Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Bo med buffert


Att köpa sig ett hus är en av livets största investeringar. Eller rättare sagt precis tvärtom. En större kostnad än att införskaffa sig egen farstukvist och täppa är mycket svårt att åstadkomma. Debattens vågor går höga och heta kring denna fråga men jag ser det som självklart att i de allra flesta fall blir en bostad inte en investering över tid. En sak kan vi vara överens om - att köpa hus är ett av de största ekonomiska beslut som vi tar.

Utan att argumentera utförligt så blir nedersta raden efter en bostadsförsäljning sällan en plusaffär. Och vi räknar bort bostaden så saknar dessutom fyra av fem svenskar en nettoförmögenhet. Ur en bostad är det svårt att skaffa fram kapital vid tider av oro eller kris och därför faller den bort så som trygghetsfaktor.

Det är många kostnader förenade med att bo i hus. Driften ska inte underskattas och ej heller underhållskostnader. Utöver detta behövs en del verktyg, maskiner och tillbehör för att klippa gräs, ansa häckar och skotta snö. Är du högt belånad har du press på dig att amortera - först ned till 70 % av marknadsvärdet och därefter kanske ytterligare. En buffert är också högst nödvändig.

Författarna av bloggen Aktiefokus har tagit fram ett genialt kalkylblad som tydligt visar kostnader kring bostadsköp men också behovet av att spara i en buffert för framtida underhåll. De bjuder generöst på det att ladda ned här.

Det är lätt att blekna när man fyller i detta kalkylblad. Att ha amorterat av sina bolån vid pensionsåldern är en parameter vilket för många betyder en mastig månadsamortering. En allokering som jag saknade i arket var den skatteskuld som familjen Penning med flera har efter tidigare bostadsförsäljningar - dessa pengar bör också sparas ihop.

Renoveringsbufferten som är blad två i arket ger en besvärande bild av hur ålderstigna hushållsmaskiner, fönster och dränering kommer att kosta pengar - mycket pengar. Efter att ha fyllt i våra siffror betyder detta att vi behöver sätta undan ungefär 3 500 kronor per månad till underhåll. Väljer man att göra mycket arbete själv kan bufferten säkerligen krympas men en eller ett par tusenlappar i månaden är svårt att pruta bort.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Vill börja med att tacka för en bra blogg.

    Det är lätt för oss yngre att endast se boendet som en evig vinstmaskin. Jag är 30 och har ägt brf i åtta år i sthlm och Uppsala och vinsten på dessa överstiger alla mina kostnader kopplade till boendet (avgift, räntor, försäkringar etc). Men jag har aldrig kunnat realisera vinsterna utan de har alltid stoppats in i ett nytt och dyrare boende. Min generation har ju ännu inte sett fallande bostadspriser och stirrar sig därför blind på den korta historik de har upplevt.

    Ang amortering så tycker jag generellt att räntan motiverar sparkonto framför amortering just nu. Men alla har olika förutsättningar och har man problem med disciplinen bör man låsa upp pengarna i boendet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv. :)

      Man måste bo någonstans och vinsten i bostaden är låst och skapar ingen ekonomisk frihet i sig.

      Räntan är låg och det är enkelt att amortera men med disciplin är det klokt att spara om avkastningen blir högre (minus skatt) än boräntan (plus ränteavdrag).

      Ha en härlig afton! :)

      Radera
  2. Vad kul att du gillade den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack - den kommer till nytta för mig också :)

      Radera
  3. "Räntan är låg och det är enkelt att amortera men med disciplin är det klokt att spara om avkastningen blir högre (minus skatt) än boräntan (plus ränteavdrag)."

    Menar du egentligen "(minus ränteavdrag)", eller tänker jag fel? Boränta minus ränteavdraget - som man får tillbaka - borde väl vara siffran att överträffa.

    Skatten på sparandet och ränteavdraget tar ut varandra, så man kan jämföra rakt av om det lönar sig att spara istället för att amortera.

    0,7 x sparräntan - 0,7 x bolåneräntan = ??

    Mvh
    Newman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha - en tankekullerbytta från min sida. Jag menade egentligen att vi bestraffas av att spara (skatt) och belönas av att låna (ränteavdrag). :)

      Radera
  4. Det ser mycket bra ut - rekommenderas. :)

    SvaraRadera
  5. Tackar,
    Det kan vara bra för nördiga sparsamma personer :-)
    Kanske lite för komplicerat för icke nördiga men helt användbar

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg