Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Bättre än någonsin

Snö i mängder har gjort alla göromål idag utdragna i tid. Tid är en bristvara och när den behöver förslösas på överdriven transport blir jag rastlös. Idag kom många föresatser på skam och bloggandet fick stryka på foten. Börsfall och Swedbank och Nordea hamnade i kulissen när det dök upp ett intressant jobb att söka. Fick tugga på pennan ett tag för att kunna krysta fram något vettigt att skriva i mitt ansökningsbrev.

Jag insåg att jag borde vara hett villebråd för en arbetsgivare. Ja, om nu inte schablonvärderingen på en arbetssökande är knutet till att man bör vara runt de trettio. För i min värld har jag faktiskt aldrig varit bättre än idag.

Jag är mycket mer kompetent idag än som tjugofemårig spoling, betydligt piggare än som trettiofemårig småbarnspappa, tryggare och mer målinriktad än någonsin och garanterat mer trogen en ny arbetsgivare än under den yngre medelåldern. Den som springer fortast vinner inte utan den som hittar bästa genvägen. Eftertanke slår alltid impuls. Livserfarenhet är underskattad.

Om jag jämför mig med mina yngre kollegor av idag så är min yrkesetik skyhög. Ett jobb är inte ett dagcenter för vuxna. En anställning är inte ett jobb i sig. Nej, många skulle nog må bra av att vara egna företagare för att skönja det faktum att inkomster kräva arbete.

Ytterligare en jämförelse av intresse är att jag alltid kommer - punktligt och dagligen - till mitt jobb. Jag är sällan sjuk och är jag det så krävs det en hel del för att däcka mig. Jag får inga dagisförkylningar längre så som yngre kollegor, inte heller behöver jag VAB:a eller vara föräldraledig ett år eller två. Jag är ta mig tusen helt formidabel!

Nåväl, ansökan är skriven och nu ska jag bara putsa på den en gnutta. Sedan får vi se om den åker i papperskorgen hos rekryteraren - för så gamla uvar som en gubbe på fyrtiosex kan vi rakt inte befatta oss med.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Jag hoppas och tror att du får jobbet! Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Lycka till! Det man som arbetsgivare kan rygga tillbaka lite inför när man anställer folk äldre än 30 är att de ställer högre krav och kan ibland ha en del "vi gjorde så här på förra jobbet"-bagage. Men detta är lika individuellt som andra egenskaper. På yngre kan man istället få hantera folk som aldrig förstått vad det innebär att jobba - som du skriver.

    Som i nästan alla sammanhang är det en mix som gäller. I min bransch är folk generellt yngre män, så både att få in lite äldre och att få in kvinnor är utmanande. Etnisk mångfald är enklare att få till och funkar bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :)

      Det går i andra riktningen också. Arbetsgivarnas kravprofiler är ofta helt orealistiska och kräver ett vidlyftigt samvete i ansökan för att matcha. 'Så här har vi alltid gjort här' klingar lika illa.

      Som du skriver - ålder är helt underordnat person. Alla sorters människor finns i alla generationer.

      Ja mer mångfald! Det ska vi ha! En bättre mix mellan män, kvinnor, äldre, yngre, bögar, flator, bisexuella, från alla världens hörn och de som inte vill ha något epitet alls mer än människa. Den arbetsplatsen vill jag jobba på! :)

      Radera
  3. Hoppas det går vägen! Tror mycket handlar om företagskulturen. Jag har varit anställd i tre större bolag sedan jag tog studenten och atmosfären skilde sig på alla. En del företag gillade den mer "fjäskiga" typen som hördes mycket, men som nödvändigtvis inte kunde bidra eller utveckla verksamheten, enligt mig hade det företaget inte rätt fokus, i rekryteringen handlade det nog alltid om att personen skulle passa in i företaget. På nya jobbet är det precis tvärtom, fokuset ligger på att individen ska bidra till en positiv utveckling för företaget - fokuset är även att hitta de bästa för varje uppgift för att just bli bäst inom branschen.

    Här har du exempel på en bra rekryteringsfirma: http://www.abilitynordic.se/
    Jag har varit på flera intervjuer hos några av de stora rekryteringsbolagen och kan säga att skillnaden är enorm. När frågorna inte bara handlar om rena kunskaper som affärssystem osv. utan istället bedömer ens inlärningsförmåga och andra egenskaper har man hittad rätt :)

    *Du kanske redan fått ett erbjudande som svar på inlägget?

    /Investerailivet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha - nej inga erbjudanden än. :)
      Kloka ord - rätt person på rätt position.
      Den kryllar av helt värdelösa rekryterare så de kvalitativa är viktigt att hitta.

      Radera
  4. Lycka till!
    Jag är väldigt nöjd att jag nyligen efter nästan sex år på samma företag vågade byta jobb till något nytt och mer utvecklande. Det känns som att ju längre man är kvar på samma företag desto större steg och jobbigare blir det att tillslut byta.

    Jag vet inte vad du har för utbildning eller jobb idag, men du kanske kan visa den här bilden för din potentiella arbetsgivare för att visa på att du har framtiden för dig :-)

    http://heltnormalt.aftonbladet.se/truthfacts/2014/01/28

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag ska ta till mig det. Håller med om att jag lider av viss feghet i att förändra mitt arbetsliv. :)

      Bilden ska definitivt tas med i alla sammanhang den behövs. :)

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg