Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Välgörande budget

Är det tomt på kontot nu efter julen och nyårsfirandet? Det ska ju vara julklappar på julafton och det ska ju vara oxfilé på nyårsafton, så är ju traditionen. Helst äkta champagne och gärna en hummer med. Nog tusan kostar dessa högtider pengar - om man inte väljer bort dem, det vill säga. Eller inte förmår.

Om några dagar, när skolan börjar, så kommer vår misslyckade socialpolitik att skära som en kniv genom skolans klassrum. Klassklyftornas bredd blir så synlig och påtaglig att det gör ont. En kvarts miljon svenska barn som lever i familjer med ytterst små ekonomiska marginaler och där julklappar eller firande inte kan bli aktuella eller mycket sparsamma, de barnen fröjdas inte över skolstarten. 'Vad fick du i julklapp? Jag fick en Ipad!'

Jag behöver inte gå längre än till mina egna barns skolklasser. Arbetslöshet ger omedelbar effekt. Ensamstående föräldrar påverkas hårt. Sjukdom hos föräldrar drabbar barnen i sin tur. Det syns i ögonen på folk.

Nej, jag vet att livet inte är rättvist. Jag vet att valen som vi vuxna gör är våra egna och dess konsekvenser våra att hantera. Jag vet hur systemet är uppbyggt och dess regelverk. Men det är inte barnens fel. De har inte valt.

Jag hoppas på minskade klyftor i vårt samhälle, inte ökande så som nu sker. Alla de som sitter och fingrar på sina förmögenheter, röstar med sin plånbok och aldrig ger en slant till välgörenhet - skam över dem. Solidaritet är inte självklart vänster, så som den en gång kidnappats av. Solidaritet är en mänsklig egenskap som alla har. Eller borde ha.

Du som trots allt har råd - budgeterar du för välgörenhet?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. Sen flera år tillbaka går 1,25% av min nettolön till välgörenhet. Det kanske inte är mycket, men det är en summa jag alltid kan avvara oavsett hur månaden ser ut.

    SvaraRadera
  2. En väldigt blygsam peng varje år. Men jag har blivit allt mer försiktigt efter alla rapporter om att pengarna hamnar "fel". Jag vill ju inte hjälpa diktatorers vapenköp och brist på demokrati. Så jag försöker hitta "Rätt" -vad det nu är?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns mycket som är 'rätt' - Barnfonden, ActionAid, Läkare utan gränser....

      Radera
  3. Vi befinner oss förmodligen i den period i livet när vi har som mest pengar över. Vi jobbar båda heltid med medelinkomet, bor numera tillsammans, äger ingen bil och har inga barn. Visserligen är vi i en livsfas då vi lägger mycket pengar på utlandsresor och bra mat, men i övrigt har vi stora möjligheter att spara och skänka pengar just nu.

    Vi skänker regelbundet en del pengar till välgörenhet, dock i princip enbart till djur- och naturprojekt då vi under våra resor blivit väldigt medvetna om hur snabbt vissa djur kommer utrotas om det inte sker någon förändring och hur naturen förstörs i vissa länder om inte någon organisation ser till att den skyddas.

    Jag tycker även att välgörenhet kan ske i andra former än rena pengar. Exempelvis skänker vi flertalet kassar varje år med kläder till olika välgörenhetsorganisationer och i samband med flyttar har vi även skänkt kartonger med prylar till desamma. Dessa finns av naturliga skäl inte med i någon form av budget.

    Under våra utlandsresor har vi ibland skänkt pengar direkt till personer som vi träffat på, då blir det inga mellanhänder eller organisationers administration som tar viss del av kakan. Å andra sidan blir det istället en subjektiv bedömningen över vilka som får pengarna och i vissa fall är det inte de är som mest utsatta i landet, utan några personer, familjer eller grupper som vi ofta av en slump träffat på under våra resor och som vi tyckt "förtjänat" pengarna på ett eller annat sätt och även naturligtvis tycks ha ett behov av dem.

    Hur gör familjen Penning med pengar till välgörenhet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I korthet: ekonomiska bidrag, välgörenhet och 'prylar' till välgörenhetsorganisationer. :)

      Radera
  4. Lägg det på skattsedeln för dom som tjänar över 30K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är ett tvång. Visa sin rätta karaktär är bättre.

      Radera
  5. Jag ger en procent av min bruttolön varje månad till välgörenhet, har gjort så sedan jag fick min första anställning. Är även med i Svenska Kyrkan.

    SvaraRadera
  6. Brukar några gånger per år ge en slant till Unicef, samt kör kläder och vissa leksaker till Röda Korset.

    SvaraRadera
  7. Jag har en stående överföring till SOS banrbyar på några hundralappar per månad. Dessutom skänker jag under året, gärna till konkreta projekt som Göteborgs stadsmission eller Rosengrenska stiftelsen som hjälper papperslösa med läkarvård.

    SvaraRadera
  8. Efter att jag hittade Kiva för något år sen så har jag börjat ge mycket mer än förrut. Ett roligare sätt att hjälpa människor där man själv väljer vilka som ska få just mina pengar. Har 4 stycken $25 lån varje månad som jag ger till folk som odlar kaffe (just bara för att jag gillar kaffe). Sen har jag ytterligare 8 lån som jag ändrar lite månad till månad. För några månader sen så gick dessa 8 lån till Fillipinien efter naturkratastofen där, förra månaden valde jag 8 stycken "privat lån" där fattiga kenyaner inte har råd att köpa möbler till sitt hus, gå i skola eller kanske tanka sin taxi.
    Ett helt annat sätt att ge som jag verkligen har fastnat för! Och det "bästa" av allt är att det stämmer bättre med min bild av hur man ska hjälpa människor, istället för att ge någon 100:- i månaden att köpa mat, ge honom säd för 100:- att plantera och efter några månader kunna skörda mat för många fler hundralappar. Då får jag tillbaka min och kan låna ut till nästa:)

    Kolla in på hemsidan om du är intresserad, kiva.org.

    SvaraRadera
  9. Efter att jag hittade Kiva för något år sen så har jag börjat ge mycket mer än förrut. Ett roligare sätt att hjälpa människor där man själv väljer vilka som ska få just mina pengar. Har 4 stycken $25 lån varje månad som jag ger till folk som odlar kaffe (just bara för att jag gillar kaffe). Sen har jag ytterligare 8 lån som jag ändrar lite månad till månad. För några månader sen så gick dessa 8 lån till Fillipinien efter naturkratastofen där, förra månaden valde jag 8 stycken "privat lån" där fattiga kenyaner inte har råd att köpa möbler till sitt hus, gå i skola eller kanske tanka sin taxi.
    Ett helt annat sätt att ge som jag verkligen har fastnat för! Och det "bästa" av allt är att det stämmer bättre med min bild av hur man ska hjälpa människor, istället för att ge någon 100:- i månaden att köpa mat, ge honom säd för 100:- att plantera och efter några månader kunna skörda mat för många fler hundralappar. Då får jag tillbaka min och kan låna ut till nästa:)

    Kolla in på hemsidan om du är intresserad, kiva.org.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg