Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Aktier mot skyarna

Intressant statistik ifrån SCB kring det svenska aktieägandet kom häromdagen. Av hela landets befolkning så finns det knappt 1,4 miljoner aktieägare, eller om man önskar räkna med procent - drygt 14 procent. Det handlar då om direkt aktieägande och inte alla de som har slantar i fonder eller i kapitalförsäkring. Men som sagt - nu handlade det om direkt bolagsägande och inget annat.

Medelvärdet på den svenska portföljen är 360 000 kronor men denna siffra tycker jag är relativt ointressant. Medianportföljen är nämligen blott 25 000 kronor. Det är ingen stor portfölj och beror på att blott 5 procent av aktieägarna äger 77 procent av hela aktiekapitalet. Så vilka är det som först kastar in handduken i aktieägandet? Ja, kanske de med mindre portföljer som satsat spekulativt i ett enda förhoppningsbolag? Om detta finns det ingen statistik att tillgå, vilket hade varit intressant.

Utländskt ägande i Sverige är relativt stort med 41 procent av börsvärdet. Uppenbarligen så finns det ett stort förtroende för de svenska företagen . Eller så handlar det om den säkrare hamnen i Europa?

De svenska aktieägarna har blivit rejält rikare under det sista halvåret 2013 - 18 procent upp är inte dåligt alls. Vilket bankkonto kan konkurrera med detta? Långsiktighet och tristess är signum för ett framgångsrikt aktiesparande.

Hur ser början av 2014 ut? Min 'äkta' aktieportfölj ligger i år på 4,88% upp. Det är mer än vad jag vågat tro på. Nu stundar utdelningstider och det kommer troligen att spä på värderingen lite. Men med de nivåer börsen står på idag är jag tveksam till hur sommaren och hösten blir. Inte otroligt att jag minskar risken efter utdelningarna - vi får se.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg