Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Jobbfri lön


Det är trevligt med utdelningar, det känns som om vi får en liten extra lön varje gång det sker. Det blir visserligen en extralön som går tillbaka till sparandet med en gående gång - men ändå. Det känns som lön utan mödan.

Igår trillade det in en slant från Sampo. Etthundra utdelande aktier i vårt ägo gav 1 492 kronor till framtiden. Nästa vecka väntar Industrivärden och därefter Bonheur. Hittills i år ser utdelningarna ut enligt nedan.

2001-01-17 Realty Income                              42:-
2014-02-17 Apple Inc                                     98:-
2014-03-26 SwedBank                              1 010:-
2014-03-27 Castellum                                   850:-
2014-04-02 Svenska Handelsbanken          3 795:-
2014-05-07 Sampo                                    1 492:-

Inga stora pengar men 7 287 kronor mer än inga alls. Jag får trots allt jobba ganska många dagar för att få ihop motsvarande lönebelopp. Inget att skämmas för att man inte har Lundaluppens fina portfölj, däremot att se så som en förebild i investerarsammanhang.

Avkastningen investeras inte i nya aktier utan läggs på hög tills framtida börsbottnar. Jag är fegare än fegast och tycker det är en bubbelbörs och tillika för svår oro i öst. Jag avser heller inte att sälja några befintliga innehav då de köpts under mer gynnsamma kurser än idag.

Jag är en glad 'copy cat' som tacksamt tagit emot Lundaluppens fria analyser, analyser som borde kosta pengar. Att luppen drar in liten slant på annonser istället borde därför uppskattas av läsarna. Portföljen i stora drag ser ut enligt följande.

  • 350 Bonheur
  • 200 Castellum
  • 736 Industrivärden
  • 100 Sampo
  • 230 Handelsbanken

En alltför kompakt portfölj enligt min smak men på sikt ska den breddas. Det är bara inte läge nu. Tålamod är en dygd som jag äger alltför litet av så disciplin gäller. Mer lön utan arbete är framtidens melodi.

Läs även andra bloggares åsikter om , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg