Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Undanstoppat

Jag har i dagarna valt att fega ur och drog bort ungefär trettio procent av mitt aktiekapital från marknaden. Det kan vara ett felaktigt beslut men jag kände att nu var det dags att säkra en del av den fina uppgång som vi sett under året. Pengarna har 'parkerats' i Catella Avkastningsfond, den fond som jag även använder som demilitariserad zon för premiepensionen.

Skulle nu min feghet resultera i att jag förlorar del i en fortsatt uppgång - låt det vara så. Nu sover jag en aning bättre och lugnare.

Hur ser du på det fortsatta finansläget?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Jag har parkerat drygt hälften av mina pengar (plus PPM och all tjänstepension) i Cicero Avkastningsfond men jag ligger fortsatt tung och långsiktig som planerat i Starbreeze där jag har kvar 200% vinst trots den sista veckans ras. Detta eftersom jag är helt säker på att det är en pengamaskin på några års sikt så det är också lite av en "trygg parkering". Jag tror att börsen i stort (index) kommer att gå i sidled det närmaste året, alternativt få en större sättning likt den 2011 om/när FED inleder "tapering". Enskilda aktier kommer dock att gå mycket bra.

    SvaraRadera
  2. Det är ju fantastiskt svårt att pricka dalar och toppar men jag förstår din handling. Vad är det för (makro?)händelser som gör att du valde att göra så här?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. :)
      Jag ville nu minska min exponering mot aktiemarknaden. Man ska vara nöjd och inte girig?

      Radera
  3. Hej Per.
    Jag håller i mina aktier i vått och torrt, uppgångar och nedgångar får komma och gå som dom vill, precis som finanskriser, jag säljer inte, jag fortsätter att handla. Jag tror att jag har mer att förlora på att stå utanför aktiemarknaden än vad jag kan tjäna på någon enskild försäljning. Eftersom jag inte har pengarna till matkassan på börsen så sover jag gott i alla fall. Men det är mitt val av strategi, det kan gå lika bra eller lika dåligt som vilken annan.
    Tack som vanligt för en bra blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv. :)
      Som sagt, jag önskar en mindre exponering. :)

      Radera
  4. Jag är i valet och kvalet att minska min börsexponering, vi ska åka utomlands två veckor i december och kommer inte ha tillgång till internet under dessa veckor. Vore en tråkig julklapp att komma hem till en röd och negativ portfölj ;)

    Jag är i likhet med andra kommentarer nyfiken, vad baserar du ditt agerande på? En allmän känsla och den högt värderade börsen eller några specifika händelser?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huvudet på spiken - vi är uppe på 2007 års nivåer, känns jobbigt med en dopad marknad, lite nervositet och en viss förnöjsamhet med nästan 30 procents uppgång i år i min portfölj. :)

      Radera
  5. 1. Det är helt rätt agerat om det gör att du sover bättre!

    2. Själv köper jag och behåller. Teoretiskt forever, men ser över ibland och säljer om jag tappar tron på företaget/aktien. Makro har jag aldrig begripit även om jag understundom gått i den fällan. För mig är utdelningen viktigast och den påverkas inte så mycket om börsen går upp eller ner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får jag fråga vilka aktier som är dina utdelningsfavoriter? :)

      Radera
    2. Tja favoriter vet jag inte. Har bl.a. Inustrivärden, Investor, Swedbank, Handelsbanken, TeliaSonera, Skanska, GL Beijer, Castellum, Gjensidige, McDonalds, Omega Healthcare( OHI).
      Beijer är kanske favoriten, har nästan 5-dubblat utdelningen de senaste tio åren.

      Radera
  6. Det är nog en inte helt dumt ifall det blir en nedgång. Alternativt går det upp mera eller ligger stilla ett tag. Då missar man fina utdelningar. Men det är svårt, så svårt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, helt rätt. Upp, ned eller stilla lär det bli. :D

      Radera
  7. Har gjort lite som Du med. har sålt av hela min stora portfölj påhela 14000kr!! =) Satte in dem på ränte konto tillsvidare. För dels har ett par förändringar inkommande i livet. Dels Jag skall gå över till en ISK I stället och sist men inte minst Mina investeringar vart väldigt broktiga. 7 aktier här 10 aktier där. 50 aktier där. Vill hällre sätta alla 14000 i en aktie och göra minsta köpen för runt 10 000kr . Blir nästan irriterad när man får en total utdelning på 5kr efter skatt =) Räntekontot betalar ut varje månad så det blir ett par kronor där i stället! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med nuvarande inflation och låga räntor är det helt iordning med ett bra räntekonto. Catella Avkastning är ett bra alternativ när man önskar parkera. :)

      Radera
    2. Hej Per! Jag har sett dig rekommendera just Catella Avkastning lite här och där. I din PPM-portfölj tror jag du motiverade fonden med att den var billig. Men är den verkligen det? Jag har knappt doppat tårna när det gäller det här med att investera mina pengar, men jag tycker 0,7% i avgift verkar ganska högt för något som är rätt likt en räntefond, eller är det inte? Jag jämför t.ex. med "Cicero Avkastningsfond" som har en avgift på 0,5%, och som iaf ifjol gick bättre än Catella. Har du lust att utveckla varför du tycker Catella är billig?

      Tack för en bra och intressant blog, som jag följt i något år nu.

      Radera
    3. Hej Johan. Jag funderar - har jag sagt att den är billig?
      Vad jag kan se kräver Cicero 100 lakan i startbelopp. Utöver det så ter den sig väl prima?

      Radera
    4. Var ser du det? Hos Avanza så är iallafall minsta köpbelopp 200 kr.
      https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/2131/cicero-avkastningsfond

      Radera
    5. Per,
      Det kan vara jag som läser för mycket in i det du sa på 'http://www.perpenning.se/2013/01/styrketar.html';

      "I år har jag en lätt modifierad strategi med tre ingående fonder. Avanza Zero, SPP Emerging Markets och Catella Avkastningsfond med fördelning enligt bilden. Varför har jag valt dessa? En av orsakerna är att dessa tre fonder är billiga."

      Catella/Cicero ser ut som intressanta alternativ till räntefonder, men jag tycker avgifterna är väl höga jämfört med den avkastning de haft historiskt.

      Radera
    6. Ja, de är tillfällig parkering. :)

      Radera
  8. Ah, det är ett jobbigt läge just nu. Jag är också sugen på att sälja av lite och vi har gjort det en aning under hösten men vi har väldigt mycket likvid eftersom vi har varit för fega med exponering mot börsen historiskt sett i vår familj. Vårt sätt att fega lite nu är att vi inte gör några jätteinvesteringar men däremot köper vi någon aktie eller fond då och då och försöker sprida ut över tid.

    Min tanke är att just nu köpa utdelningsaktier, då vet man ju ungefär vad man får för avkastning även om man då väljer bort andra potentiella kursraketer. Jämfört med bankräntan blir man i alla fall en vinnare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köper i princip aldrig utanför Large Cap och utdelning vill jag ha. :)

      Radera
  9. Även jag förstår din reaktion, och jag gör samma sak, men lite annorlunda... :)

    Jag behåller min "OMXS- portfölj" (som är min egentliga aktieportfölj) orörd oberoende av vad som händer på börsen. Det är utdelningarna jag vill ha varje år.

    Sen har jag andra aktier och fonder, och de kommer jag att sälja av allt.
    Men jag väntar till OMXSPI når minst 420, eller att utdelningarna betalats ut (gäller även aktiefonder, värdet på fonderna går "alltid" upp på våren) våren 2014.

    Jag gissar att vi också når 440 på OMXSPI (våren 2014?) men jag kan tänka mig att sälja även på nedgången 2014 (ner till 420), dock efter att utdelningarna utbetalats.

    Besser

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förmodar att du har en genomtänkt modell? :)

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg