Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Ingen målarkludd


Sommarens sista månad tackar snart för sig. Ja, helgen är också snart över. Arbetsveckan som passerat var hård och stressig. De kommande två ser inte mycket bättre ut. Barnen är igång med skolan vilket i sig har lett till bättre struktur på vardagen. Samtidigt så är kontrasterna mot semesterveckorna både hård och brutal.

Känslan av att helgen passerat utan att lyckats fånga den finns där - men den är inte helt sann. Jag har hunnit måla på ett förråd, tränat och inte minst - betalat räkningar och balanserat budget i You Need A Budget. Tyvärr blir månaden inte så bra som önskat, men det är inte konstigt eller förvånande. Boende i villa renderar kostnader och årets stora projekt - husmålningsprojektet - har finansierats och betalts med inkomster från månaden som gick.

Målarfärg är dyrt om man vill att den ska sitta kvar och inte flagna. Produkter från Byggmax, Clas Ohlson eller Rusta skulle aldrig komma på fråga - de är helt enkelt bara skräp. Verktyg så som penslar är också dyra men krävs för ett prima resultat utan strån på fasaden och färgprickiga fönster och socklar. Produkter från Nordsjö och Flügger kostar rejält men lönar sig i längden.

Jag vägrade att byta mina ynka semesterveckor mot ett målarprojekt. Vi räknade mellan tumme och pekfinger och uppskattade tiden till 80 arbetstimmar - två arbetsveckor - för oss lekmän. Firman vi tog in för arbetet gjorde ett minst lika bra arbete som jag själv skulle gjort - och jag är en petimeter - och det slutade på ganska exakt 50 timmar. De övertidstimmar som jag kalkylerar med under hösten betalar detta med råge. En semester är inte bara tid då jag inte går till jobbet - det är också en tid då avkoppling och familjefrid kan nås. Så jag är rädd om dem, de där ynka semesterveckorna. Ska du måla? Flügger har 30 procents rabatt på utomhusfärg fram till den 7 september - ett osponsrat tips, minsann.

Ett vackert och väl underhållet hus kostade denna månad möjligheten att höja aktiesparandet med tusen kronor till 3 400 riksdaler. Det går inte ihop enligt plan utan får bero tills september. Tusen kronor? säger kanske du. Men det är ju nästan inget alls! Jo, det är dessvärre det. En tusenlapp är mycket pengar, det är det fortsatt i min värld. Jag får slita hårt för två femhundralappar i löning. Det är inte utan att jag med besvärad min betalar för de där burkarna med färg - men ett måste.

En spännande artikel i DN vill jag rekommendera så här en söndag afton - De fattiga och de rika.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Tack för tipset om artikel. Ojämlikhet i sig är ingen problem om det finns en socialmobilitet. Dvs att folk kan gå upp och ner i den social stege.Tyvärr funkar det inte mer. Det minskar också i Sverige. Det finns mindre som åker upp och ner nu än tidigare vilket är ett problem för samhälle.
    Angående målning håller jag med dig. Vi lejde bort i vårt tidigare hus som var ganska stort och hög. Vi hade beräknat till två sommar. Firman som hade rätt material, byggställning m m gjorde det på 2-3 veckor heltid med 2-3 personer på plats. Vi kommer köra samma i vårt nya hus.

    SvaraRadera
  2. Fascinerande att du länkar till en artikel som jag själv tidigare ikväll publicerade ett citat ur i kommentarsfältet till min blogg :)

    Detta var citatet, då jag tycker att det var intressant och tänkvärt:

    "Och vad är problemet: klyftorna eller fattigdomen? Jag anser att det är fattigdomen. Om allas inkomster skulle fördubblas skulle armodet sjunka dramatiskt – men skillnaderna skulle öka. Lever du helst i en jämlik, fattig värld eller i en ojämlik värld där alla har det bra? Jag vet vad jag väljer, säger Michael Tanner."

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg