Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Sju vackra bolån i en ring

Att kallas för 'du, din typ' är inte så trevligt. Härförleden undrade dock Svenska Dagbladet vad du är för en bolånetyp? Vilken sorts typ man nu vill känna sig hemma som exemplifierades i artikeln och hela tre mer eller mindre kända personer i tidningens så kallade 'Räntepanel' delgav sina bästa råd kring hur en bolånetyp av en viss 'typ' bör agera. Hela sju bolånetyper tas upp som exempel där familjesituation och belåningsgrad är de huvudsakliga attributen. Känner du igen dig i någon av dem?

Familjen Penning, som består av två heltidsarbetande och två studerande, hittar ingen typ som klingar helt rätt. Marknadsvärdet på bostaden är allt som oftast den svåraste parametern att uppskatta - det finns ju allt från mäklarvärderingar, som kan vara rena glädjekalkyler, till den metod jag använder, som troligen är den minst optimistiska: taxeringsvärdet delat med 0,75. Enligt skatteverket så ska 'Taxeringsvärdet motsvara 75 procent av fastighetens marknadsvärde två år före fastighetstaxeringen'. Det finns inga sanningar kring marknadsvärde på bostäder, bara fingervisningar. Först vid en försäljning kan vi få en högst temporär värdering. Men någon indikator är bra att använda sig av.

Nåväl, men taxeringsvärdesmetoden är vår belåningsgrad idag 88 procent och amorteras ned med ungefär 2,5 procent per år. Hur ser din belåning ut med denna metod? Och anser du den relevant?

Att 'inte amortera' är av räntepanelen en återkommande råd i artikeln - även för ett enpersonshushåll med hög belåning. Blott Annika Creutzer 'ser' risken med ett förlorat jobb. En belåningsgrad på 75% tycks numera vara det nya 'nolläget'. För det obelånade pensionärsparet som vill belåna sig igen(!) är rådet att undvika seniorlån och istället välja ett nytt bolån - vilket i jämförelsen är klokt. Seniorlån är en ful fisk.

Att råda någon att inte amortera och istället investera ser jag som ett vanskligt råd. Att spara i aktier eller fonder är utmärkt men alltid förenat med risk. Amortering är alltid helt ofarlig och har en garanterad avkastning. Att båda amortera och att spara en en bra 'kombo', anser jag.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Bra att du uppmärksammar "seniorlån"
    Det är en riktigt ful fisk som mest tas av de stakars pensionärer som tror på annonser och säljare och inte kan räkna själva.
    Jag ser det som "SMS-lån" för äldre lågbelånade villaägare och bostadsrättsägare.

    Bara som ett exempel fick jag häromdagen ett erbjudande om konsumentkredit med 34,49% årsränta. Någon som slår det?

    Besser

    SvaraRadera
  2. Gillar din blogg, ibland skriver du saker som jag är helt enig i och ibland blir jag bara irriterad.

    Har en fundering som ofta slår mig när jag läst vad du skriver.

    Jag har inte köpt hus än men vill gärna göra det. Jag äger en lägenhet för 1 miljon som är belånad till 85% men jag hyr ut den och alla kostnader den har betalas av hyresgästen. Alltså kostar den mig 0kr i månaden. Sen har jag 2,5 miljoner i aktier och fonder och ca 1,5 miljoner på räntekonto som jag är redo att köpa hus för vilket ska täcka kontantinsats på 15% och renovering. Tänker mig ett hus för max 3 miljoner. Vi har normala svenssonlöner och en vanlig svenssonfamilj.
    Eftersom räntan på lån är så låg idag vill jag hellre ta ett lån och behålla mina pengar på börsen än i ett hus, eller tycker du att jag borde köpa huset kontant istället? Min inställning är att inte röra pengarna på börsen eftersom jag är väldigt långsiktig med dom och har disciplinen att inte röra dom. Jag tycker det är riskabelt att sätta alla pengar i bostaden. Vad tycker du om mitt resonemang?

    Tack för en tänkvärd blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marcus - tråkigt om jag irriterar dig. ;)
      Jag tycker ingenting kring vad du bör göra. Hade jag däremot haft din ekonomi hade jag sålt av och betalat huset. Börsen står högt idag och utan lån hade jag kunnat bygga upp portföljen igen och köpa in mig på lägre kurser. Men det är jag, det.

      Radera
    2. Tack för svaret! Jag vill mest höra olika resonemang eftersom vi inte ska köpa hus än, för något år sedan hade jag resonerat som dig och köpt det kontant men samtidigt vill jag inte gå all in i ett hus. Jag sprider hellre risken även om det är låg risk att köpa hus kontant.

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg