Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Armod


Kontrasterna är verkligen brutala. Häromkvällen slötittade jag på 'Humorgalan' med den märkliga kombinationen av dålig slapstickhumor och fattiga, desperata och föräldralösa barn som försöker få sin vardag att fungera. Jag fixar inte riktigt den sötsura mixen av glättig David Hellenius och plågade ögon hos pojken i Mozambique och jag förstår inte hur de tänkte med programmet.

Jag har varit sjuk i några veckor nu. Infektionen har inte velat ge med sig. Jag har inte haft ork, energi - bara lust till att skriva. Men det har inte alls gått, tröttheten har tagit över, jag har tuggat smärtstillande och känt mig eländig. Det är så tydligt vilken skarp kontrast det är mellan att må gott och vara frisk eller sjuk och trött. Allt som finns är en önskan om att bli frisk igen och det mesta av allt annat suddas ut till bagateller. Samtidigt har jag inte behövt oroa mig för ekonomin - vi har det bra ordnat för oss i Sverige i våra trygghetssystem. Att dessa system både tas för självklara och nyttjas högst omoraliskt är mycket tråkigt.

I mitt armod och i mina febersvettningar tittar jag på filmen 'Assault on Wall Street' som handlar om Jim Baxford, en säkerhetsvakt som arbetar sena kvällar efter att hans fru Rosie blivit sjuk i cancer. Deras framtid hänger på en skör tråd sedan hon blivit sjukskriven och deras sjukförsäkring gått i taket. Rosie genomgår en dyr behandling och paret får inte ekonomin att gå ihop. Kärleksfullt skyddar Jim sin fru från sanningen men deras trygghet i det kalla New York hotas av bankbrev och mäklarsamtal. Det går åt helvete när bolagen på Wall Street offrar småspararna för att rädda sitt eget skinn. Det var en mycket stark film och jag fällde en tår. Samhällskritiken är brutal i filmen om finanskrisen 2008 då många människor drevs till ruinens brant och förlorade hem, jobb och besparingar. Uwe Boll regisserade filmen och varför orginaltiteln ersattes tycker jag är synd - 'Bailout - the age of greed' - då den är mer talande men antagligen inte tillräckligt kommersiell.

Jim och Rosie var båda trängda i ett hörn och de hade ingenstans att vända sig till sist. Jag tror att det är värt att ställa sig den frågan ibland även för oss i trygga Svealand - om jag blir sjuk så att jag inte kan jobba längre, vilka är alternativen? Dessutom, något som kanske glöms bort i hastigheten, är att om du är sjuk kanske orken inte räcker till de nödvändiga aktiviteter som du förmår idag - allt från att sköta sin ekonomi till att sköta sin hygien. Uppfylldheten och oron kring sjukdomen eller så som en direkt följd av den är fullt tillräckligt. Vi behöver vår välfärd och vi behöver förstärka den - alla kan vi en dag behöva stödet från den.

Låt oss exempelvis nämna cancer - en av oss tre kommer att drabbas i livet. Utvecklingen av nya läkemedel mot cancer har i det närmaste exploderat under de senaste åren vilket är underbart. Från att det bara kommit ett fåtal preparat de senaste decennierna finns nu en rad nya, men dyra, medel mot flera vanliga cancersjukdomar. Men många svenska patienter får vänta länge på sin medicin, eftersom såväl landstingspolitiker som klinikchefer tvekar. Medicinerna är nämligen betydligt dyrare än äldre läkemedel. Det är landstingen som själva avgör hur de ska fördela pengarna till läkemedel mot svåra sjukdomar. Borde inte alla få den bästa tänkbara vården mot cancer? Bor du i fel del av landet idag kan det bli din för tidiga död. Lyssna till en kvinna mitt i livet som drabbats.

Jag har lovat mig själv att ta mig tusan vara lite mer tacksam över min hälsa och när jag är frisk. Jag lovar också mig själv att inte skjuta upp saker och ting till en dag då jag tror att det är ett bättre och perfekt läge. Och jag lovar också mig och min familj att ha privatekonomin i ordning och i god vigör - vi har ju i högsta grad, var och en, ett ansvar för att klara oss själva och inte hamna i skuldfällan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Krya på dig Per!

    Du berör saker som jag tänker mycket på. Det är viktigt för mig att min familj ska klara sig ekonomiskt om jag eller min man försvinner/blir sjuk.
    Jag drabbades av en kronisk sjukdom för fem år sedan och det ger perspektiv på livet. Som tur är har jag hittills klarat mig bra och orkar leva mitt vanliga liv med heltidsjobb och familj. Jag är så genuint tacksam för det!
    Innan jag fick diagnos var jag rätt risig och rädd för vad det var för fel på mig. Då var jag sjukskriven i två månader och det enda jag ville var att få gå till jobbet och få tillbaka min vardag. Ja jösses vad jag gillar min vardag och älskar när den spetsas till med icke vardag (helg och semester)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna-Karin, det känns bättre idag. :)
      Vardag SKA vara bra - den är den största delen av våra liv.

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg