Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Ve och fasad


Drömmen om drömhuset tycks många leva i. Så gjorde kanske även jag en gång. En märkligt difus dröm utan någon faktisk verklighetsförankring. Uppväxt i villa, javisst. Men aldrig ägt och förvaltat på egen hand. Strax före de trettio åren blev familjen Penning med hus och det var drömkåken som blev mardrömsrucklet. Jag lärde mig mycket mer kring fuktskador, äkta hussvamp och bärande konstruktioner än vad jag någonsin velat göra. Vi är dock inte de enda idioterna som köpt hus på glidande lergrund. Dock var vi relativt nära att göra ytterligare ett misstag - att bygga nytt med fuktkänslig fasad.

Vi hade en liten tomt på gång och vi var iväg och tittade på ett nybyggt hus i ett annat område som vi snöat in lite på. Ett vackert hus med en spännande planlösning som inte längre finns i husfabrikantens katalog. Jag begrep inte varför ytterväggen buktade lite lätt när jag tog på den. Det förstår jag bättre idag - det var en direktputsad cellplastisolering. Mäklaren upplyste om att man inte skulle luta saker mot väggarna eller försöka montera upp något på ytterväggen.

Över trettiotusen villor har byggts med så kallad mögeldrivande fasad. Bataljer mellan byggbolag och bostadsköpare har pågått och pågår fortfarande var ansvaret ligger. 55% av villorna har hittills uppvisat skador i olika grad. Många villaägare har drabbats av både vitt hår och depressioner och privatekonomiska katastrofer.

Att köpa ny villa av stora byggbolaget är uppenbarligen inte riskfritt. I dagens Sydsvenskan så berättas det om familjen Sejdiu som köpte ett hus av NCC där ytterväggar buktade ut och tegel ersatts med plåt men likväl godkändes av besiktningsmannen. Att NCC nu efter tre år gråter krokodiltårar i samband med att man kastat in handduken och valt att åtgärda problemen är inte så förvånande - företaget har numera god rutin i tingsrättsärenden. Familjen måste nu flytta ut igen innan de kan flytta tillbaka.

Att köpa hus är inte ditt livs största investering utan ditt livs största kostnad. Med min erfarenhet kring renoveringsobjekt och nybyggesprojekt har jag konstaterat att ett hus med en traditionell byggnadsteknik med ryggåstak och takskägg och som har en fem-tio år minst på nacken inger en viss trygghet om en nitisk och kompetent besiktningsman anlitas. Den senare posten ska det inte sparas in på i något hänseende.

Det går att hitta sitt drömhus - bara du inte går i sömnen under tiden.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. En intressant utveckling....

    Själv bor jag i ett hus från 1922, men jag har en ganska klar bild på vilka hus man skall köpa.
    Köp så gamla hus som möjligt. det låter konstigt men om man drar till extremen så fungerar det utmärkt...
    Köp ett hus som är byggt före, säg 1543. antagligen ett stabilt hus med bra läge.
    Hittar du inget sånt, gå hundra år framåt. Köp ett hus byggt för 1674. Fortfarande stabilt och i "bra läge".

    Sen är det bara att fortsätta framåt i tiden tills du hittar ett bra hus som passar. Hus byggda för mer än 100 år sen är ofta både stabila och i bra läge, och de finns även som villor runt om i Sverige.

    Besser

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant tanke. Bra lägen är redan upptagna och hus som är gamla som 'står' fortfararande kan kanske fortsätta med det - även om det inte är självklart. Det som däremot kallas för 'charm' skyr jag som pesten - charm är oftast kopplat till dyrt underhåll. :)

      Radera
  2. Vilken tråkig erfarenhet per penning.....men ack så vis man blir...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag kunnat resa i tiden hade jag åkt tillbaks och tagit mig själv i örat. :)

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg