Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Liten bil


Jag pendlar med bil till jobbet. Är inte helt nöjd med det - det är dyrt och skadligt för miljön. Tiden det skulle ta mig för att åka kollektivt är dock smärtsamt stor. Jag behöver en bil och nu är det två år sedan jag bytte min Volvo S60 mot en Skoda Fabia och det har varit bra på alla sätt.

Familjen Penning betalade 41 000 kronor i mellanskillnad på Volvon från 2004 och med 18 000 mil på mätaren mot Skodan från 2010 med 4 000 mil tillryggalagda. 1 980 kilo mot 1 565. 140 hästkrafter mot 70. En gammal bil mot en modern. En stor motor mot en symaskin.

Det har varit en god affär så här långt. Fordonsskatten mer än halverades, försäkringen ned med en tredjedel och en rejäl bränsleförbrukningssänkning sparar i runda tal tiotusen kronor årligen. Volvon var i behov av reparationer på minst 12 000 kronor och Fabian har hittills enbart behövt ny olja och nya bromsbelägg. Däcken till den lilla racern kostar drygt hälften mot S60-fälgarnas. Undantar jag värdeminskningen helt har två års körning minskat kostnaderna med trettiotusen kronor. Jag förväntar mig några år till med krångelfria mil.

Med en liten bil har jag belastat vår värld lite mindre - utsläppen av kolmonoxid, kväveoxid och kolväten är 35, 43 respektive 54 % lägre. Aldrig bra men bättre. Jag undrar allt hur det hade sett ut om hela Sverige kört en liten Fabia istället för stora SUV?

Personbilen med förbränningsmotor är en dinosaurie och dess tekniska utveckling är katastrofalt torftig. Jag hoppas på en snar utveckling av miljövänligare alternativ - för jag tror inte att lösningen är straffande åtgärder mot bilismen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Läste någonstans att vi i Sverige måste få ner våra utsläpp från trafiken till 25% av nuvarande nivå för att anses hållbara. Det låter nästan omöjligt...men sen visar det sig att nästan hälften av alla bilresor är 'onödiga' dvs skulle kunna lösas på annat sätt. Om man till det lägger att de snålaste moderna bilarna släpper ut mindre än hälften av en 'medelbil' hmmm kanske inte så omöjligt ändå, och Per med familj drar sitt strå till stacken:-) Å sen sparar det en massa härliga pengar också:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! :)
      Nyckeln är - vad jag tror - förbränningsmotorn. Jisses, varför har inga bilar solpaneler eller vindmöllor på taket?

      Radera
  2. Satt i samma sits som du, hade en större bil och kunde inte välja kollektivtrafik. Köpte in en mindre Citroen C3 som drar betydligt mindre. nackdelen är saknaden av dragkrog men det använder man så sällan iallafall. Dock finns det risk att nästa bil kommer bli en större och dyrare volvo eller liknande.

    Mvh

    SvaraRadera
  3. Du bor i skåneland. Du har inte övervägt en elbil?

    SvaraRadera
  4. Vi är två vuxna som båda har en bit till jobbet. Vi bor på landsbygden med två små barn. Nu har vi sålt vår stora bil och turas om att cykla till jobbet. Det sparar både miljö och pengar det också och ger bra motion. Räknar med att vi klarar det åtminstone tills snön kommer :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg