Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Kontrast


Att arbeta och slava för en månatlig siffra på en lönespecifikation, en siffra som sedan går att omsätta i tidsfördriv, belöningar och tröstens försorg, ter sig alltmer märklig. Att månad för månad ta sikte på den tjugofemte dagen då lönen, den åtråvärda lönen, äntligen trillar in på bankkontot och vi kan ge oss ut i butiksvimlet och förköpa och berusa oss. Det leder ju ingen vart? Det är ju ett fruset ögonblick, ett status quo eller som att gå vilse i skogen och ständigt komma tillbaka på samma plats.

Jag jobbar och sliter. Och jag tjänar pengar på att sälja min livstid. Men jag skulle inte velat vara född rik, med guldsked i munnen och garanterad stora arv. Varför inte? Jo, för då skulle jag inte varit den person jag är idag. Min arbetarklassbakgrund med hårt arbetande föräldrar, sås och potatis på bordet och spartanskt boende och leverne har i grunden byggt mitt tankesätt och mina värderingar. Pengar är en begränsad resurs och vad de används till är viktigt. Med ett enkelt överslag kan jag se hur mycket en dagslön räcker till - och vad den inte förmår.

Att inte jobbat för pengarna, att inte behövt anstränga mig, att inte behövt balansera en budget eller behövt spara ihop för framtiden hade inte gjort mig lyckligare - snarare tvärtom. Även den dagen då jag kan se mina ekonomiska mål uppnådda, den dag då jag känner mig ekonomiskt oberoende, kommer jag att värdesätta pengar på ett sätt som ingen födsloburgen kan. Oförmögen är aldrig motsatsen till förmögen.

Vi behöver kontraster för att skilja saker och ting åt. Kontraster för att värdesätta och värdera. Utan kontraster kan vi aldrig vikta eller ens urskilja det väsentliga från det ovidkommande. Alla kanske inte håller med mig. Men är det möjligt att verkligen uppskatta livet om man inte varit allvarligt sjuk? Är det möjligt att beivra freden om man inte upplevt krigets fasor? Är det möjligt att värdera demokrati om man inte böjt rygg i en diktatur? Och är det möjligt att uppskatta en lördag utan att knotat en måndag?

Läs även andra bloggares åsikter om , , intressant?

Kommentarer

  1. Ja, de flesta av oss är löneslavar. Men vi kan inte tyckte så illa om det eftersom vi konsumerar en stor del av vår lön istället för att spara. (Även jag)

    Ha en trevlig vecka!

    Kampen mot index

    SvaraRadera
  2. Givetvis så påverkar din bakgrund och uppfostran vem du är och vilka värderingar du har. Det är bara de som är avundsjuka och som hade velat ha en annan bakgrund som mår dåligt. Att födas fattig med en stark önskan om en barndom i ekonomiskt överflöd blir jobbigt. Eller om man fötts rik utan kärlek från föräldrarna så kanske man hade önskat en annan bakgrund.
    Det jag reagerar mot i ditt inlägg, är att du verkar, per automatik, förkasta människor som har fötts rika och deras värderingar. Det finns väl inga garantier för att du blir en bättre/sämre människa vare sig du är född rik eller fattig? Finns avarter inom alla klasser och led. Jag tror att grunden finns inom dig själv. Får du en bra uppfostran med sunda värderingar och mycket kärlek, så får du en bra uppfattning om livet, dig själv, ekonomi osv. Den sociala och ekonomiska bakgrunden spelar mindre roll.
    Det är bra att du är nöjd. Det tyder på att du har gott självförtroende, sunda värderingar och trivs med livet. Du verkar ha fått en stabil uppfostran med bra värderingar - detta oavsett ekonomiska förutsättningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för din kommentar.
      Du läser något mellan raderna som inte finns där, vill jag hävda. Det finns självfallet inget som krasst förutsätter vilka värderingar en människa har - oavsett välstånd sedan födseln. Vad jag säger är att jag inte önskade att det varit annorlunda och att jag var född förmögen eller enkelt vinna pengar, så som vissa gör. :)

      Radera
    2. Du skriver det inte rakt ut, men gör, i mitt tycke, en mycket grov antydan: "..jag skulle inte velat vara född rik....Varför..? ...spartanskt boende och leverne har i grunden byggt mitt tankesätt och mina värderingar." Mao, hade du varit född rik, hade du inte haft ditt tankesätt och dina värderingar. Kanske, kanske inte! Du antyder väl ändå att de värderingar du troligen skulle ha haft, om du var född rik, ev skulle vara sämre än de du anser att du nu har? Du skulle inte varit lyckligare - snarare tvärtom - född rik. Hur vet du det?
      Återigen - härligt att du är nöjd! Håller med om att det är tråkigt att människor önskar lätt rikedom istället för att jobba mot egna mål.
      Tycker om din blogg och gillar dina värderingar. Anade en antydan till ett förutfattad mening som jag inte riktigt gillade! :)
      Ska inte argumentera mot/med dig längre. Men om du hade bytt ut "född rik med guldsked" mot "född fattig i ett alkoholiserat hem med misshandel och misär". Vad hade man läst mellan raderna då?
      Ha en bra dag!

      Radera
    3. Du har en poäng. Avsikten var dock inte sådan. :/

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg