. Allt nysparande sker dock här så med tiden kanske hon hinner ikapp?

Men åter till luftens värde. Det är skönt med frisk luft. Med lite semesterdistans har jag kunnat skönja det sociala samspelet mellan människor här på hemmaplan. Behovet av bekräftelse är en sådan iakttagelse. Säga vad man vill men om du kan nå en sinnesstämning som gör, att du visserligen uppskattar, men inte är i behov av bekräftelse så har du nått långt. För aldrig är luften så frisk och klar som när du inte har behov av att förhålla dig till andra utan tar dina egna vägar och beslut. För egentligen är inte vad andra tycker om dig din 'business'. Det finns fördelar med att bli äldre, utan tvekan. Jag har slutat att tänka på vad jag ska säga eller hur jag ska agera i förväg så som jag gjorde förr, så numera är min andning lugn och avslappnad.

Koden är egentligen så enkel. Varje människa vill bli älskad men blir hon inte det så åtminstone beundrad. I brist på det duger fruktad, därefter avskydd och föraktad - blott en reaktion är värd något, själen vill ha kontakt oavsett kostnaden. Ungefär så uttryckte Hjalmar Söderberg det mänskliga sociala behovet. Med den vetskapen så blir livets ekvation en gnutta lättare att förstå och hur människor agerar i sitt sökande på de önskvärda återkopplingarna. Och det är faktiskt fullt möjligt att strunta i omvärldens åsikter om just dig och få mer frisk luft i ditt liv.

Jag läste en intressant iakttagelse kring sann vänskap, sådan som är sällsynt och alltid en bristvara. För det är många gånger svårt att göra skillnad på den villkorslösa och den villkorade vänskapen, den vänskapen där du betyder något och inte det du levererar i nöje eller nytta. Det finns nämligen vänskap för stunden och vänskap för livet - men det krävs hela livet för att avgöra vilken som är vilken. Både intressant och tragiskt samtidigt?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Återigen ett mycket tank- och läsvärt blogginlägg.
    Tack PP!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Jögge! Och dina hejarop är alltid en inspiration. :)

      Radera
  2. Bra inlägg, dock skulle jag vilja påstå att det inte finns någon villkorslös vänskap. För vad händer om en vän ändrar sig i fråga om moral eller attityd. Hur långt kan det gå innan man går skilda vägar? Villkoren man ställer i en vänskap är ju delvis att vännen delar ens värderingar, moral, attityd etc.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jacob, så sant. En tolkning av begreppet, helt enkelt. Eller kanske omfången av det?

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg