Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Mer till återvinning

Ytterligare en bok av Clas Hemberg lästes på semestern. Den heter 'Vad är pengar och 100 andra jätteviktiga frågor'. Köp den inte, är min rekommendation. Läs den inte heller. Den är skittråkig.

Vad jag förstod först i efterhand var att boken ifråga ingår i en konceptserie som just heter 'Vad är..' och så vidare och är skapad av Ernst Billgren och förläggaren Susanne Hamilton. Enligt dessa så är tanken med bokserien att på ett rakt, intelligent och humoristiskt sätt ge snabb allmänbildning kring olika frågor. Nu har jag inte läst några andra böcker i serien som har intressanta författare så som Salem Al Fakir (musik), Jonas Hallberg (sanning) och Martin Ingvar (vetenskap). Hemberg kvalificerar sig inte in i detta sällskap.

Av de drygt etthundra frågor som besvaras så lyckas Clas dock att svara på en handfull på ett bra och roande sätt, det ska jag tillstå. I övrigt är det en ganska tunn soppa. Jag undrar förundrad vem som valt ut frågorna. Eller vad sägs om frågan om judar, araber och och kineser är slugare i affärer? Eller om Clas själv gjort bostadskarriär? Hur jätteviktig är den frågan?

'Vad är pengar' är en småpruttig pocket som kan svara på ett och annat för de som aldrig tidigare ställt frågorna. Men svaren kan också får helt gratis på nätet och bland bloggar. Jag har svårt för människor som sitter på flera stolar. Hemberg är ingen oberoende figur utan arbetar på Avanza. Det spelar ingen roll för mig hur Hemberg än anstränger sig att verkligen vara oberoende i sina frågeställningar - så länge han uppbär lön i finansbranschen är han i mina ögon pestsmittad som rådgivare. Köp inte boken utan spara pengarna till annat.

Vill du läsa en bok om pengar - välj då hellre Andreas Cervenkas utmärkta bok 'Vad är pengar - allt du velat veta om världsekonomin men inte vågat fråga om'. Jag har tidigare nämnt den här på bloggen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , intressant?

Kommentarer

  1. Gällande Cervenkas bok med liknande titel som Hembergs; Är Cervenkas bok lika humoristiskt skriven som hans krönikor brukar vara? Han tycks väldigt vältalig och får till otroligt komiska liknelser i sina krönikor, att få till en hel bok i samma anda vore oerhört imponerande =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Cervenka har slagkraft i sina formuleringar. Boken hanterar ett allvarligt ämne men med glimten i ögat. Klart läsvärd. :)

      Radera
  2. Jag tycker inte att boken var helt oäven men den kan inte jämföras med Cervenkas bok då de har helt olika angreppssätt. Bägge handlar om pengar men har helt olika utgångspunkter. hembergs bok handlar tycker jag mer om pengar på ett filosofiskt plan. Och på sätt och vis är det intressanta frågor eftersom det ger en bild av vad folk undrar om pengar.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg