Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Siesta

Oj. Ska det fortsätta att vara så här varmt? Det är ju som den värsta, bästa sommaren. Hur billig kan en elräkning bli? Vad orkar jag med att inte göra undantaget att bada eller sukta i skuggan? Ja, frågorna är många men svaren uteblir. Jag är nära den ynkliga gräns då jag börjar beklaga mig över att det är för varmt och för soligt. Och när väderleksrapporten inte ger annat besked än att värmeböljan ska fortsätta och att den inte avser att ge vika för svalare vindar får jag tvinga mig att vara nöjd trots svett och soltrötthet.

Jag orkar möjligen att lyssna mig rik. I hammocken kan jag gunga fram och tillbaks med en ljudbok i örat. En omgång ljudböcker ljudböcker som kanske kan göra skillnad för dig? Eller vad sägs om:
  • Vägen till din första miljon: alla kan bygga en egen pengamaskin. Ljudbok av Tobias Schildfat som handlar om hur du med små medel kan skapa en egen pengamaskin. Berättelsen varvas med konkreta exempel.  
  • Så här kan alla svenskar bli miljonärer. Per H Börjesson gick från aktieamatör till börsexpert. Han hjälper dig att bygga upp din kompetens och välja rätt finansiella tjänster.  
  • Tjäna pengar på Internet när du sover. Anders Sjöberg guidar dig som är sugen på att skaffa dig en passiv inkomst och kunna leva på din internetverksamhet.
  • Lär dig att hitta de bästa investeringarna! Andy Kesslers bok Eat People handlar om hur man lyckas hitta nästa stora affärsidé och bli rik på den. 
  • Så blir du skuldfri. Ljudboken som utlovar att du kan spara över en halv miljon. Lyssna till Debt-Free U av Zac Bissonette.
Du kan köpa böckerna på lämplig butik eller webtjänst. Detta är osponsrat så jag pekar inte i någon riktning. Idéer kan skapas av böcker men därefter krävs det handling. Då måste det dock vara svalare än nu.

Bläddra i bladet fungerar också i hammocken. Läser att skatteverket nu vill ha in pengar för privat nyttjande av mobilen. Det här ska bli synnerligen intressant. Jag innehar en jobbmobil men använder den aldrig med betoning på aldrig utanför tjänsten. Hur ska jag då kunna beskattas? Blir det arbetsgivarens uppgift att undersöka vem och vilka och hur mycket en jobbmobil används privat? Eller kommer alla med en jobbmobil att schablonbeskattas? Fortsättning följer troligen.

Jag är alltid sent ute med det nya. Familjen Penning har därför i dagarna inhandlat sin första surfplatta. Jag sneglar alltid lite oroligt på min inre lista över onödiga ting och plattan faller definitivt in som en sådan. Strax under tvåtusen kronor kostade den och barnen har redan lagt beslag på den. Glädjen i det hela är att den därmed lär nyttjas. Kanske jag också får möjligheten?

En arbetsvecka stundar innan omgång två av semesterledighet stundar. Hur arbetar man när vädret är så här?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg