Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Hundraklappen

Att fira julen är en lång tradition i vårt avlånga land som många av oss, inte minst barnen, ser fram emot. Jag, som är vuxen, längtar desto mer efter ledighet och julefrid. Desto sämre är det med julångest. Jag är nog inte ensam om att känna pressen och stressen kring dyra julklappar som ska inhandlas och sedan, där utöver,  kostnaden liggande som en blöt filt över privatekonomin kanske både januari och februari.

Att finna bra klappar till vettiga priser är en svår utmaning. Därför är det initiativ som Advisa gör med 'Hundraklappen' spännande. Att dela med sig av ett julklappstips, där klappen ifråga får kosta högst etthundra kronor, är i sig en julklapp. Alla besitter vi ju förmågan till uppmuntran och kan 'Hundraklappen' leda till att färre människor skuldsätter sig upp över öronen denna december - då vill jag vara med!

Min egen julklapp som kvalar in är en bok kring det ämne som berör oss alla - livet. En bok som inte är tjockare än att den mest motvillige läsare lär kunna fascineras och njuta av den. En tunn pocket som handlar om att handla mat, dammsuga, sova middag, åka bil, älska, titta på TV och andra vardagliga ting. Livet är det som pågår medan vi sysslar med annat. Ja, så heter den. Priset är facila sextio kronor och uppåt så som e-bok men kan också hittas på antikvariat för under hundringen - återbruk ligger ju i tiden.

'Livet är det som pågår medan vi sysslar med annat' av Lennart Hagerfors är en humoristisk skrift med utrymme för eftertanke. Det finns så mycket vi måste hinna med först innan vi hinner leva. Denna bok tillsammans med lite julefrid kanske blir starten på något nytt i ditt liv?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg