Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Din bästa budget

Nytt år - ny budget. Ett årsskifte är många gånger ett avstamp då vi bestämmer oss för att bli smalare, börja träna och få ordning på de privata finanserna. Det kan alltså betyda en sundare kosthållning, ett gymkort och en kassabok. När det gäller kassabok så är det vanligt med ett rutat block eller ett kalkylark i datorn. Och där börjar man att mata in alla inkomster och utgifter månadsvis. Och på så sätt blir det snart tydligare vart pengarna tagit vägen. Det vill säga - historiskt sett.

De som har lite mer energi än de flesta har närmare sommaren lyckats att gå ned några kilon, tränat några gånger på gymmet och dessutom samlat på sig fem eller sex månader med kostnadsuppgifter. Kostnader som sedan kan följas upp, kategoriseras, brytas ned och känna sig låg över. Gamla synder att grotta i.

Så som flera av er vet så använder jag 'You need a budget' och kan starkt rekommendera detta verktyg. Och nej - jag tjänar inga pengar på att rekommendera budgetverktyget om ni väljer att köpa det. YNAB, som är den vedertagna förkortningen, angriper budgetproblematiken helt annorlunda än andra gängse verktyg. Allt handlar om vad som ligger framför oss, inte bakom. Gamla synder är inte intressanta utan frågeställningen är istället vad som kommer in och vad som försvinner ut från den startpunkt du väljer att börja.


För 2014 har jag startat en ny budget i YNAB. Anledningen till det är att jag vill koppla allt till samma huvudkategorier som används i TV-programmet 'Lyxfällan' - och för att just det är roligt och intressant, enligt mig. 'Boende', 'Mat', 'Transport', 'Kläder' och 'Sparande' är de nödvändiga kostnaderna i alla budgetar medan 'Övrigt' innehåller allt annat som är möjligt att leva utan. Bo måste vi, äta bör vi, komma till jobb eller skola är nödvändigt, nåt plagg på kroppen för anständigheten och sparande för framtiden behövs alltid. I min övrigt-kategori finns hittills denna månad bland annat inkomstförsäkring, personförsäkring och morgontidning - alla går att leva utan även om det kanske inte är förnuftigt. Men det avgörs inte här.

I bilden ser ni en ögonblicksbild för januari. När man startar en YNAB-budget får man ofta en ingående skuld - 'Pre-YNAB debt' som kan vara en kreditkortsskuld, till exempel. En eventuell inkomst är de pengar du har på något av dina budgetkonton när du startar, i min budget 10 926 kronor. En del kostnader har lagts in och här finns sådant som redan är affektuerat eller komma ska. Någon lön syns ännu inte då beloppet inte är känt ännu. Därför är det vanligt i YNAB att första månaden visar många röda siffror. Den stora poängen med YNAB är att varje krona in räknas och skall budgeteras.


Jag vill rekommendera mobiltelefon-appen som tyvärr kostar ytterligare pengar. Då är det lätt att skapa transaktionen när den uppstår. Allt synkas via molnet. YNAB kan köpas billigt via Steam har jag fått reda på. Tro mig, om du har budgeterat förr och resultatet varit skralt - prova YNAB.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. Intressant! Hur är Ynab jämfört med andra liknande som smartbudget?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svaret blir följande: YNAB är inte liknande andra budgetverktyg därav går det inte att jämföra. Ansatsen är i grunden annorlunda. Att budgetera med YNAB är svårt i början då mycket av det 'vanliga' tankesättet inte finns med.

      Jag har provat ett flertal verktyg, så även Smartbudget som är kompetent. Men att läsa in gamla kvitton är inte själva poängen i YNAB.

      Radera
  2. Hej! Budget är ju alltid bra, men jag förstår inte riktigt hur YNAB tänker med ingående "skulder". Är budgeten resultat- eller kassaflödesorienterad? En traditionell budget avser ju normalt sett intäkter och kostnader. En kreditkortsskuld är t ex inte en kostnad utan en balans av tidigare tagna kostnader eller framtida avskrivningar?

    Hur hanterar YNAB poster som inte är korrelerade med kassaflödet? I exemplet ovan ser vi t ex TV-avgift för en enskild månad, men den betalas väl kvartalsvis?

    Nej, det blir Excel för mig även framöver :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe! Excel är bra, tveklöst. :)

      Du staplar ekonomitermerna på varandra. De används inte i YNAB. Du börjar med vad du har i tillgångar och skulder, om det så är en torsdag i februari, och tittar enbart framåt. I YNAB är en kreditkortsskuld ett 'minus' - en kostnad.

      Exemplet med TV-avgift innebär att du månatligen budgeterar, eller rättare sagt sparar undan, pengar för oregelbundna utgifter. Huvudpoängen i YNAB är att man efter ett tags användande i början av månaden ska ha alla slantar som behövs för att täcka månadens kostnader.

      Viktigt är att notera är att YNAB är perfekt för icke-ekonomer, notoriska slarvers och människor med ekonomiska marginaler - som jag, till exempel. :)

      Om man gillar att samla statistik och bygga diagram av allt gammalt - då gäller andra verktyg.

      YNAB kan testas gratis under 34 dagar. Värt att prova.

      Radera
  3. Kan bara instämma. YNAB är grymt! Svårt att sätta fingret på varför det är så bra, men det är helt klart kopplat till filosofin bakom. Exempelvis, att bara budgetera pengar man verkligen har, till skillnad från sådana man räknar med att få in framöver.

    Per, det finns dock ett affiliate-program för YNAB där både länkaren tjänar $6 och köparen sparar $6. Exempelvis http://ynab.refr.cc/JGG6R2C i mitt fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Henrik, jag föredrar nu att rekommendera utan affiliate - annars så får jag alltid höra att inlägget är köpt. :)

      Radera
  4. Jag är verkligen positivt överraskad över hur bra YNAB har fungerat för mig. Och lite diagram får man ju på köpet. Ett av mina mål för 2014 är att bli "fully buffered" så det är något jag ser fram emot. Jag har inte superprioriterat men lägger undan någon tusenlapp per månad och bör nå dit efter sommaren.

    SvaraRadera
  5. Låter väldigt intressant, jag läste deras uppgraderings policy och den säger att köper du version 4.x så får du alla uppgraderingar tills dom släpper version 5.0 då måste du köpa igen. Version 4a som verkar vara den senaste släpptes 2012 enligt steam... Jag hittar ingen information när mjukvaran underhölls senast så det gör mig mindre säker att investera.

    Jag har som policy att titta på bolagets siffror innan jag köper men hittar ingen information om verksamheten. Hade varit trevligt men lite hjälp i rätt riktning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte rätt person att svara - någon som vet mer om YNAB som investeringsobjekt?

      Radera
    2. Jag förstår inte hur jag skall tänka. Vi får ju lön vanligtvis 25:e varje månad och vi använder dessa pengar till nästa månad. Det blir konstigt för mig när jag börjar idag den 29:e då jag har X pengar på kontot. Vilken månad skall jag välja att pengarna är för? April eller Maj? Jag kommer ju betala mina räkningar i morgon så enligt budgeten behöver jag pengarna i April fast jag kommer spendera delar av det i maj?

      Radera
    3. YNAB:s hjälp är ovärderlig för dessa 'typiska' frågor i början. Läs exempelvis här:
      http://www.youneedabudget.com/support/article/entering-income

      Radera
  6. Thanks for sharing your budget with us. Do you also happen to have a stock portfolio too?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank's Keith!. I do, and I will present it shortly. :)

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg