Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Semestermissen


Att vara ledig från jobbet är inte nödvändigtvis billigt. Det är inte enkelt att i förväg göra en vattentät budget när familjen Penning ska på semester. I år hade vi åtminstone ett tak för kostnaderna för vår utlandssemester men det var det enda. Resan som löpte över fjorton dagar innehöll flera olika boenden, en hyrbil och få restaurangbesök men mycket egen matlagning.

Nu har alla kvitton från olika håll inkommit så det gick fint att summera upp. Det blev prisvärt men mycket pengar, om jag ska förvirra. Slutnotan för 4 personer och fjorton dagar blev 43 675 kronor fördelat på:
  • Flyg t/r 9 841:-
  • Boende 15 830:-
  • Hyrbil 3791:-
  • Äta & Shopping 14 213:-
När jag säger prisvärt så jämför jag med vad vänner och kollegor betalt för fjorton dagars paketresor á charter där priset kan landa på mellan 40 och 50 loppor för samma tid på året och samma landsände. Att planera semester i förväg för att få ihop ledighet med mera är alltid dyrare än sen planering med hjälp av sista minuten. 

Det är inte gratis att resa så som barnfamilj. Den dagen barnen flugit ut ter sig kostnaderna mer humana med blott två personer med boardingpass. Jag kan dock notera att från tiden då barnen var mindre och resmålen var inom Sverige så var det inte billigt det heller att hyra små unkna semesterstugor på Öland eller hotellrum i storstan. Ur livskvalitetsynpunkt så var årets resa den bästa vi upplevt - det var hela familjen rörande överens om.

Om man vill så kan man också räkna lite på vilka kostnader som frånvaro från hemmet minskar med. I vårt fall så minskar bilkörning, mat hemma och varmvatten - allt som kan motivera att nästa resa verkligen får lov att bli av. Jag älskar att resa!

Vilken har din bästa semesterresa varit genom åren? Och vilken suktar du efter? Eller är semesterresor något du väljer bort för annat? 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Jag ser mest fram emot min och barnens safari. Som det ser ut nu så kan dessutom vi förhoppningsvis åka ett år tidigare än planerat. Resor är något jag verkligen prioriterar framför mycket annat... som att äga bil eller lägga pengar på inredning, restaurangbesök, kläder, smink etc

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du prioriterar helt rätt enligt mig - upplevelser vinner alltid över prylar. :)

      Radera
  2. Nej, semester är verkligen inte gratis, oavsett om de spenderas utomlands eller i Sverige. För egen del har det under sommaren hittills blivit en vecka på Mallorca samt besök på Liseberg, Astrid Lindgrens Värld och High Chaparral. Det kostar på, men det är slantar jag utan större ångest spenderar. Det känns som att alla i familjen uppskattat allt vi kostat på oss. Det som möjligen svider lite i snåltarmen är pengarna vi spenderar på undermålig mat på de flesta turistställen. Vi är dock för bekväma för att släpa med oss en massa själva...

    Jag ser dock fram emot att barnen ska bli lite större så att resor till (stor-) städer åter blir aktuellt. Suktar efter besök i London, Paris, New York, Rom, Barcelona, Berlin, med betraktande av allt från de ofta inte så himla sevärda "sevärdheterna" till sport, kultur och "pulsen" i metropolerna.
    Utöver det så lockar svenska västkusten och fjällvärlden mig.

    /TE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du låter exakt som jag då jag var åtta-tio år yngre och våra barn var mindre. Och Mallorca samt de andra attraktionerna du nämner har vi också betat av tidigare. :)

      Radera
  3. Något vi i våran familj verkligen fastnat för är Florida.
    Enligt oss finns allt där och till humana priser för oss.
    Dom senaste 2 ggr vi varit där har vi hyrt hus där av andra svenska familjer.
    Det är verkligen prisvärt om man är några stycken.
    Förra ggr vi var där betalade vi 11000 för 13 nätter .
    Då var vi 6 personer så mkt billigt per man med egen pool o allt.
    Amerika är dubbelmoralens förlovade land men vi gillar det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter härligt.. ..ska skriva upp det i min framtida semesterlista över nya mål. :)

      Radera
  4. Vi längtar ständigt tillbaka till Nya Zeeland. Den fantastiska och varierande naturen, det lättsamma livet där du tar dagen som den kommer och kör så långt eller kort du vill eller hinner med din husbil för att göra dagens aktivitet eller sevärdhet. Svårslaget i frihetskänsla och möjlighet till spontanitet som är svår att finna idag.
    Vi har rest mycket, Borneo, Filippinerna, Västindien/Karibien, USA, Kina, Hong Kong, Tanzania mm. Men ändå är det alltid Nya Zeeland som vi längtar tillbaka till :) Och om några år hoppas vi på att kunna åka dit igen.

    Kan rekommendera NZ till alla oavsett ålder, inga backpackers, familjer med små eller mellanstora barn, medelålders par och pensionärer. Alla åker de omkring i landet, bor på campingar och det fungerar :)

    Till den i kommentarsfältet som skulle på safari - det är nog vår nästbästa resa ;) Och vi kommer förmodligen göra det igen den dagen vi har lagom stora barn. Jag lärde mig mer om vilda djur under en veckas safari i Afrika än under alla år i skolan ;)

    Jag blir nyfiken vart du Perpenning reste med familjen och vad som gjorde just denna resa så bra och minnesvärd?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, du radar upp en massa drömresemål som jag inte besökt.
      Vår färd styrde till den grekiska övärlden och maten, drycken och de vänliga människorna var kryddorna.

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg