Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Direktavkastning i motvind


Det är roligt att pyssla med aktier. Lite som ett spel eller en lek. Numera är det lite trist för jag kan inte leka mera - jag är mer eller mindre aktielös.

Jag tycker framförallt om värdeinvestering, det verkar innehålla mer sans, förnuft och verklighetsförankring än teknisk analys. Därmed inte sagt att de psykologiska faktorerna som TA analyserar ska underskattas men för en långsiktig sparare som jag är de något underordnade. Från att tidigare tittat på SMA 50/200 använder jag mig oftare av den exponentiella EMA 50/200 som bättre reagerar på hastiga rörelser. Och ett EMA-dödskors har uppstått i 3-månadersgrafen för OMXS30. Helt i sin ordning då jag inte får leka mera.

Som sagt - att köpa finfina aktier med en god direktavkastning är mitt gebit. Men inte numera. Jag håller mig till korta räntefonder och bygger likviditet. Som jag ser det är ett ägande av finfina aktier inget självändamål i en nedåtgående trend. Exakt vilken trend vi har just nu är mycket svårt att sia om då många omvärldsfaktorer, inte minst Ukrainakrisen, Gazakrisen och Irakkrisen, påverkar börshumöret och Mr Market dagligen. Att OMXSPI ska återta mark ovan 460 ter sig dock alltmer osannolikt utan vi är tillbaka på aprilsiffror igen.

Direktavkastning är prima vara. För mig är dessutom direktavkastning att undvika förluster. Att sälja av och att återköpa finfina aktier är i sig direktavkastning - jag får råd att köpa mer och fler av de prima varorna och ändå erhålla utdelning. I nuläget så skulle jag kunna återköpa de aktier jag avyttrat till mellan 3,5 och 7 % lägre pris vilket är en utmärkt avkastning. Men det gör jag inte - jag tror mer och mer på en rejält nedvärderad börs innan klockan slår tolv på det nya året 2015. Att pricka in högsta höjd eller lägsta djup försöker jag inte mig på utan det fick bli mer på känsla än girighet.


Jag vet att det är tråkigt - och trist är alltid tålamodsprövande. Men usel avkastning är ändå alltid bättre än förlust. Att kunna räkna procent är en fördel, inte minst. Och jag, som inte letar bland förhoppningsbolag och kursraketer, får ägna mig åt annat. Men många är otåliga därute, trots sin ungdom, och känner att de måste agera ständigt och jämt. Det är inte så brått - ta det lugnt i sommaren.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Försöker tajma börsen alltså, intressant, inte många som lyckas med det. Följer med spänning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att följa börsutvecklingen och börscykler är inte samma som att "tajma börsen"
      (Ett vanligt nybörjarmisstag....)

      Till Per P,...
      Även jag gjorde samma sak i juni och väntar nu med tålamod mot bättre tider....

      Besser

      Radera
    2. Det är vilsamt att vänta. :)

      Radera
  2. Själv kompletterar jag också med enkla tekniska regler, nämligen EMA50/SMA200 i min OMX-strategi. Än så länge är vi en bit ifrån en säljsignal men vi får se om den inträffar under hösten (EMA 50 bryter SMA 200) eller om vi vänder upp under en period till. Än så länge är det bara en vanlig och välbehövlig rekyl - men vi får väl se vart det tar vägen.

    -cmj
    Trading the OMX

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem vet? :)
      Oavsett så har rekylen breddat spannet mellan mina räntefonder och OMXSPI med 10 % - och 10 procent upp igen? Jag undrar det...

      Radera
  3. Ville bara tacka för en mycket uppskattad blogg Per!
    Är min "mysblogg" där exakta siffror, förkortningar och värderingar av aktier inte är det viktiga. Vikten läggs vid eftertanke och egna reflektioner.

    Fortsätt sticka ut med din egna "stil".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ber att få tacka allra ödmjukast. :)

      Radera
  4. https://vimeo.com/album/2940900/video/99913495

    Kan vara av intresse för att förstå bakgrunden i det här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstgjord andning är livsuppehållande men blott på kort sikt? :)

      Radera
    2. Ja, vi behöver olja, inte stimulanser. Kollapsen av bl.a vårt finanssystem oundvikligt nu då skulderna inte kan återbetalas eftersom vi har passerat peak oil.

      Radera
    3. Det finns vissa intressanta investeringar man kan ge sig på i ett peak oil scenario medan vi väntar på samhällets kollaps. Jag rekommenderar att läsa den här bloggen för de intresserade: http://peakenergi.wordpress.com/2013/12/24/portfoljen-introduceras/

      Radera
  5. Hej! Tack för en underbar blogg!

    Vad använder du för program för att kolla på EMA200/EMA50?
    Yahoo funkar ju sådär; när jag kollar omx på yahoo går det ju bara fram till 4 augusti, förutom på 1 och 5 dagars som går till 1 sep.
    Varför kör du just på 3 månaders?


    Mvh Björn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Berra! :)
      Numera använder jag Google Finance.

      Radera
    2. Okej! Ja det verkar fungera bättre! =)
      Men jag kan inte se något EMA-dödskors?
      Vad missar jag?

      Bifogar länk till skärmdump:
      http://forumbilder.se/DE05K/skarmavbild-2014-09-04-kl-20-04-09

      Mvh

      Radera
  6. Ja det stämmer Nasdaq OMXS30. Är det inte den du följer?

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, du har rätt. Jag måste ha gjort något fel... :/

      Radera
    2. Okej, lätt hänt! Men se det positivt, då kan du hoppa på "tåget" en bit till om du vill, kanske via avanza bero för att slippa courtage? =)
      Men jag tror som du mer på en nedgång just nu! Så kanske bättre att vänta!

      Själv börjar jag fundera över min egna fortsatta strategi.
      Har tills nu kört på 12 kvalitetsaktier och investerat varje månad i den aktie som sett mest attraktiv ut. Har ju gått bra men tar mycket tid och prestationen har väl i ärlighetens namn varit runt OMXS30 vad gäller avkastning, något år över och något år under.

      Är 30år fyllda och med nystartad hantverkarfirma och barn om något år känner jag att tiden för att hålla på med aktier kommer vara betydligt mindre, och eftersom jag dels har mindre tid för det och dels att min prestation varit runt index funderar jag på att köra på Avanza Zero när MA50 överstiger MA200, och annars te.x Spiltan Räntefond, och sen ha 1-2aktier utöver "huvudsparandet" bara för att det är ju galet kul med aktier att analysera och fundera på vad som kommer gå bra! =)

      Alternativ 2, är att bygga en utdelningsportfölj på 10-12 aktier, och sen satsa på buy and hold. Investera varje månad för att över tid få ett bra GAV. Men frågan är om det slår Avanza Zero/OMXS30 över tid. Med Avanza Zero slipper man courtage och får bättre spridning. Samtidigt vet vi om styrkan i utdelningar och kanske kan man utnyttja enskilda aktiers tillfälliga dippar för att över tid slå index!

      /Berra

      Radera
    3. Berra, jag får skylla på överarbetad hjärna. Jag säljer ju min bästa tid på dagen då mitt huvud är som skarpast, resterande tid är min egen och då är jag trött..

      Jag tror att båda dina strategier kommer att fungera bra. Jag tror också att ditt alternativ 2 vinner i längden om du har tiden att göra kloka val och ha tålamod att ligga utanför börsen ibland. Själv har jag med bred marginal hållit undan för OMXS30 i år och i nuläget är jag likvid till 78% och har blott tre aktier - Bonheur, Walmart och Deere. Jag är en äkta copy cat, jag. :)

      Radera
  7. Bra inlägg! Jag borde också sitta stilla oftare. Men man lär sig hela tiden.

    Kampen mot index

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg