Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Studielånets bortre gräns

Årets anmodan om att betala tillbaka på studielånen har anlänt. Nu ser det ut att finnas ett slut på dessa lån.

Årets räntesats är historiskt låg med 1,2% och nu kan jag ganska exakt styra in när mitt studielån är slutbetalt - 2018 eller året då jag fyller 51 år. Jag tror att räntan möjligen når 2,1% fram till dess och därefter kommer jag att ha drygt tjugotusen kronor mer i rörelsekapital - härligt!

Lägre lön och barnaår har satt sina spår på fru Pennings studielån som inte alls krympt ihop som mitt eget. Så som äkta makar har vi solidariskt betalningsansvar så allt mitt är hennes och vice versa - även studielånet. Ytterligare nio år tvingas vi betala på detta lån. Våra lån, som togs före 'förändringen', har en avskrivningsålder på 65 år som vi därmed inte kan dra nytta av. Samtidigt så är vi 60 år fyllda det år vi är utan studielån vilket är en bra ålder att bli 'skuldfri'. Denna eliminerade kostnad lär göra gott den dagen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. Det är likadant här, jag ser ett slut på mitt studielån. Det är någonting märkligt med just studielån, en fantastisk möjlighet att kunna studera, i mitt fall som vuxen med tre barn men samtidigt känns de betungande. Men valet studier-lån eller inga studier-inga lån så var det valet enkelt för min del.
    Allt gott

    SvaraRadera
  2. Med dess låga ränta så är CSN ej prioriterat i min kalkyl för året. Fick också besked från CSN. Kommer enbart betala tillbaka det som är ett måste, Sen har jag ioförsig inte alls mycket i lån.

    Mvh

    SvaraRadera
  3. Varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder (ÄktB 1:3). Ni kanske upplever ett moraliskt solidariskt betalningsansvar, men juridiskt har ni inget sådant. Jag skulle vilja kalla det hela för lyxfällanmissuppfattningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Häpp! Det visste jag inte. I nuläget spelar det dock ingen roll. :)

      Radera
  4. Betalade av hela 2010. Så skönt!
    BLT

    SvaraRadera
  5. Jag har för mig att just studielånen är personliga och vid en skilsmässa står man ensam kvar med dem. Det skulle vara den enda skuld man inte delar på i ett äktenskap.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har rätt. Var okänt för mig. :)

      Radera
  6. Trevligt med 1.2%
    här innebär det också att frugan lån amorteras ner mer än innan när hon betalade mer i räntan än i amotering
    :)
    Det var skillnad på 90-talet
    1995 6,6%
    1996 6,25%
    1997 6,00%
    1998 5,40%
    1999 4,10%

    2000 3,20%
    2001 3,10%
    2002 3,00%
    2003 3,20%
    2004 3,10%
    2005 2,80%
    2006 2,30%
    2007 2,10%
    2008 2,10%
    2009 2,50%

    JG

    SvaraRadera
  7. Bättre att amortera mer nu när ränta är låg tycker jag. Betalar 2000kr per månad istället för 1697kr/ kvartal som är minimum. Många tycker man ska investera pengarna och få ut mer än 1.2% och betala av med överskottet. Vad tycker ni?

    SvaraRadera
  8. Jag resonerar som lystrader och betalar också mer än minimum. Jag ser det som investering inför framtiden. Dels i form av mInskade ränteutgifter och dels att jag har marginal om jag skulle skulle bli sjukskriven eller liknande i framtiden. Det är så himla skönt att se ett slut på det (2017). Det diffar dessutom just nu bara 0,8% mellan CSNs ränta och min rörliga boränta...

    SvaraRadera
  9. Ska väl säga att csn är det enda lånet jag har. Bil, båt är betalda. Lägger dessutom undan 10000kr i månaden till sparande

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg